Sv: Hundbur
men denna buren då ? är den ok för er experter...Nu är den inte för just mitt bilmärke, men måtten stämmer...är det viktigt att dom är specialgjorde för just ett bilmärke?
Funkar buren? Går den att få in genom bakluckan? Går det t ex att öppna grindarna bak då buren är i bilen?
Vissa bilar har ju trösklar och indragna bakljus och annat som kan ställa till det.
Jag skulle inte tro att buren måste vara gjord för exakt din bil, men den måste ju fungera i din bil.
PIRU och jag debatterade bilburar i en annan tråd och vi har visserligen samma ambitioner och så, men vi har lite olika syn på vad som menas med en säker bur. (se länk)
Samma sak gäller naturligtvis tillverkarna. Alla har en jättesäker bur! (om man får tro dem) Man säljer på olika argument och man argumenterar kring säkerhet på olika sätt. Det är upp till var och en att göra sin bedömning av detta. Ett tips kan vara att ringa runt och fråga på vilka grunder de tagit fram sin bur och hur de resonerat när de gjort konstruktionen.
Själv skulle jag med den information jag har i dag inte välja en bur som är mkt "stum" och kraftigt/styvt konstruerad. Just p g a säkerheten. Det var så man resonerade för 25 år sedan. I dag pratar man mer om att buren skall ge efter och/eller ha deformationszoner. Då var det primära att buren skall hålla (vara intakt) vid en krock och att buren primärt skulle skydda bilen mot hundangrepp. I dag pratar man mer om att skydda hundar och människor.
Kollar man på vilka burar som är testade under någorlunda verkliga förhållanden så finns det mig veterligt bara två märken. Det som Agria subventionerar nu (Mimsafe VarioCage) och det märke de subventionerade tidigare (Primek Bilburen).
Om dessa har rätt bur för dig vet jag inte, men skulle jag köpa ny bur i dag så skulle de två toppa intresselistan.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6767996