Hund som sticker efter råddjur

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saxen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 14 529
S

Saxen

Hur vanligt är det att en hund egentligen dödar ett råddjur om den får upp jakten? Det är så att min hund var ute i skogen idag, lös, och så helt plötsligt stod det 2st råddjur bakom oss. Hunden far iväg i en jävla fart och det såg ut som att han lyckades komma ikapp. Han har aldrig visat något agressivt beteende, någonsin. Han är en schäferhane på 3 år.
Jag ropade efter honom men han lyssnade inte. Antagligen för "jakten" var mycket mer spännande :grin:. Men han kom tillbaka efter ca 2-3min och från ett helt annat håll än det han stack ifrån. Jag hörde inget som kunde antyda till ett skadat råddjur. Man kan ju tycka att den borde ha skrikit, eller att hunden låtit. När hunden sen kom tillbaka gick jag runt ett bra tag för att kolla om jag såg ev. blodspår eller något men inget syntes. Han var heller inte blodig i munnen. Så förhoppningsvis har han inte gjort något annat än lekt. Men jag blir ju såklart orolig ändå. Detta är första gången han stuckit efter något, och det är min första egna hund.

Hur hade ni reagerat?
Har era hundar någon gång dragit efter något vilt i skogen?

/Saxen

Sv: Hund som sticker efter råddjur

Jag hade reagerat med att bli förbannad på mig själv för att jag inte hade bättre inkallning på hunden, typ.

I början när jag hade min hund var han HOPPLÖS på att sticka efter vilt, och jag hade inte bättre vett än att försöka stoppa honom. Nu vet jag bättre (och att det dessutom är strikt förbjudet enligt lag), och har tack och lov en väl fungerande stopp-signal + inkallning, plus att jag inte släpper honom om jag vet att det finns mycket vilt.

I förra veckan fick han ett "återfall" och var precis på väg att dra efter en hare och lyssnade inte på "stanna", men då hade jag strypkedja och koppel med mig, som jag helt sonika kastade på honom samtidigt som jag vrålade "NEEEJ!". Nästa gång vi mötte en hare (samma promenad) tvärnitade han och kollade sedan lite försynt på mig när jag sa "stanna", och då blev det givetvis korvkalas och kamplek :) Och nu har jag åter igen tagit upp inkallningsträningen på mer grundläggande basis.

Angående att hundar kan skada rådjur så givetvis kan dom det, om det är en tillräckligt snabb hund. Särskilt nu när det är snö, och rådjuren kanske inte är lika säkra på foten. Jag vet bara ett fall när hunden fått tag i djuret (i min bekantskapskrets, that is) och det handlade om en irländsk varghund (= en väldigt snabb och stor hund) och ett sjukt rådjur.

Senast ändrad:

Givetvis övar vi på inkallning. Det tränar vi på hela tiden, och jag är riktigt riktigt förbannad på mig själv att det inte fungerade då det egentligen behövs som mest.

Tack för ditt svar :)

Det är nog inte så vanligt att de faktiskt kommer ikapp och skadar rådjuret. Dock blir såklart rådjuret väldigt stressat, kan skada sig på andra sätt, hunden kan skada sig och det är dessutom olagligt. (förutsatt att det inte är en jakthund, som jagar kontrollerat/på rätt sätt och under jakt).

Så självklart ska inte hunden få sticka efter rådjur! Långlina på och massa inkallningsövning är det som gäller.

Är det snö kan det mycket väl hända att de kommer ifatt. Jag använder mina vid jakt på dovhjort och de skulle nog kunna hinna i fatt med lite tur och dålig planering av hjorten, men de har respekt för vilt och halvkasst intresse så det kommer aldrig att hända. Rådjur är stort Nono och de sticker inte ens efter när de kommer in i såten vid jakt.

Rent allmänt är det nästan bättre med en bra stoppsignal först och främst. Sen är det ju så att hunden belönar sig själv med jakten, får du inte koll på inkallningen får det helt enkelt göra lite ont en gång eller två. Själv jagade jag min med hästen ett par gånger och hann ju i fatt, sen fattade hon att det inte var lönt. Min andra tränade jag stoppsignal med i kombination med att hon har vant sig vid viltet.

