Hund som sticker efter råddjur

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saxen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 14 529
Sv: Hund som sticker efter råddjur

Jag tror också att det är vanligare än folk tror att "vanliga" raser kan utgöra en fara för rådjur. Även om de inte nödvändigtvis dödar rådjuret kan de sarga det svårt. Minns Den här händelsen för ett par år sedan, har för mig att det var en RR i det fallet.
.

Länken går inte att kolla men om det är händelsen ute på djurgården du menar så var det en greyhound som rev rådjuret, det var en RR med också men den "hängde" bara på sin kompis typ och var inte den som gav sig på viltet.

Hade ett fall på jobbet också där en schäfer på Lidingö hade rivit ett rådjur inne i ett hägn, detta var för några år sedan.

Nej, det här var på Långholmen och det var en RR åtminstone enligt de hundforum där händelsen diskuterades.

ok, har nu läst lite om det och det verkar som att ingen egentligen vet vad det var för hund (eftersom varken hund eller ägare någonsin påträffades) utan det antogs att det var just RR. Inte för att det egentligen spelar någon roll men ändå :)

Enligt vittnesuppgifter var det en RR, men det kan ju lika gärna varit en blandras liknande en sådan - huvudsaken i den här diskussionen är ju att även en vanlig hund kan fälla ett rådjur.

Problemet är djupare än så.
Rådjur som blir hetsade nu när snön är så djup och det är så kallt kan till o med komma att dö av detta om ngr månader.
Lösa hundar har överhuvudtaget inte i skogen att göra under sådana förhållanden.

Du ska veta att jakträttsinnehavaren under vissa omständigheter har rätt att skjuta hund som jagar olovandes.

Vad det gäller hundar som kan ta rådjur.
En tax kan vid viss skarsnö ta ett rå.
Vi har använt wachtel o liten münsterländer vid eftersök och dessa river utan problem ner skadade djur och håller fast dem då de reser från sårlega. Även på barmark

Allmänt inlägg:

Enligt viltvårdaren på min ort var han tvungen att skjuta 7 rådjur enbart under februari -10 p g a lösspringande hundar. Det var bara de han fick reda på. Man kan ju fundera på hur många som blev jagade och sargade utan att han fick reda på det. Det finns alldeles för många hundägare som tycker att det är deras hunds rättighet att få springa fritt i skog och mark utan att tänka på vilka konsekvenser detta kan vara för viltet.

Jag antar att åtminstone senare delen av ditt svar var allmänt; jag är fullt medveten om att jakträttsinnehavare kan ha rätt att skjuta hundar som jagar vilt.

Man kan nog anta att hela inlägget riktar sig till TS, det tycker jag är rätt tydligt? =)

Jo med största sannolikhet, fast jag funderade lite eftersom landsbygdsbo tog upp snöproblematiken också så det hade kunnat vara svar på mitt inlägg om snö och dåligt med mat. :)

Hundar brukar hugga dem i baken.
Det är det som är det jävliga, att de svårt sargade kan hålla undan.
Får hunden sedan ikull djuret så är det inte ovanligt att den börjar äta på buk o bakdel innan rådjuret är dött.
Sådana är våra sm "älsklingar"

Ja givetvis eftersom våra älsklingar är rovdjur i botten, icke att föringa som hundägare.

Vad skulle ni göra med en hund som rivit ett rådjur? En i övrigt jättetrevlig brukshund utan en gnutta negativt att säga om sig. Hur botar man detta sedan den väl upplevt höjdarträffen en gång?

TS:
Min hund jagar "bara" harar om hon får tillfälle. För hennes del har stanna hjälpt som kommando. Ropar jag att hon ska komma slår hon dövörat till och vimsar efter haren.

En gång försökte hon jaga rådjur precis vid huset. Min pappa fick tag på en tennisboll som han kastade för allt han var värd och träffade henne i rumpan (innan någon börjar tycka synd om henne så var det i ren reflex då det verkligen inte är okej att ens tänka tanken att jaga och hon blir totalt blockerad när näsan sätter sprätt), detta var 10 år sedan nu och när hon ser rådjur i skogen totalignorerar hon dom, rådjur gör ju ont ju!

Det är jobbigt när dom jagar vilt...

Lycka till med träningen iaf!

Vad skulle ni göra med en hund som rivit ett rådjur? En i övrigt jättetrevlig brukshund utan en gnutta negativt att säga om sig. Hur botar man detta sedan den väl upplevt höjdarträffen en gång?

Alltid lina och koppel på. Och sedan ta hjälp av en duktig tränare och inhängnade områden för att träna inkallning med störning. Sedan skulle jag inte ha den hunden lös förrän inkallningen satt till 110 procent.

Alltid lina och koppel på. Och sedan ta hjälp av en duktig tränare och inhängnade områden för att träna inkallning med störning. Sedan skulle jag inte ha den hunden lös förrän inkallningen satt till 110 procent.

Tror du det vore möjligt? Sedan hunden fått uppleva denna ultimata kicken? Vad ska man kunna erbjuda som likvärdigt alternativ för hunden? Vad skulle man kunna erbjuda som mindre önskvärt alternativ....? Utan att använda el!

Tror du det vore möjligt? Sedan hunden fått uppleva denna ultimata kicken? Vad ska man kunna erbjuda som likvärdigt alternativ för hunden? Vad skulle man kunna erbjuda som mindre önskvärt alternativ....? Utan att använda el!

El är inte ett alternativ i min värld och jag tror inte att alla hundar går att ha lösa igen men det som måste fungera är ett förbudskommando som hunden förstår att bryter den det så är det så obehagligt att det inte är värt ens tanken. Hur inlärningen går till beror ju på hunden. Som sagt så tror jag inte att alla hundar går att ha hunden lös igen men jag skulle inte ge upp i första taget utan försöka träna in ett sådant.

Jag hade nog inte haft den hunden helt lös mer där risken finns att den drar på vilt. Faktiskt, jag hade nog inte känt mig säker på den hunden och vilt. Men det är samtidigt svårt att säga på den korta informationen. Vissa hundar kanske går att få säkra bland vilt. Men hm ett rivet rådjur är ett rådjur för mycket i min värld.

I det fallet hade jag nog vänt på steken, hunden må älska jakten, men är det värt det om matte eller husse blir vrålförbannade?

Fast om du bannar henne när hon kommer tillbaka så är de ju klart att det är roligare att vara ute på egna äventyr och inte komma tillbaka för då är ju matte arg :confused:

För att bli av med det så måste man ju hindra henne från att dra från första början

Fast det där är en förlegad myt, de vet mycket väl vad de gjort. Om mina hundar skulle sticka på vilt och skita i vad jag sa, och sedan komma svansandes tillbaka så kan de räkna med att jag är förbannad!

Fast det där är en förlegad myt, de vet mycket väl vad de gjort. Om mina hundar skulle sticka på vilt och skita i vad jag sa, och sedan komma svansandes tillbaka så kan de räkna med att jag är förbannad!

Där håller jag faktiskt med, när min hund stack efter rådjur var jag rasande inte bara när jag jagade efter honom vilt svärandes. När jag hann i fatt honom(sanning med modifikation, han valde ju att sakta ner) så var jag fortfarande så arg att jag körde bort honom från mig och frös ut honom totalt - vilket gjort att jag har en hund som jag kan stanna även när det springer upp rådjur mitt framför nosen på honom. Han värderar flockgemenskapen högre än att få springa lite...

Däremot tror jag inte att det är någon bra idé att vara arg på en hund som är dålig på att komma på inkallning till vardags men det är en annan femma.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 801
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 503
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka