Hunden rymmer

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 062
S

saffran2

hej. våran hund har börjat rymma. direkt när vi släpper ut honom ut bilen så försöker han sticka.. först stannar han, sen försvinner han i en jäkla fart..sen om vi är ute på trädgården så sticker han efter en stund... och han lyssnar inte när vi ropar på honom..men när vi är ute i skogen så lyssnar han på oss..
någon som har tips på hur man kan få honom att sluta rymma?

Sv: Hunden rymmer

Koppla honom i första hand. Ge honom inte fler tillfällen till självbelönande beteende. Träna sedan konsekvent vardagslydnad. Börja i koppel och fortsätt i långlina. Räkna med att det tar lång tid att bryta ovanan eftersom den är inlärd med en klockren belöning som är svår för människor att åstadkomma.

Koppla honom i första hand. Ge honom inte fler tillfällen till självbelönande beteende. Träna sedan konsekvent vardagslydnad. Börja i koppel och fortsätt i långlina. Räkna med att det tar lång tid att bryta ovanan eftersom den är inlärd med en klockren belöning som är svår för människor att åstadkomma.

ok. men han kommer när vi kallar in honom i skogen. då lyssnar han jätte bra. men inte när han sticker..ska man koppla han innan han hoppar ur bilden då?

ok. men han kommer när vi kallar in honom i skogen. då lyssnar han jätte bra. men inte när han sticker..ska man koppla han innan han hoppar ur bilden då?

Självklart!

Att han lyssnar jättebra i skogen är nog tyvärr även det ett övergående beteende. I.o.m att han sticker i vissa situationer måste du räkna med att han kommer att slå dövörat till även i skogen. Inkallnigen måste fungera överallt och inte bara i vissa situationer. Därför måste du gå tillbaka till grunden. Koppel på - alltid. Ge honom inte chansen att göra fel och bli belönad för det. När alla vardagliga situationer funkar bra med koppel och långlina ökar du svårighetsgraden genom att införa retningar. Folk, andra hundar, bilar, cyklar, korv eller vad som nu brukar vara den utlösande faktorn till att det skiter sig.

Självklart!

Att han lyssnar jättebra i skogen är nog tyvärr även det ett övergående beteende. I.o.m att han sticker i vissa situationer måste du räkna med att han kommer att slå dövörat till även i skogen. Inkallnigen måste fungera överallt och inte bara i vissa situationer. Därför måste du gå tillbaka till grunden. Koppel på - alltid. Ge honom inte chansen att göra fel och bli belönad för det. När alla vardagliga situationer funkar bra med koppel och långlina ökar du svårighetsgraden genom att införa retningar. Folk, andra hundar, bilar, cyklar, korv eller vad som nu brukar vara den utlösande faktorn till att det skiter sig.

tack så mycket. då blir det koppel på nu då. hoppas det blir bättre snart.
har du provat på rally lydnad någon gång? jag funderar lite på det. men är inte helt säker än

tack så mycket. då blir det koppel på nu då. hoppas det blir bättre snart.
har du provat på rally lydnad någon gång? jag funderar lite på det. men är inte helt säker än

Nej, det har jag inte. Men de jag vet som har provat på tycker att det är roligt.

Det spelar ingen roll vilken lydnadsträning du väljer. Huvudsaken är att du är strukturerad, konsekvent, ihärdig och har slutmålet klart för dig.

Lär honom att stanna i bilen tills du kopplat, eller att lägga sig ner så fort han hoppat ur bilen då, så att han inte springer iväg för dig.

han stannar kvar i bilen tills jag säger att han få hoppa ur. sen springer han en runda i trädgården, sen sticker han.. det är ju inte bara när han hoppar ur bilen.. utan även om vi är ut och grejar i trädgården...

Men då är det ju superenkelt, koppla hunden i bilen säg varsågod och lär hunden att den direkt efter uthopp ska sätta sig och vänta på nästa kommando.

Så har vi gjort och det fungerar kanon.

han stannar kvar i bilen tills jag säger att han få hoppa ur. sen springer han en runda i trädgården, sen sticker han.. det är ju inte bara när han hoppar ur bilen.. utan även om vi är ut och grejar i trädgården...

Då ska han inte få springa den rundan om det inte fungerar. Hur gör ni när ni tränar inkallning? Hur berömmer ni NÄR han kommer?

Jag hade inte släppt honom utan tränat med långlina så att ni får in en inkallning.
Jag hade satt på koppel innan ni öppnar bilen så hunden INTE får ett tillfälle att sticka. Jag har lärt min hund att oavsett om han är kopplad eller lös så får han INTE hoppa ur från bilen från jag säger till. Tycker det är jätteviktigt att se till att hunden inte for ut så fort man öppnar dörren. Tänk om det skulle hända vid en trafikerad väg... :crazy:

Jag hade inte släppt honom utan tränat med långlina så att ni får in en inkallning.
Jag hade satt på koppel innan ni öppnar bilen så hunden INTE får ett tillfälle att sticka. Jag har lärt min hund att oavsett om han är kopplad eller lös så får han INTE hoppa ur från bilen från jag säger till. Tycker det är jätteviktigt att se till att hunden inte for ut så fort man öppnar dörren. Tänk om det skulle hända vid en trafikerad väg... :crazy:

han stannar kvar när jag öppnar, det vet han så väl att han inte får hoppa ut innan jag säger till..

men grejen är ju inte den att jag vill ha tips på hur man ska göra just i en "bil situation" utan hur man gör för att få hunden att sluta rymma.. det är där problemet ligger. vi har en granne längre ner vi brukar vara hos, oftast springer han ner till dom, men inte alltid..han tar sig en runda, så kommer han tillbaka efter en stund. eller så får vi hämta honom hos grannen.. mina andra hundar har aldrig rymt, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera just rymnings situationen..:confused:

han är underbar och otroligt lättlärd.. så det ska nog inte bli några problem:)

Hur kan du skriva så när din hund inte lyder och lyssnar på er?

Alla som har hund, råkar säkert ut för att den vid inlärning eller slarv, någon gång kommer lös, men det jag inte förstår här är att hunden gång på gång sticker, både när den släpps ur bilen och när den är i trädgården och ni verkar stå handfallna?

Tror ni att den blir lydig av sig självt och rättsomdet är en dag bara slutar?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31