Min hanes mamma rymde och hade ihjäl ett rådjur. Det är afghanhundar så risken är ändå rätt stor att dom lyckas. Jag har inte mina hundar lösa annat än i inhägnader eller på stoooora viltfria ytor (som stora stränder tex) eftersom dom inte kan motstå att sticka på vilt.

Utan tvekan kan en schäfer komma ikapp och skada/döda ett rådjur. Vid eftersök på skadade rådjur måste man ofta använda just en hund som går ikapp och tar det skadade rådjuret, och då förekommer det hundar som exempelvis Vorsteh, men även schäfrar. Även om hunden inte kommer ikapp rådjuret blir det väldigt stressat med en så pass snabb hund efter sig. Vid vanlig jakt på rådjur används enbart kortbenta långsamma drivande hundar som tax och drever, alternativt snabba hundar men som bara stöter igång viltet innan det bryter och kommer tillbaks (exempelvis Wachtel).

Jag tror dock inte att du behöver vara så orolig för rådjuret i detta fallet, om hunden kom tillbaks efter 2-3 minuter, men som tidigare nämnts måste du göra något så att det inte händer igen. Det är som sagt inte bara olämpligt utan även förbjudet, och den som har jakträtten på marken blir antagligen inte speciellt glad om det händer upprepade gånger. Ha inte hunden lös där du tror att det kan finnas vilt förrens du känner att inkallningarna funkar som de ska även med stora störningar.

Tänk även på att det kan finnas vilt som kan vara farligt för hunden om den är för aggresiv / inte har tillräcklig respekt, exempelvis vildsvin.

Min goldentjej drar på vilt. Ja drar är väl en sanning med modifikation.Hon leter upp vilt för att dra på. Har henne väldigt väldigt sällan lös o om jag har det så är hon under aktivitet hela tiden. Tyvärr så har det även hänt att hon stuckit för att leta även när vi tränat (apportering) i skogen. Inte vanligt men det händer. Jag har provat allt när hon kommer tillbaka. Ignorerat, berömt, kastat in henne i bilen, stött ut henne från flocken ja även bannathenne. INGET hjälper.

Tror tyvärr att det är för sent för henne hon har heltenkelt knäck i öronen när det gäller inkallning när hon är lös. Sen är jag troligen för tråkig för henne oxå.Varför stanna hos tråkmatte när det finns häftiga spår att leta efter o följa.

Men samtidigt så finns det ett ställe där vi är ibland o där ifrån har hon aldrig stuckigt?? Vissa ställen så sticker hon direkt bara kopplet kommer av. Men väldigt sällan hon får vara lös.

Hon är ju inte direkt svår tränad ( är lydnadschampion) men inkallningen i närheten av spår funkar bara inte. SPår är ju självbelönande. Mycket roligare att springa efter vilt än leka med matte.

Fast det är klart att det nog finns metoder som hade funkat. Finns både de som inte är lagliga och de som är tråkiga.

Det är ju för sent när hon kommer tillbaka, då är det ju värt det oavsett, hon har redan fått sin belöning.
Jag har lyckats lära mina hundar att inte sticka efter med ganska enkla metoder, men hade lite bekymmer när jag fick Fortune och hon inte var hästvan. Hon har ganska lätt för att gå in i nån slags vall/jakt-beteende som är ganska svårt att bryta när hon väl har hetsat upp sig. Men det löste sig själv - hon sprang in i elstaketet och fick sig en riktig pärla och sedan dess jagar hon inte hästarna.

Betydligt vanligare än vad ickejagande hundägare faktiskt tror om det rör sig om snabbsprungna raser tyvärr.

Ja, tyvärr... Jag vill inte gå in på närmare detalj då jag inte vill sätta en vän i en avslöjande situation - men, ja, även tämligen långsamma (jämfört med vinthund!) brukshundar han hinna ikapp och döda ett rådjur. I bara 3 cm snö. Och ja, dom dödar, dom vet var man biter och hur det ska gå till. Tyvärr, bittert tyvärr.

Fast om du bannar henne när hon kommer tillbaka så är de ju klart att det är roligare att vara ute på egna äventyr och inte komma tillbaka för då är ju matte arg :confused:

För att bli av med det så måste man ju hindra henne från att dra från första början

Senast ändrad av en moderator:

Som någon annan skrev en fungerande stopp signal är guld.

Förra veckan var jag ute med min hund när det helt plötsligt kommer ut 2 rådjur ur ett buskage bredvid hunden. Jag tänkte skit nu får jag aldrig tag i honom igen (vårt första viltmöte) men han blev nog lika rädd som rådjuren för dem sprang till skogs och hunden gömde sig bakom mig.

Usch ja det där med vilt är inte kul!
Av mina 4 hundar har jag EN som jag litar på att den inte sticker och då är man ändå inte helt 100 på det.
Min äldsta vita är totalt hopplös så henne har jag koppeltvång på året om, med undatag om jag vet att det är plats där ingen fara för vilt finns.

Däremot så verkar min yngsta vita inte ha fått lika stor jaktlust!
Hade en gång båda med i skogen, Beya i koppel och Troja lös.
Plötsligt studsar det fram 4 (!) rådjur bara ett fåtal meter framför T som var lite längre fram.
Hon springer efter dem i full fart tills jag någon bråkdels sekund senare inser att jag inte kallat in henne och vrålar STANNA!!!
Till min enormt stora glädje tvärnitar hon, tittar på mig, tittar efter rådjuren,och på min inkallning kommer hon glatt fram till mig!
Vilken lättnad!:laugh:

Allt som springer snabbare än tax, drever, bassetar, beagle och andra små drivande hundar under jakt.

Det är ju inte vanligtvis jakthundar som river de rådjur som blir hund-dödade, utan nästan helt uteslutande bruks/sällskapshundar.

Därmed inte sagt att jakthundar aldrig river rå, men i de få undantagsfallen rör det sig om raser som normalt sett inte jagar rå och oftast är det då hundar som har ickejagande ägare, men ändå äger en jakthund som de tror är "ofarlig" för viltet eftersom de aldrig jagat med den :crazy:

Sen finns det säkerligen rena stolpskott av jakthundar också, men i just det här sammanhanget är de i väldig minoritet.

Jag tror också att det är vanligare än folk tror att "vanliga" raser kan utgöra en fara för rådjur. Även om de inte nödvändigtvis dödar rådjuret kan de sarga det svårt. Minns Den här händelsen för ett par år sedan, har för mig att det var en RR i det fallet.

När jag letade efter artikeln hittade jag flera andra bara från i år om liknande händelser(den här innehåller bilder, varning för känsliga), så man ska nog ta det på största allvar om ens hund börjat sticka efter rådjur.

jag hadde bekymmer med båda mina labbar förra vintern och då gällde det ren,
hundarna tycket det var en rolig lek MEN varken matte eller renägarna tyckte det var speciellt kul

det är den äldre hunden som drar efter ren/råddjur hare älg mm och den yngre hänger på

jag skrev en tråd här på buke och fick tips om skvallerträning och det funkade för mig ska väll även tacka renarna och även älgarna som uppehöll sig i vår hästhage för hjälpen

finna duktiga bukehundägare som har masso av tips gällande skvaller träningn

I februari i år fälldes och bets ett rådjur av en berner sennen(fick avlivas av skyddsjägare), nu när det är snö och dåligt med mat för viltet får nog de flesta hundraser anses som snabbsprungna.

Den stora brukshund jag tänker på var inte världens snabbaste och dessutom i halvbra kondis, men den drog ner ett rådjur i 3 cm snö efter en stig, fråga mig inte hur det gick till. Den högg rådjuret i strupen direkt, så lite finns vargen allt kvar även i våra tamhundar....... Sen började den käka på baklåret, så den visste var goa köttet fanns också... Vi tänker sällan på vilket rovdjur som ligger strax under ytan på våra Lydnadsnissar, Spårfreaks och Gulliga Soffliggare!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 801
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 503
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka