Hund lös i bilen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Free_Fall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 928
Sv: Hund lös i bilen?

I en krocktestad bur anpassad för baksätet sitter hon. ( fungerar bara med modell mindre hund )

Det var tänkt att hon skulle flytta till bagaget i en bur, men nu sitter hon bäst i baksätet, i och med att vi ska plats för barnvagnen också :)

Senast ändrad:

Precis som flera påpekat så ska hundarna inte vara lösa i bilen. Bur eller bälte är ju bra vilket som.

Har kollat upp det där tidigare och informationen jag fick då var just att de inte får vara lösa, de räknas som last och skall därmed säkras.

Jag skulle aldrig vilja ha min hund lös i bilen i vilket fall, men kollade upp det för ett speciellt tillfälle.

Jag är kanske extrem i mitt tänkande men jag anser att om man har hund så måste man anpassa bilvalet därefter alt då införskaffa bältena som beskrivs här. Själv hade jag aldrig valt det alternativet dock eftersom jag tycker att hundarna åker mera avslappnat i en rejäl bur plus att jag tror att skadeverkningarna på hunden i en ev krock är mindre om de sitter i en bilbur, det behöver inte vara så men för mig känns en bur mera rätt.

Jag har mina hundar med mig lite här o där dessutom och tycker att det känns säkert att kunna ställa upp bakluckan o låsa burarna så att hundarna både får frisk luft och kan "vara med" lite. Bilen är ju så mycket fräschare dessutom om de inte sitter i baksätet...

Det är också så. ( läste i en rapport för något år sedan )

Hund sitter säkrast i krocktestad bur ( risken att hunden skadas är minst )

Att ha hund i bälte är ju inte speciellt bra ur skadesyn på hunden, men det förhindrar att hunden blir en projektil som antingen landar i bilföraren/passagerarens nacke eller flyger ut genom rutan..

Och det är ju för hunden skull säkrare också än att vara lös ..

Senast ändrad:

Lagen bryr sig relativt lite om hunden lever eller dör när det gäller transport av gods. Det man däremot bryr sig om är att gods inte ska kunna fara runt och skada människor vid krock.

Själv anser jag att hundar ska åka bältade eller i bur, men nu var det just lagens mening som efterfrågades.

Så av allt detta kan vi då komma fram till att: Det inte finns någon lag som säger det ena eller det andra. Men att de flesta här inne tycker att man ska ha hundarna i bälte eller bur.
Tja det verkar ju som att jag antingen får köpa 2 hundbälten eller en ny bil + 2 burar... Jag tror jag väljer bälterna eftersom jag inte har råd med en ny bil :p
Jag har haft mina hundar lösa i bilen länge ( 5 år & 1 år) och det har aldrig hänt något:) Men OM det skulle göra det så skulle det nog få allvarliga konsekvenser

Så av allt detta kan vi då komma fram till att: Det inte finns någon lag som säger det ena eller det andra.

Jo, den polis jag pratat med om detta sa att man faktiskt inte får ha hunden lös i bilen. Han sa även att de är väl inget man kanske ger ngn böter för men däremot kan det bli väldigt svårt med försäkringar osv om ngt väl händer.

En människa på ca 60kg som sitter obältad i bak,väger ungefär som en elefant när denne kommer farandes i en krock i 90km/h,eller om det till och med var så lågt som 70km/h..

Så det blir väl ungefär som att få en häst i nacken om hunden väger runt 30kg eller så..om man smäller i 90km/h..med en lös hund i bilen..

Jag hittar, efter att ha kollat runt hos VV, inget om att last inne i bilen måste surras eller på annat sätt göras fast. Vad som finns är tips och rekommendationer om hur man lastar, fördel med att ha galler eller nät, spänna fast tyngre föremål osv. Om hundar eller andra djur sägs ingenting.

Alltså verkar det inte finnas krav på burar, säkerhetsbälten eller något annat för hundar (däremot för människor :) ), utan det är helt enligt lagen att ha dom lösa i bilen. Att ha hund i passagerarsätet fram är dock tveksamt i o m regler om att föraren inte får störas eller hindras i sitt framförande av bilen etc.

Om någon kan visa var "lösförbudet" finns ...

Med risk för att bli utskälld undrar jag hur vanligt det är med rena frontalkrockar? Om vi undantar självmord. Detta med tanke på teorin om elefantvikter.

Jag undrar också över säkerheten med burar? Vid deformation av den bakre delen av bilen, torde buren istället minska chansen för hunden att klara sig, eftersom den tar upp så mycket av tillgängligt utrymme. För att en bur ska stå emot när själva bilen inte klarar av det, borde en konstruktion á la stridsvagn behövas. Finns det någon sådan bur?

LIA

Frontalkrockar ser jag varje vinter innan folk lärt sig att det blir halt i år också. De glider helt enkelt över på fel sida och kraschar med en mötande. Har man i det läget 50 kg hund som kommer farande genom vindrutan och smackar in i den andra bilen så kan skadorna bli stora för alla parter. Det går ju att undvika med lastgaller som är ett sätt att säkra last från att flyga ut och skada medtrafikanter.

Vad gäller hunden chans att överleva i bur så blir den bra mycket större då den minskade ytan göra att de inte slår sig så illa. Jag har åkt av vägen och snurrat ned i diket och utan bur hade hunden inte varit hel. Nu satt hon dock i bur och klarade sig ganska bra, men hon kastades runt rätt fint där inne. Hur det sett ut om hon varit lös i bilen vill jag inte tänka på. Det är stora krafter även i låga hastigheter.

Det där med att hundens chanser minskar för att det finns mindre tillgänglig yta vid en krock bakifrån köper jag inte riktigt. Det ska till stora hastigheter för att helt trycka in en bakända på bilen och då hade inte hunden klarat sig vare sig med eller utan bur. Alla i bilen lär vara rätt trasiga. En bur kan i princip tryckas ihop till halva storleken och hunden får fortfarande plats utan problem, om man har rätt storlek till dem.

Regler om last finns i trafikförordningens 3 kap:

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

Om man uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att följa detta kan man dömas till böter.

*KL*

Jag blir alltid lika chockad när folk har hundarna lösa i bilen. Är man inte rädd om sina djur, sig själv eller medtrafikanter?

Precis som du säger kan burarna i princip mosas ihop vid krock och det jag tycker är läskigt är de otestade stålburar som många sätter i bilen. Får en sådan bur en törn spretar det ju stålpinnar överallt - och om man har otur in i hunden... Det allra bästa är väl därför att ha en riktig krocktestad bur.

Jag själv är inte riktigt så duktig. Vi byter bil väldigt ofta (har i princip aldrig samma bil mer än 2 år). Och som vi alla vet passar ju oftast inte en bur i olika bilar och det är helt ekonomiskt omöjligt att köpa ny bur för ca 6000 till varje bil. Ungefär lika omöjligt som att försöka övertala PV att köpa en viss sorts bil för att hundburen passar där. :grin: Vi har löst det så att vi har en fastsurrad tygbur i bakluckan. Händer det något så skyddar inte själva buren honom mot krocken, men han kan inte heller flyga runt eller fram. Han riskerar inte heller att bli piercad av stålpinnar från en sunkig bur som absolut inte borde vara i en bil. Nu väger ju Wilton ca 7 kg så det är ju klar skillnad från att ha en 50 kg hund i bakluckan... Men det är ju något man får ha med i planeringen av den hund man väljer att köpa!

Men vad tycker ni andra om tygbur i bilen... bra/dåligt?

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
971
Senast: ufot
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka