Hund Coachen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ecs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 075
Sv: Hund Coachen

Bra hundar gör bra L-test trots att de bara bott en dag hos sin förare. De behöver inet förarstöd för att att sig igenom testet utan löser situationerna själva, vilket är meningen.

Och att brottas med en instabil hund (rottis i detta fall, men jag vet verkligen inte om rasen spelar så stor roll i just detta argument?) och sedan säga att "han biter utan att varna, hunden är farlig"...varför brottas med den alls då? Om han sett att hunden biter vid andra, oprovocerade tillfällen...måste han in och trigga den då?

...

Är inte poängen att hjälpa hunden bort från att göra utfall, bitas, bete sig icke-önskvärt, bort från rädslor, aggressivitet? Att ta reda på vad som händer, vad som triggar, och sedan bygga upp något nytt? CM talar med hunden på hundens språk, om det är omöjligt att rehabilitera tar han bort dem.

Fast så gör väl CM också? Jag vet inte hur många gånger jag hört honom säga att han ska/vill provocera fram det felaktiga beteendet för att kunna korrigera det precis när det händer.

Alternativet är att skapa någon slags bomullinlindad omgivning för hunden där man hoppas att det felaktiga beteendet aldrig kommer fram och sedan gå och vakta så att ingen annan (oskyldig unge) råkar studsa fram och göra just det.

ok, jag är ju imte så bevandrad i det där, utan tänkte mer på hur han var för en mer normal tillvaro. Min dsg skulle aldrig klara ett sånt test.men han är en underbar kompis och tillförlitig psykiskt ändå hemma och i samhället...

ok, jag är ju imte så bevandrad i det där, utan tänkte mer på hur han var för en mer normal tillvaro. Min dsg skulle aldrig klara ett sånt test.men han är en underbar kompis och tillförlitig psykiskt ändå hemma och i samhället...

En hund behöver ju definitivt inte vara dålig om den inte passerat L-testet.
Det berr sig på vad man vill ha den till. Min tik är L-testad (schäfer) men kuggade på för lite dådkraft vilket inte hindra henne från att bli en umtärkt tävlingshund tex.

Just dådkraften (modet) anser jag att alla hundar borde ha då det gör livet enklare för dem och får hunden att må bra. En hund med dådkraft behöver helt enkelt inte vara rädd och det är ju skönt. Bra nerver och gott om mod ger en stabil och lycklig hund.

Nä, det var inte så jag menade, tar alltför mycket energi att linda bomull hela dagen. För att inte tala om vilken skräck man måste leva i? Men han HAR JU SETT beteendet? Och CM vill möta beteendet för att kunna arbeta med det, FS verkade mest vilja se beteendet för att...ja, jag förstd faktiskt inte varför? Det var ju inte så att vi fick veta allt han försökt göra för att komma tillrätta med problemet? Eller så tolkar jag programmet fel. Vilket nte alls är otänkbart eftersom jag redan från början är så negativt inställd.

/Syrsa

FS verkade mest vilja se beteendet för att...ja, jag förstd faktiskt inte varför? Det var ju inte så att vi fick veta allt han försökt göra för att komma tillrätta med problemet? Eller så tolkar jag programmet fel. Vilket nte alls är otänkbart eftersom jag redan från början är så negativt inställd.

/Syrsa

För att se om hunden kunde användas till till väktar-eller polistjänst.

Just dådkraften (modet) anser jag att alla hundar borde ha då det gör livet enklare för dem och får hunden att må bra. En hund med dådkraft behöver helt enkelt inte vara rädd och det är ju skönt. Bra nerver och gott om mod ger en stabil och lycklig hund.

Det tycker jag också. En hund helt utan dådkraft gör sig sällan bra någonstans. En väktarhund/polishund bör ha ganska gott om dådkraft för att passera testet. Att först bli rädd men snabbt övervinna sin rädsla. Jag kan gott och väl förstå att dom inte tar in en hund där man står och väger i valet och kvalet, varför chansa liksom.

Jo, jag förstod varför de gjorde testet, men inte varför han ska in och bråka med en hund och provocera fram bett om han redan sett hur det går till och har uttalat sig om hur hunden beter sig?

/Syrsa

Ja blev så arg när ja hörde att dom avlivat hunden :mad: de visar ju bara att han har misslyckats, å då valde han att ta bort hunden. han fick hunden till viss del bättre men sånt tar tid å få bort man måste ge hunden mycke tid å till en början använda munkorg tex vid kloklippning, ja tycker verkligen inte att de är ok när hunden biter, MEN de är deras sätt att säga ifrån till varandra å de är våran uppgift att lära dom prata me oss utan munnen vilket somsagt kan ta tid. ceasar har endast behövt ta bort en ända hund i sitt liv, å de va en pittbull som siktade mot strupen.... sen reagerade ja när Fredrik steen kom in me sin unghund som han presenterade som ohyffsad, ja har en rottis hane som e unghund å verkligen inte ohyffsad :D å jag är ingen hund coach :angel: å ceasars pittbull valp e ju aldeles fantastisk :D Ja tror inte ja ska se hund cochen mer blir bara ledsen :cry:

Jag tycker snarare att det bevisar att det inte finns något utrymme för temperamentsdåliga brukshundar som säljs till sällskap/soffhund. Att ta över en sån hund är ett jättejobb, men ändå kräver vi att någon "duktig" ska ta över hunden och "få ordning" på den. Vad händer om "någon duktig" inte vill då? Om de duktiga bruksmänniskorna har fullt upp med sina egna, mer lämpade hundar, och inte vill ha en hund som potentiellt biter barn och fan och hans moster för att den är buskavlad och feluppfostrad.

Jag tycker många uppfödare skulle ta sig en rejäl funderare över VAD de föder upp, för vem de föder upp, om dessa personer VILL HA det de föder upp, och ungefär hur många isåfall.

Precis. Man måste vara realistiskt. Visst vill man att alla "dåliga" hundar ska få bra hem, men det finns inte tillräckligt med sådana. Och skulle man ha satt den där två-åriga rottishanen med mentala problem i sitt fjärde hem...? Näää.

Viktigare är att frågan om vad vi föder upp belyses. Var ni nogare med avel och mer upplysta om vad det innebär att ha hund skulle problemen av det här slaget minska.

Jag tror du ska lära dig att skriva ordentligt så man kan se vad som står i ditt inlägg. Det du skrev nu är både omöjligt att läsa och saknar sammanhang.

En hund biter aldrig utan att varna..dom varna alltid innan det smäller, men det är VI MÄNNISKOR som läser av hunden för dåligt.

jag har sett ett videoklipp på en rottis som högg helt utan förvarning. mannen satt och klappade hunden som plötsligt tvärvänder och börjar tugga på hans arm. man fick se hela scenen i slow motion efteråt och där fanns verkligen ingen varning. hunden frös till och högg samtidigt. det var inte heller ett litet markeringshugg, utan den tuggade tills den blev bortsliten.

det finns gränser för vad som är acceptabelt och vad som inte är det. en hund som inte tydligt varnar under en längre stund går det inte att ha bland folk. de ska inte heller känna sig tvugna att varna stup i kvarten, utan måste ha en ganska hög toleransnivå. jag tyckte inte heller att L-testet var någon höjdare. mina hundar tillhör inte gräddan av hundaveln precis, men de visar ett större lugn och/eller mod i liknande situationer. rädsla och skärpa tillsammans är en farlig kombination!

Instämmer, min tax kunde klippa utan förvarning.

Ex, vi tränar frit följ och hund+matte är helt utan konflikt och är bägge glada (minns att jag var jättenöjd den dagen). Hukar mig (som alltid) för att ge en korvbit, hunden tar glatt korvbiten halvvägs in i munnen och på en microsekund tuggar han mig på händerna. Sen är inte det ett normalt beteende vilket ska understrykas. Men ng finns det hundar som klipper utan förvarning. Ibland undrade jag om hunden vi hade ens var medveten om sina plötsliga "attacker".

Huvudet på spiken. Jag tror visst att någon skulle klarat av hunden, men vem vill? Kanske lilla-Stina som vill rädda den från avlivning. Dåliga hundar måste verkligen vara i rätt händer. Det är slitsamt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 870
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka