Hund + Barn

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phoebe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 027
P

Phoebe

Hur funkar det för er som har små barn och hund?

Saknar att ha djur här hemma och funderar på att skaffa hund igen.
Vi har en son på sju månader och bor i lägenhet.
Det är främst en sällskapshund vi vill ha. En liten hund att ha med till stallet, träna vardagslydnad och gå på långa promenader med.

Sv: Hund + Barn

Rannsaka dig själv och fundera på om du verkligen har tid. Många hundar hamnar på blocket just för att små barn "blivit allergiska" eller möjligen att de plötsligt börjat kräva mer uppmäksamhet och folk inte längre har tid för hunden.

Nu är det tvärtom hos oss :)

Vi har hund och väntar bebis i Mars 09, det kommer bli tufft i början att hinna med.

Men är man två om ansvaret för både bebis och hund så löser det sig :)

Jag tränar dessutom mycket med min hund och siktar på tävling 2009 ....

Allt går om man vill, men man måste tänka efter både en och två gånger för det går åt mycket tid.

Om både du och din sambo är överens om att båda ansvarar för hunden så ser jag ingen anledning till att inte köpa en hund.

Håller med föregående skrivande...
Jag skulle ALDRIG kunna ha mina hundar och barnen om jag ej bodde i radhus med tomt.
Kan vara jätte svårt att få möjlighet att gå ut och rasta hunden när barnet är sjukt eller sover och man är ensam...och en valp som kissar inne med barn som kryper/går =/...för det är ej många som är båda 2 hemma hela dagen/kvällen..och efter ha klätt på ett trött grinigt barn för att snabb kissa vovven ett par gånger tror jag man ångrar sig ofta!!!

Så mitt råd är VÄNTA tills barnet kan vara själv ett tag och/eller klä på sig själv...det vill säga vid 3-4 års ålder ungefär.
Då tror jag du får ut såå mycket mera av ditt hundägande;)

Man behöver ju inte skaffa en valp, man kan skaffa en omplacering :)

Vi bor i lägenhet och bodde vi i hus skulle det bli lika många motionsrundor med hunden. Jag anser ju då att man inte motionerar hunden vare sig inomhus eller genom att öppna altandörren och låta hunden vara på tomten..

Men så tänker jag ..

Mina barn och även jag själv är uppvuxen med hundar. Många olika raser har det funnits genom åren, men mest schäfrar. Har aldrig någonsin varit några problem. Tvärtom. Tycker att barn skall växa upp med ett djur. Detta följer dom hela livet att ta hand om och ta hänsyn till en levande varelse.
Tycker faktiskt synd om barn som så gärna vill ha, men inte får något djur därför någon av föräldrarna inte vill ha något. De har så många argument, de smutsar och hårar ner, man måste gå ut i ur och skur mm. Detta är enligt mig ett mycket kärt besvär.

Min man och jag kommer självklart att hjälpas åt med rastning av hunden.

Vi har haft hund innan Dobb/rottis som vi fick ta bort förra året pga hjärtfel.

Även detta har vi varit inne på att skaffa en lite äldre hund.

Ja jag skulle inte välja att ha valp och bebis samtidigt, det är ju dock jag :)

Men våran hund kommer vara 1½ år när våran lilla knodd kommer och det känna helt ok.

Så tänker jag också att det blir för jobbigt att ha valp + barn när man bor i lägenhet. Att klä på sonen för att gå ut varje timma kanske inte blir det lättaste.

Tycker det är så mysigt att ha djur hemma. Tjatade på min mamma om en hund i flera år men fick aldrig någon. Hund var nästan det första jag skaffade när jag flyttade hemifrån.
Saknar min förra hund otroligt mycket.

Så tänker jag också att det blir för jobbigt att ha valp + barn när man bor i lägenhet. Att klä på sonen för att gå ut varje timma kanske inte blir det lättaste.

Ja, valp och barn är nog ingen rolig kombination..

Men det finns ju många trevliga omplaceringar att ta:)

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka