Hund i bilen?

Sv: Hund i bilen?

Det beror på ras och hur den enskilda hunden klarar kyla skulle jag vilja säga. Min (flat) som älskar sin bagagelucka mest av allt skulle säkert kunna ligga en hel dag om han fick rejäla promenader mellan varven. Innan nån hetsar upp sig ska jag tillägga att han inte bor i bilen;), men han älskar den innerligt och om jag flyttade med så skulle han nog föredra att vi båda bodde i den.

Om buren är ombonad och hunden har ett tjockt vintertäcke så kan jag lämna mina i drygt 1 ½ timme. Dock inte obevakade! Det är på träning och det är ständigt folk som hämtar och lämnar hundar på parkeringen. Blir det kallare än -5 försöker jag undvika att lämna hundarna längre än runt 20 min. Är det runt -10 så lämnar jag dem inte längre än att bilen fortfarande håller värmen. Det är inte jättemånga minuter. Mina hundar är korthåriga + halvlångt med underull och äldre. En ung och frisk rejält pälsad hund kan säkert ligga längre, medan en släthårig utan underull lär börja frysa tidigare.

Jag undviker att lämna hunden i bilen längre stunder nu på vintern. Men vid nollgradigt skulle jag kanske kunna lämna henne typ 30 min om hon var påklädd osv.

Jag lämnar inte min hund längre i bilen, bara för att det är vinter. Max 30minuter vare sej det är vinter eller sommar.

Dock har jag alltid känt mej stressad så jag stannar hellre i bilen, på sommaren. För att ha extra stor koll :)

På sommaren, utan skugga = ingen hund i bilen!!!
I skugga med Bakluckan (En Pick-upp) öppen är det ok. Men hunden ska ha tillgång till vatten.
På sommaren har hunden då ca 180x120x120 att vara på.

Det är sällan det blir runt 0 grader i solen på sommaren........
Jag tror inte att någon här skulle lämna sin hund i bilen på sommaren, knappast ens i skuggan.

Iövrigt håller jag med de andra, max 30 min i bilen vid nollan, då har min korthåriga hund täcke och mysiga filtar (+att bilen är varm när jag lämnar honom där.)

Upp till en timme har jag haft min i bilen då det pendlade mellan -5-0 men då hade jag BoT-täcke+Hurtta-täcke, filtar att ligga på och kupévärmaren stod och gick där framme i bilen. Han har kort päls och jag tycker den är kort när jag jämför med andra hundar av hans ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 012
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 916
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka