Hund Coachen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ecs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 075
Sv: Hund Coachen

upphetsat ...men då är ju svansen stilla och uppstående. ...men på G var han ju i allafall...men knappast rädd.
Jag kommer inte håg riktigt allt men jag tänkte på att han viftade såpass på svansen...och det såg ut som att han gillade läget och ville framåt

Håller med, den hunden vifta på svansen o ville fram o undersöka. vilket ja anser är sunt.

Håller med, den hunden vifta på svansen o ville fram o undersöka. vilket ja anser är sunt.

Ville fram? Det är väl bara att gå fram det? Han gick ju åt alla håll utom fram? Han tog inte fram en gnutta mod, utan flydde längre än vad kopplet tillät, och stod och skällde under längre tid än vad jag sett hundar hinna gå vidare till näsa moment?

Ville fram? Det är väl bara att gå fram det? Han gick ju åt alla håll utom fram? Han tog inte fram en gnutta mod, utan flydde längre än vad kopplet tillät, och stod och skällde under längre tid än vad jag sett hundar hinna gå vidare till näsa moment?

Så upplevde jag det med .+att hunden ställde sig bakom honom och skällde.

Det jag såg av det hela då ville hunden fram o jag följde inte hela prog då ja tycker det är värdelöst.

SÅ helheten av testet kan ja inte tala om, men det ja såg så ville hunden frammåt.

När det blev läskigt på avstånd försökte han skrämma bort det på det sätt som brukar funka i hans värld, men så fort tex släden med pappgubben närmade sig så backade han bakom föraren.

det var nog både ock, när dom drog fram den där figuranten eller vad det kallas ville han ju fram så fort den stannat, sen var det ju skramlet också...inte konstigt att han reagerar ..med den bakgrunden och fö tycker jag att det är sunt att reagera om man inte är tränad för det.
kan nog tyclka att dom gav upp lite för lätt.
Själv har jag haft en 8 vägs korsning med bla pyrenee, sch hovawart som "hotat" folk och nästan flugit på..han fick iallafall ett halvår på sig att acklimatisera sig i lugn o ro på gården och det blev en helt underbar hund av honom...hans osäkerhet gjorde att han blev aggressiv. Skulle jag ha provocerat honom direkt hade jag nog fått avliva

När det blev läskigt på avstånd försökte han skrämma bort det på det sätt som brukar funka i hans värld, men så fort tex släden med pappgubben närmade sig så backade han bakom föraren.

Ja,hunden tog mycket stöd av föraren.En fråga,vid skottet tycket jag att hunden inte reagerade så mycket men jag är helt grön på det här.
Hur ska en bra hund reagera vid skott?

Men gud va olika man uppfattar saker....när släden var i rörelse backade han kanske, men så fort den stannade ville han ju fram

Polisen ifråga verkar ju ha uppfattat det som jag iallafall, eftersom motiveringen till att de inte ville ha honom bla. var att han hade för dåligt mod.

Ja,hunden tog mycket stöd av föraren.En fråga,vid skottet tycket jag att hunden inte reagerade så mycket men jag är helt grön på det här.
Hur ska en bra hund reagera vid skott?

Han släppte kamptrasan, vilket kanske inte är så bra, iallafall inte för en icke jakthund.
"Avbryter lek" är en 4a i protokollet på ett MH.

Men gud va olika man uppfattar saker....när släden var i rörelse backade han kanske, men så fort den stannade ville han ju fram

Jag tyckte inte heller hade hade det modet jag velat ha. Han studsade framåt när släden stod stilla (inte så stor hotbild) så fort hotet blev större (den rör sig framåt) hoppade han bakom. De få attacker jag såg var mer skärpa än försvar för min del. Hade Fredrik släppt kopplet så har jag svårt att se att hunden skulle sprungit direkt fram.

jag menar ju inte att testet var så himla BRA, men jag tycker att det var ganska så bra om man tänker på vad det var för hund och om man nu utgår från att det som sas är sant ( att han bara haft hunden i 2 veckor)
Klart att en sån hund inte är modig, hade han varit det hade han ju inte varit där han var. Han var förvirrad, barnslig o osäker.

Jag har en Rottweiler som var körd redan som valp. Hennes mentala brister är medfödda och det stöds av det antal tester som gjorts med henne samt att hela kullen delar samma brister. Ingen hade kunnat gjort den här hunden normal, oavsett tid och kunnande. Hon varnar inte heller som en normal hund innan hon gör utfall.

Allt kan inte lösas med träning, kurser och kunnande. Ibland är hundens mentalitet så skruvad att inget kan kompensera detta. Hunden mentalitet är medfödd och sedan är det upp till föraren att förvalta den, men man kan inte lägga till och inte ta bort något. Man får spela på det som finns.

Det är därför det är så oerhört viktigt att man bara avlar på linjer som är riktigt bra mentalt. Tyvärr avlas det lite för mycket på vad som helst just nu.

Det är ju själva meningen med ett L-test att se om man kan provocera hunden. Ännu bättre då om det är med relativt okända människor runt honom. Det är då man får se den verkliga hunden.

Hundens reaktioner var inte så mycket att hurra för. Sakandes klart mod.

Han släppte kamptrasan, vilket kanske inte är så bra, iallafall inte för en icke jakthund.
"Avbryter lek" är en 4a i protokollet på ett MH.

Okej,så om hunden fortsatt leka med trasan och tyckt att det varit kul att leka istället för att släppa den och kollat varifrån skottet kommit,då hade det varit bra.

''ser min hund upp till mig

Varför retar du dig på det?
Jag anser att det är en bra fråga att ställa sig själv. Självklart ska mina hundar se upp till mig och vilja lyda min minsta vink. De ska inte se sig som jämställda eller över mig.

Det är ju själva meningen med ett L-test att se om man kan provocera hunden. Ännu bättre då om det är med relativt okända människor runt honom. Det är då man får se den verkliga hunden.

Hundens reaktioner var inte så mycket att hurra för. Sakandes klart mod.

Det förstår jag att man måste, men man kan ju vänta med det tills hunden känns lite mer stabil...det hade ju hänt en hel del bara de sista veckorna i den hundens liv.
Nu försvarar jag inte hunden för det ar säkert rätt beslut som togs, men jag skulle nog gå lite varligare fram och låta hunden bli lite tryggare i sig själv innan man gör såna tester ( om jag verkligen ville att den skulle ha en ärlig chans)

De ska inte vara tränade inför ett L-test. Det är hundens medfödda egenskaper de testar, inte inlärda. Självklart får hundarna reagera på det de utsätts för, men om man tar skramlet som exempel så reagerar en bra hund på så vis att den stelnar till en millisekund och sedan kastar sig fram mot skramlet för att se vad det var som lät. Vid släden ska hunden stå stadigt framför föraren och ha kontroll över situationen hela tiden. Den ska inte vika bort blicken och absolut inte börja pendla mellan flyktstart och kontroll.

Det där var helt enkelt inte önskvärda reaktioner hos en Rottweiler.

Okej,så om hunden fortsatt leka med trasan och tyckt att det varit kul att leka istället för att släppa den och kollat varifrån skottet kommit,då hade det varit bra.

Ja. Sen kan jag väl tycka det är ok om jakthundsraser som det jagas med är "positivt berörda" dvs visar att de hört skottet och nu vill jobba. Där har det skett en betingning på skott.

En brukshund bör ha stor kamplust och ska helst inte bli så påverkad att den släpper trasan och ställer sig och tittar. Vinkling av öron och sånt tycker jag personligen är ok, hundarna är ju inte döva.

Nej, man ska inte vänta tills den känns mer stabil. Klarar den inte ett L-test trots det som hänt runt den så är det inte ett ämne för tjänst. Det finns otaliga bra hundar som flyttats runt, haft turbulenta liv och testats ganska omgående och de har klarat sig bra ändå. Det är bra hundar och vad man vill ha till tjänst. Hunden ska inte behöva ha en harmonisk och tillrättalagd tillvaro för att fungera. Den ska palla oavsett.

På L-test handlar det inte om att ge hunden en ärlig chans. Det handlar om att se vad som finns i hunden när man pressar den. Det är ingen tävling som man ska hjälpa den att klara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 870
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 915
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka