Hund som sticker efter råddjur

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saxen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 14 529
Sv: Hund som sticker efter råddjur

Du menar väl inte att tken ibland dominerar din andra hund ???

Det är nog just det hon menar. Och vad menar du att problemet med det skulle vara? Eller tror du att hundar i en flock ligger på samma nivån? Att bara matte/husse har en rang och resten är i samma liga?

Kl

Vet en rottis som tog en älgkalv och en schäfer som tagit rådjur och grävling, så nog händer det.

:D:rofl: Näe! (Där fick jag nästan en uppenbarelse till en serieruta!) Men kutar jag efter min hund, och både är och låter jättearg, så hör han mig och inser allvaret och förr eller senare får jag tag i honom. Även om jag inte kallar in honom då, så kan jag få honom att stanna.
Det är ett sätt att få honom att begripa att jag är missnöjd med hans uppförande, istället för att stå på samma fläck och ropa i det oändliga tills han behagar avsluta jakten :eek: och komma tillbaka till mig.
Vill förtydliga att jag verkligen inte varesej klår upp min hund eller alfarullar honom, men jag är arg.

Aliide,
Det är ju det jag hävdat hela tiden, det att hundar under sig skaper en rangskala.
Där ingår även de tvåbenta. I vissa fall kan en hund ju placera ex barnen i familjen under sig i rang...med vissa problem som följd.
Sedan förmodar jag i alla fall att tikens matte besämmer över tiken.

Lena F.
Naturligtvis skämms inte en hund.
Men det finns de som förmänskligar hunden och tyder hundens försök till underkastelse som att den skämms.
Och fortsättningen på det resonemanget blir ju naturligtvis, är det konstruktivt att skälla ut en hund som visar underkastelse?
Jag tror inte det.
Däremot så kan det vara konstruktivt att ta en hund i herrans tukt o farmaning om man kan klippa den" in flagrante" så att säga.

Naturligtvis skämms inte en hund.
Men det finns de som förmänskligar hunden och tyder hundens försök till underkastelse som att den skämms.
Och fortsättningen på det resonemanget blir ju naturligtvis, är det konstruktivt att skälla ut en hund som visar underkastelse?
Jag tror inte det.
Däremot så kan det vara konstruktivt att ta en hund i herrans tukt o farmaning om man kan klippa den" in flagrante" så att säga.

Nej nej, jag förmänskligar absolut inte min hund, och jag vet att en hund som visar underkastelse inte behöver skällas på, den är redan medveten om att matte är arg.
Vad jag menar är, att det bästa man kan göra är att just hugga hunden "mitt i akten" så att säga, dvs inte stå och ropa och vänta på att den ska komma tillbaka efter avslutat förvärv, utan haka på och fånga in hunden. Jag VET att min hund, om han drar på ett rådjur, inte alls är "döv och blind" för mina rop, just eftersom att han ofta stoppar upp ifall jag gormande och jättearg störtar efter honom över stock och sten :eek:. Han hör mig mycket väl. Om jag bara står kvar och kallar in, hör han det också men väljer att ignorera mig.
Detta med hundar som jagar är ett jätteproblem och jag är mycket arg på mig själv som inte var mer observant på min hunds jaktlust när han var yngre. Idag har jag nått långt, jag KAN stoppa honom, om jag har stenkoll och är observant hela tiden, ser när han får en vittring och kallar in omedelbart. Men jag har inte 100 procent koll och därför vill jag inte riskera att han jagar och skadar ett djur. Samtidigt vill jag inte ha honom kopplad i skogen året om, jag har honom lös för det mesta och vill kunna fortsätta med det.
Vad jag letar efter är därför en metod (utan el.......) som kan avstyra jakten.

Nej nej, jag förmänskligar absolut inte min hund, och jag vet att en hund som visar underkastelse inte behöver skällas på, den är redan medveten om att matte är arg.
Vad jag menar är, att det bästa man kan göra är att just hugga hunden "mitt i akten" så att säga, dvs inte stå och ropa och vänta på att den ska komma tillbaka efter avslutat förvärv, utan haka på och fånga in hunden. Jag VET att min hund, om han drar på ett rådjur, inte alls är "döv och blind" för mina rop, just eftersom att han ofta stoppar upp ifall jag gormande och jättearg störtar efter honom över stock och sten :eek:. Han hör mig mycket väl. Om jag bara står kvar och kallar in, hör han det också men väljer att ignorera mig.
Detta med hundar som jagar är ett jätteproblem och jag är mycket arg på mig själv som inte var mer observant på min hunds jaktlust när han var yngre. Idag har jag nått långt, jag KAN stoppa honom, om jag har stenkoll och är observant hela tiden, ser när han får en vittring och kallar in omedelbart. Men jag har inte 100 procent koll och därför vill jag inte riskera att han jagar och skadar ett djur. Samtidigt vill jag inte ha honom kopplad i skogen året om, jag har honom lös för det mesta och vill kunna fortsätta med det.
Vad jag letar efter är därför en metod (utan el.......) som kan avstyra jakten.

Som jag ser det så finns det två sätt, förutom då att alltid ha koppel på...

Antingen ett obehag som är så stort att hunden absolut inte jagar igen. På riktigt jakttokiga hundar är det svårt, jag har sett el användas (rejält många år sedan nu) utan nästan nån effekt på en riktig "jaktidiot". Jag har också sett effekten av el på hundar som varit ganska rejält jaktintresserade men inte riktigt "jaktidioter" och det har funkat... ett tag. Sen kom jakten tillbaka sakta men säkert och "behandlingen" fick upprepas.

Eller en belöning som övertrumfar jakten. Inte heller så lätt liksom, men med en hund som inte är totalt "jaktidiot" och som inte haft så många "vinster" i jakten så går det om man hittar en bra belöning, nöter in inkallningskommando och ser till att hunden inte får fler chanser att sticka - jag har testat och det har fungerat väldigt bra med vår omplacering.

Men rent generellt - om jag inte kan lita på hunden så blir det tyvärr till att ha koppel på för min del - jag vägrar ha en hund som drar efter vilt, av flera anledningar; först och främst risken för viltet och risken för hunden men sen även pga att jag skulle skämmas ögonen ur mig om markägarna (som är en av våra grannar och som vi har väldigt bra relationer till idag) skulle se nån av våra hundar jaga. :o

Fortfarande väljer jag att koppla vår omplaceringshund i lägen där jag inte är 100 % säker på att jag kan ha uppsikt. Han har aldrig stuckit på vilt hos oss, men däremot har han gjort det i tidigare hem - hur mycket vet jag inte, men förmodligen inte jättemycket, dock vet jag att han en gång har hoppat in i en fårhage och fått tag på ett får - "bara" ett grepp i ullen men ändå.... (men mer än så blev det inte pga snabbt ingripande). Så han vet ju att han kan hinna ifatt, åtminstone får. :crazy:

jaha,och du bestämmer över tiken.
då har ni ju etablerat en sån där förkastlig rangordning:rofl::rofl:

jaha,och du bestämmer över tiken.
då har ni ju etablerat en sån där förkastlig rangordning:rofl::rofl:

Jag trodde att du var för så kallad "rangordning", annars förstår jag inte vad du menar?

Jag bestämmer för övrigt över bägge mina hundar, men tiken bestämmer över terriern också på vissa plan.

Jag är varken för eller emot eftersom jag anser att den är naturlig.
Den existerar mao.
Jag bestämmer över min hund, inte med våld utan med tyngd av min högre rang i herarkin.
Det blev ju mkt starkt kritiserat i en annan tråd.
Men det gläder mig att du inser o praktiserar den naturliga ordningen.
Så fortsätt du att dominera dina hundar, på ditt sätt.
Men dominerar gör du eller hur?

Jag är varken för eller emot eftersom jag anser att den är naturlig.
Den existerar mao.
Jag bestämmer över min hund, inte med våld utan med tyngd av min högre rang i herarkin.
Det blev ju mkt starkt kritiserat i en annan tråd.
Men det gläder mig att du inser o praktiserar den naturliga ordningen.
Så fortsätt du att dominera dina hundar, på ditt sätt.
Men dominerar gör du eller hur?

Visst anser jag att jag är högsta hönset/dominant eller vad man nu vill kalla det. Du blev absolut inte kritiserad för att du anser att det finns en rangskala, utan för att du tillämpar metoder mot dina hundar som du kallar naturliga för hunden, när de inte ens existerar i deras naturliga samvaro.
I deta fall var det i huvudsak så kallad alfarullning de flesta syftade på (trycka ner i marken). Jag blev irriterad för att du vägrar förklara varför alfarullning är befogat när den signalen inte finns naturligt hos hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 801
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 503
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka