Hunden luktar huggorm i munnen

cirkus

Trådstartare
Min söta jycke är underbar på alla sätt - men hennes andedräkt kan döda ett vildsvin.

Vad gör man för att hon skall stinka mindre ?

Hon är måttligt förtjust i tuggben - jag har lyckats få henne intresseras ett fåtal gånger.

Något annat ?

Sv: Hunden luktar huggorm i munnen

Förutom sånna där "tandborsttuggben" så finns det ju tandkräm som man kan borsta hundens tänder med.

Absolut! Borsta tänderna på hunden! Varje dag, direkt efter att dina egna blivit borstade!

Besök en veterinär som gör rent i munnen, tar bort tandsten och så. Därefter har ni bästa utgångsläget att fortsätta upprätthålla god munhygien.

Lycka till!

/Syrsa

Håller med föregående om att plack off är jättebra.

Dessutom kan du ju testa färska märgben från mataffären,det brukar de flesta hundar vara överförtjusta i även om de inte gillar de färdiga torkade som finns i djuraffärer.

Vet inte vad du ger för foder,men testa annars at iallafall ibland ge torrt torrfoder som kan "gnaga" av lite på tänderna.

Annars är ju ett tandläkarbesök ett alternativ för att dels se så inte hunden har någon inflamation i munnen/svalget eller för att få ett hygienbesök och ta bort tandsten eller vad det är som luktar....

tandborstning! En gång om dan, varje dag, om mycket tandsten och fula tänder, tandläkarbesök först...
Plaque off och tuggben och sånt hjälper till viss del men inget är i närheten så bra som tandborstning

Även att jag nu själv rekomenderade plack off,så vill jag bara ge en liten varning också.Jag använder det på mina och det fungerar jättebra,men jag har läst om andra på buke som skrivit att deras hundar inte tåler det.
Så prövar du,så håll utkik bara så hunden fixar det:)

KL

Tack för alla svar !

Själva tänderna och tandköttet ser fint ut !

Kan en liten hund äta märgben från mat-affären ? De ser så stora ut !
Hon får torrfoder som är knaprigt. Jag vill inte byta foder eftersom hon fortfarande är hos mig på prov.

Om man skall borsta tänderna (hu - det känns fel att göra det på ett djur men ändå) kan man ta en vanlig tandborste ?

Plaque off - var köper man det ?

Jag köpte en tub på apoteket kan inte komma på vad den heter. Men den hade en brunaktig färg och hunden skulle få i sig en viss mängd beroende på vikt.

Den skulle tugga på det och på min hund som luktade apa ur munnen när han kom så hjälpte det.

En liten hund kan absolut äta märgben från affären, men om hunden inte ätit på länge så kan det vara idé att inte låta henne tugga allt för länge..

Allmänt:

Jag har aldrig borstat Zagas tänder, däremot äter hon alltid Plaque Off och får ofta mycket ben ( sådana pressade vanliga har hon tillgång på jämt )

Hennes tänder är helt kritvita och ingen tandsten :)

Plaque off finns i de flesta zoo/djuraffärer och hos vissa vetinärer.

Visst kan en liten hund äta märgben,De finns ju i olika storlekar,så ta de små:)

Japp ta en liten mjuk tandborste, finns även speciella som man trär på fingret att köpa men en vanlig funkar.
Tänk på att inte använda människotandkräm utan antingen bara vatten eller speciell hundtandkräm.
Går det inte alls kan man börja med att bara gnugga tänderna med ett finger med lite gasbinda om...

Det är inte konstigare att man ska borsta tänderna på sin hund än att man ska göra det på sina barn!

Äter hunden dåligt? Om min hund luktade så dåligt i munnen skulle jag nog kolla upp det. Hundar ska inte lukta starkt i munnen, då är det nåt fel! Ser du ingen tandsten eller att tandköttet ser normalt ut så kan det vara en idé att be vet. kolla tonsillerna. Tonsillit är rätt så vanligt och har du bara en hund så kan det gå bort med pencillin, har du fler så smittar dom gärna tillbaka på varandra. I värsta fall tar man bort tonsillerna, det brukar gå på försäkringen. Jag skulle inte försöka "maskera" lukten genom att ge ben dom luktar gott av utan se vad dom egentligen är problemet.

min hund luktar skunk i munnen ibland, det beror dock på fuktexem som han får lite då och då.
Han är en engelsk springer spaniel, och har mycket veck och hud runt munnen som starkt bidrar till detta.

jag torkar truten på honom med handduk i den mån jag kan, för att hålla så torrt som möjligt. han sölar så mycket när han dricker :p

så om din hund har mycket veck runt munnen så kan du ju kika om du ser nåt annorlunda i vecken :idea:

Hon har inte mycket veck runt munnen. Men hon slickar sig konstant i mustaschen ! Så hon är aalltid lite fuktig där.

Hon äter för övrigt bra och är en mycket pigg och glad flicka !

Alltså om hon har mycket tandsten så kan det vara idé att låta veterinären skrapa bort det och det underhålla med Plaque Off till varje måltid, samt mycket tuggben.

Jag har inte borstat någon av mina hundars tänder någonsin och mina hundar har alltid haft bra andedräkt och ingen tandsten.

Men du kan ju prova och se kanske..

Jag tycker man bör ta sig en funderare angående Plaque off... Det är väldigt mycket jod i det plus att man kan anta att det är mycket tungmetaller i alger (algers "funktion" är att rena haven). Jag ger inte alger alls till mina djur och har pratat med flera veterinärer som påstår att joden kan ge skador på njurar och lever.

Konstigt, veterinärerna jag pratat med har tyckt att man gott kan ge det i maten och det handlar ju inte om någon mängd heller :)

Dvs, till Zagas vikt ger jag ett halvt kryddmått Plaque off

Men nu fick du mig nyfiken, här ska snokas :D

Senast ändrad:

Konstigt, veterinärena jag pratat med har tyckt att man gott kan ge det i maten och det handlar ju inte om någon mängd heller :)

Men nu fick du mig nyfiken, här ska snokas :D

Jag har pratat med två smådjursveterinärer som båda tyckte att man kunde ge det tillfälligt men inte regelbundet. Flera hästveterinärer har dock varit väldigt negativa till alganvändandet på hästsidan.

Själv är jag väl lite besatt av att foder ska vara naturligt och jag har aldrig sett hundar simma långt ut till havs för att beta alger så jag ger mina hundar kött istället:angel:

Eftersom fodret jag ger inte bara innehåller kött så kan jag inte luta mig på den teorin helt, dvs att hundar bara ska äta kött.

Barfar du ?
( den formen av fodring har jag fått ögonen för, men platsbristen tryter i en lgh )

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 661
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka