Sv: Hundbur

Jodå, jag tror visst du vet. Jag vet också att det skiljer sig en del mellan V90 och normala 945 eller 745. Därför skrev jag "till-filad". V90 är ju mer efterföljaren till 760/960. Men det är ju fortfarande samma grundkonstruktion och mått. Kanske inte alla här begrep detta tänkte jag. Skillnaden mellan bilmodellerna kanske är olika stor beroende på hur bilintresserad man är?!? :)

men denna buren då ? är den ok för er experter...Nu är den inte för just mitt bilmärke, men måtten stämmer...är det viktigt att dom är specialgjorde för just ett bilmärke?

Funkar buren? Går den att få in genom bakluckan? Går det t ex att öppna grindarna bak då buren är i bilen?

Vissa bilar har ju trösklar och indragna bakljus och annat som kan ställa till det.

Jag skulle inte tro att buren måste vara gjord för exakt din bil, men den måste ju fungera i din bil.

PIRU och jag debatterade bilburar i en annan tråd och vi har visserligen samma ambitioner och så, men vi har lite olika syn på vad som menas med en säker bur. (se länk)

Samma sak gäller naturligtvis tillverkarna. Alla har en jättesäker bur! (om man får tro dem) Man säljer på olika argument och man argumenterar kring säkerhet på olika sätt. Det är upp till var och en att göra sin bedömning av detta. Ett tips kan vara att ringa runt och fråga på vilka grunder de tagit fram sin bur och hur de resonerat när de gjort konstruktionen.

Själv skulle jag med den information jag har i dag inte välja en bur som är mkt "stum" och kraftigt/styvt konstruerad. Just p g a säkerheten. Det var så man resonerade för 25 år sedan. I dag pratar man mer om att buren skall ge efter och/eller ha deformationszoner. Då var det primära att buren skall hålla (vara intakt) vid en krock och att buren primärt skulle skydda bilen mot hundangrepp. I dag pratar man mer om att skydda hundar och människor.

Kollar man på vilka burar som är testade under någorlunda verkliga förhållanden så finns det mig veterligt bara två märken. Det som Agria subventionerar nu (Mimsafe VarioCage) och det märke de subventionerade tidigare (Primek Bilburen).

Om dessa har rätt bur för dig vet jag inte, men skulle jag köpa ny bur i dag så skulle de två toppa intresselistan.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6767996

Tack för infon

Det jag har "kommir på" :D är att Volvo har rak baklucka och det har inte jag så dessa har gått bort för mig helt

Nu kanske inte buren passar din bil men jag är jättenöjd med våran som är likadan som du visade på bilden. Ärligt talat. I en krock så väljer jag att ha en bur som håller våra 3st 45 kg klumpar kvar i backluckan istället för att barnen ska få dem på sig.Panikluckan bakåt funkar finfint i vår bil då vi har ett litet säte där som går lätt o smidigt att fälla. Om man krockar och det inte går att få upp bakluckan så tar nog brandkåren och skär upp buren när de ändå skär upp plåten så någon paniklucka uppåt ser jag ingen vits med;) Kan tillägga att vi fick våran bur gratis av en polare och kör utan mellanvägg så vi kan få plats med alla 3 hundarna samtidgt.

Hej Martha! :)

Allmänt:
I vilket fall somhelst så har jag ändå börjat fundera på en bra bur, dels för säkerheten ...
Det där med säkerhetssnack triggar alltid igång ett JASÅ?? i mitt inre. Om en bil blir mosad, hur ska en bur kunna göra någon skillnad?
Ska inte störa med mer av mina åsikter, dom har jag lagt fram tidigare, men nog verkar det som om allt går att sälja med mördande reklam. Åtminstone med prefixet "säkerhets" före. :angel:

LIA

Hej själv :D

Ja, det kanske är mer MIN säkerhet :angel: .....så jag slipper få en hundbumling i nacken , min lille sitter ju över ryggstödet när jag kör bilen, sen är det ju för att kanske slippa alla hundhår överallt....kan ju inte köra normalt folk i min bil längre :D

Men nu lutar det åt ett lastgaller o grindar för min del....dels för att jag ev ska byta bil och för att grindar kan vara bra om man vill ha hundarna i bilen vid t ex travtävlingar o dyl.....

Tack för infon

Det jag har "kommir på" :D är att Volvo har rak baklucka och det har inte jag så dessa har gått bort för mig helt

Båda märkena jag nämde har med största säkerhet burar som passar även din bil. Det finns alternativ till modellerna med raka sidor. ... och även om man väljer en "rak" universalbur så finns det säkert att få i en storlek som går in i din bil. Dessa passar också i flera bilmodeller och det är möjligt att du kan använda den i nästa bil också. Dock blir en universalbur troligen något mindre än en måttanpassad bur. Vet inte hur det går att få i Mimsafe burar, men Primek går att måttbeställa i från.

Måttbeställda burar kan jag tänka mig är en aning mer svårsålda än standardburar i universalmodell, eftersom de troligen bara passar i en bilmodell. Å andra sidan har du väl inte en allt för ovanlig bil bland hundfolk?! Jag har bara sålt en beg bur (som försvann direkt). Dock har jag försökt köpa beg bur, och det verkar vara en strykande åtgång på sådana så man lär ju inte få svårt att sälja en sån i alla fall.

jag har hört att primek skramlar en del. stämmer det? är på g att köpa en bur (till volvo 745) och det finns gott om billiga primekburar, är det kanske är något att satsa på?

jag har hört att primek skramlar en del. stämmer det? är på g att köpa en bur (till volvo 745) och det finns gott om billiga primekburar, är det kanske är något att satsa på?

Gör inte det dom är inge vidare.

Alla skruvar gör att med ålderns kant så börjar allt sånt ge med sig.

Skulle satsa på en annan typ jeppe eller nåt sånt.

Har kört med Primek-burar i ca 15år och min erfarenhet är att de inte skramlar. Däremot skramlar det om grejer som ligger an mot buren. Samt att de låter när man öppnar och stänger dem. De är ju gjorda av metall. Klart de blir "skramelbenägna" om man plockar isär dom stup i ett. Det är ju en bur som skruvas i hop och naturligtvis är risken för skrammel större i en sån typ av bur än i en stum bur.

Jag gissar att jag skruvar isär buren kanske 1-2ggr per år som mest och jag har som sagt inte fått problem än. Jag har haft 2 burar. En i 7 och den andra i 8år.

Ska kanske tillägga att jag i dag skruvar isär buren 1-2ggr per år. Under de första 8-9 åren så tog jag ur buren betydligt oftare eftersom jag hade andra behov på den tiden och jag kunde inte ha buren i bilen jämt. Så jag gissar att jag åtminstone tog ur buren en gång i månaden. I bland oftare. Med tillhörande demontering eftersom jag inte hade något stort förråd. Det är en fördel med Primek eftersom buren blir ett platt paket när man inte behöver den. Lätt att förvara.

Senast ändrad av en moderator:

Beror på priset... Hellre vilken bur som helst som jag hittar billigt än ingen alls ;)

ja det är klart. jag känner inte riktigt att jag har råd att lägga nästan lika mycket på en bur som på bilen.

primek finns det ju gott om begagnat (från 1500) och i min modell också. men skakar alla skruvar loss var 10:e mil så väljer jag hellre något annat ;). fast så illa verkar det inte alls vara.

Du har inte funderat på "bilsele för hundar" kompletterat med skynke över baksätet (mot hundhåren)? Det sistnämnda funkar bra i våra bilar och jyckarna är lärda att stanna i dom bakre regionerna.

LIA

Det är ju ett alternativ. Men hur gör man då man vill ha med sig flera personer och hundarna? Det är ofta vi åker full bil och två hundar, å jag kan lova att ingen vill ha två flattar i knäet som slickar och far runt... För min del är det bur som gäller.

Man har flattarna där buren skulle vara.
Klarar man det inte med uppfostran, så går det säkert att fixa med selen. Det brukar ju finnas fästen för lastsurrning därbak.

LIA

Buren skyddar inte mot mosad bil Den skyddar enligt samma princip som bilbälte, dvs hunden far inte runt och slår sig halvt fördärvad. Buren har dessutom andra fördelar. Hunden kan inte äta upp bilens inredning, luckan går att ha öppen utan att hundrädda går långa omvägar eller att någon klåfingrar på hundarna och dessutom får man någonstans att hänga alla koppel, spårlinor och prylar.

Det går säkert att ha luckan öppen och få hunden att stanna med lydnad, men på de flesta klubbar runt om här i landet skulle man snabbt få en tillsägelse att inte lämna bilen med luckan öppen och hunden lös alternativt i sele. Speciellt på bruks/lydnadsprov är riskerna för stora med lösa hundar.

Jag köpte en Dogman med sned sida. 988 kr. Passar utmärkt till både min bil och min hund, vilka ju är de två faktorer man får anpassa sig efter. ;)

Jag köpte en Mimsafe variocage förra veckan, en halvbur large till min PB, är jättenöjd och den är helt tyst :) Gav 3325 kr med agria rabatt på 300 kr och så var det ytterligare 5% rabatt där jag köpte den. Jag köpte en Mimsafe för att modellen är krocktestad, ska vara tyst och det blir ingen självrisk om det skulle ske en olycka. Men då får man ju ha agria som försäkringsbolag och vi kunde inte försäkra vår PB någon annanstans ;)

Du vet ju min syn på burar, så egentligen är det onödigt att svara. Men eftersom det ju är kul att diskutera kommer här min syn på dina argument. :)

Buren skyddar inte mot mosad bil Den skyddar enligt samma princip som bilbälte, dvs hunden far inte runt och slår sig halvt fördärvad.
Alltså kan man lika gärna använda bilselen?
Faktum är, att jag tror det är direkt negativt med bur vid en mos-krasch. Ser för mitt inre metallpinnar som spretar åt alla håll, vissa av dom in i hundkroppen. Även om den synen inte skulle vara trolig, så tar ju buren upp en hel del av det utrymme hundan har till sitt förfogande vid smällen.

Buren har dessutom andra fördelar. Hunden kan inte äta upp bilens inredning
Hrrmmfff, uppfostran!!

luckan går att ha öppen utan att hundrädda går långa omvägar
Det gör dom nog oavsett, men inte skaffar jag mig utgifter och besvär för det.

eller att någon klåfingrar på hundarna
Kan man genom bur också. Ajöss fingrarna!

och dessutom får man någonstans att hänga alla koppel, spårlinor och prylar.
Gissa vad mycket plats man får i en "tom" skuff. :)

Det går säkert att ha luckan öppen och få hunden att stanna med lydnad,
Jajamänsan!

men på de flesta klubbar runt om här i landet skulle man snabbt få en tillsägelse att inte lämna bilen med luckan öppen och hunden lös alternativt i sele. .
Inte i vår klubb om hunden är i sele.

Speciellt på bruks/lydnadsprov är riskerna för stora med lösa hundar
Inte lösa, alltså!

Tips! Det finns ett liv utanför klubbarna! ;)

LIA

Krocktester som gjorts med burarna visar att det är positivt och inte negativt med bur. Det ska inte lossna pinnar vid en krock lika lite som bilbältet ska släppa från fästet. Då är det en mycket dålig bur. En bra bur bryts inte sönder men ger efter för att ta upp en del rörelseenergi från krocken. Du får en extra deformationszon. En intryckt front ger också oss människor sämre utrymme och vi riskerar klämskador, men det skyddar fortfarande bättre än en helt stum kaross. Dock kan man egentligen lika gärna använda bilsele för att uppnå samma skydd.

Det här med tuggande på inredning kan uppfostras bort, men inte uppfostrar man en valp på en kvart och jag vill nog kunna lämna den i bilen innan den fyllt ett år.

För en stressig och nervig hund som min innebär buren dessutom att jag kan hindra hunden från att glo ut och stressa upp sig. Skynke på buren och hon slipper gå igång på folk och hundar. Skällandet kan jag uppfostra bort, men inte orsakerna till illvrålen. Bättre då att bygga koja i bilen.

Och det finns inte en chans att jag skulle lämna hunden i sele med luckan öppen på en vanlig parkering eller liknande. När jag kommer tillbaka finns väl varken hund eller bil kvar. Med låsbar bur hindras fulingarna. Då kan man ju hävda att hunden försvarar bilen, men den hund som gör det ordentligt ska för barns säkerhet sitta i bur. Barn kan göra mycket konstigt, som att klättra in till hunden. Med bur får de bara in fingrarna. Hellre några fingrar än en hel unge.

Om man däremot inte lämnar hund och bil direkt mycket klarar man sig nog lika bra med sele.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag tänkte köpa en ordentlig hundbur till bilen. Just nu har jag en lånad gallerbur men jag vill ha en sån där rejäl variant som är...
2
Svar
24
· Visningar
2 938
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Sitter och funderar, bur eller grindar/lastgaller, vilket som är bäst. Byte bilmodell för att få större kombiutrymme. Valet föll på en...
Svar
9
· Visningar
6 858
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Nu ska det köpas en bur till hundarna, och det med basta :grin: Har en v70 och funderar på om jag ska sätta in en hel bur (delad)...
2
Svar
23
· Visningar
12 063
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Har klurat lite på det här, eftersom jag jag är redo att skaffa en valp. Just nu har jag en volvo 745 som nog rullar ett år till, den...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka