Hund lös i bilen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Free_Fall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 928
F

Free_Fall

Hej! Jag har två ganska stora hundar och när jag har dem med i bilen så får de sitta i baksätet. Jag hörde precis från någon att man inte får ha det så!? Stämmer det? Måste man ha dem i bur där bak?

// En lite orolig hundägare:crazy:

Sv: Hund lös i bilen?

Hej! Jag har två ganska stora hundar och när jag har dem med i bilen så får de sitta i baksätet. Jag hörde precis från någon att man inte får ha det så!? Stämmer det? Måste man ha dem i bur där bak?

// En lite orolig hundägare:crazy:

Nej det måste dom inte! Däremot ska dom ha säkerhetsbälte anpassat för hund. Finns att köpa på de flesta djuraffärer.

Om inte för dina hundars säkerhet så för din egen säkerhet - sätt hundarna i bur eller möjligen i bälten. Oansvarigt och dumt att ha hundar lösa i bil, lag eller inte lag.

Lånar tråden lite om jag får.

Om man har säterna nervikta och dvs helt öppet från bakluckan och fram. Är det tillåtet att ha hund där då? Då är det ju inte möjligt att knäppa fast hunden i bältesknäpperna.

Och är det tillåtet att ha hunden i bakluckan om säterna är uppvikta som vanligt, utan bur, galler eller bälte?

Oavsett om det är tillåtet eller inte så är det farligt, både för dig och hunden. I övrigt räknas hundar som last och ska säkras.

Jag är endast intresserad av vad lagen säger i detta fall. Tack för ditt svar. :)

Man kan ha last i bakluckan utan att säkra den eller hur? Alltså utan att fästa den i ngt. Så det borde alltså vara till¨tet att ha hund i bakluckan utan att ha galler, bur eller att fästa den i ngt?

Senast ändrad:

De räknas som last och ska säkras oavsett om sätena är uppfällda eller nedfällda. De får inte färdas på så vis att de riskerar att flyga genom rutan eller liknande. Samma regler som gäller för annat tungt gods.

Okej. Så den räknas som "tung last". Och måste alltså alltid säkras? Gäller det oavsätt vad för hund det gäller. Det är ju viss tyngdskillnad på chiuaua och leonberger.

Det är säkert skillnad mellan stor och liten hund. En liten hund blir ju inte en projektil vid krock på samma vis som en stor hund. Det ä vad som är viktigt egentligen. Vid krock ska last som kan orsaka ska vara säkrad. En kudde kan ligga löst för skaderisken är minimal. Samma gäller väl småhundar.

Viktigt eller inte i allmänhet så är jag intresserad av fakta i detta fall. Tusen tack för dina svar.

Så det är ok om den lilla hunden dör då eller? En ytligt bekant hade sin stora hund i bur men den mindre hunden lös i bilen när de krockade i en korsning, den lilla hunden for genom rutan och låg död på vägbanan utanför, den stora hunden överlevde krocken.

Tack för era svar, jag ser att det är lite blandade åsikter. Nu är det så att jag har en Toyota som inte riktigt har en "baklucka" Om jag ska ha mina hundar där så blir dom lite platta, om man säger så ;)
Det är därför jag har dem inne i bilen. Funderar på att köpa en bil med baklucka och ha hundarna i burar där bak, men det kostar ju en del:/

Det finns speciella selar du kan använda för att koppla fast hunden i baksätet. Fungerar som ett bälte.

Jadzia menar nog bara att en liten hund inte utgör någon större allmänrisk för övriga medtrafikanter.

Såklart det spelar roll om hunden dör ..

Free_Fall

Ta ändå ett ansvar och köp två bilbälten för hundar ( Allsafe är dom enda bältena för hundar som är krocktestat )

Senast ändrad:

Hon menar kanske att man tar mer skada av att få en leonberger i nacken än om man får en Chihuahua där.
Samma med kudde och TV.
Det kanske är så här XD
Men kan inte någon visa en bild på en sån där sele? :p Blev lite intresserad av dem ^^

Allsafe finns i välsorterade djuraffärer.

02-00098-101_mim_allsafe_01_m.jpg

Ok tack för bilden, spänner man bara fast dem som en barnstol eller?=)

Man spänner fast selen i bälteslåset eller i bältet.

Var länge sedan jag hade en Allsafe nu, så jag minns inte riktigt :)

Okej, men du har din hund i bakluckan eller?

Liknande trådar

Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
971
Senast: ufot
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
717
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
924
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 297
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka