Hovslagare och fång

Sv: Hovslagare och fång

Såg ditt inlägg först nu.

Jag har även hört... att även en längre tids kylning- om processen fortgår, hjälper. sålänge hästen är varm o har dunkande puls. 1 v. hörde jag o kylningen ska ske från ovan knät.

Jag är beredd att rent personligt åsiktsmässigt hålla med, men tror inte det går att backa med det med forskning. Alltså det har inte forskats på.

Men i "alla år" har ju även när symptomen debuterat rekommenderats att kyla. Och det borde ju fallit bort om det enda det gör är smärtlindrar, eftersom man nuförtiden ju har medicin som förutom att vara antiinflammatorisk även smärtlindrar.

Så, jag är också av tron att sålänge det finns just symptom på akut process (dunkande puls/värme/etc) så gör kyla någon nytta. Jag har kylt "fångvarningar" (vetesjutton vad man eg korrekt ska kalla dem, men när det varit aningens förstärkt puls och lite varm hov. Kan ju berott på solvindarna på mars likagärna som något annat, men..) ett par gånger. Inte krävs många kylningar innan det helt lagt sig. Det kanske gjort det ändå, är ju svårt att veta - men jag kyler vid minsta misstanke.

Dock, bra du påpekade där med VAR kyla. Cryoterapistudien var ju med isvatten och ovan carpus resp has. Samma sak gäller ju när man vill kyla själv, oavsett vad man kyler med, att bäst effekt fås när man kyler ovan knä respektive has (gäller även andra saker man vill kyla, inte bara fång). Kyl de stora kärlen som går ner i hoven/benet. Idealiskt kyl hela vägen, men om man så bara kan punktkyla så bättre kyla stora kärlen än att kyla "utanpå hoven".

Det krävs rätt mycket för att genom att kyla själva hoven påverka kärlen, men redan när man kyler från strax ovan kotan ger det effekt, just då man då kyler de stora kärlen och minskar blodgenomströmningen ner i hoven (vid fång då).

DÄR är förresten ett utmärkt exempel på när modern forskning kompletterat och förbättrat "gammal kunskap". Redan de gamla hästgubbarna visste ju t ex att ställa hästen med hovarna i en strömmande bäck lindrade vid fång. Nu vet vi mha forskningen att det helst ska vara knähögt vatten i nämnda bäck. (Fast råkar inte hästen stå strax intill bäcken när den blir dålig är det dumt leda den dit, bäst tillägga så ingen tolkar mig bokstavligt. Vi har ju mer moderna sätt att kyla idag som motsvarar den strömmande bäcken även om sådan saknas)

Så vad föreslår du? En inflammation har sin funktion, ingen tvekan om det. En "ideal" inflammation är egentligen en självläkande process. (Det är väl det en del barfotaverkare tagit till sig och drivit över gränsen för vad djurskyddet tillåter.)
Men i en inflammation i hoven, på det sättet som den uppkommer vid fång är den mer skadlig än självläkande. Här någonstans kan inflammationen även gå "överstyr" och övergå till kronisk inflammation. Dagens veterinärvård kan omöjligt förutsäga hur långt inflammationen är gången, varför man väljer att ta det säkra före det osäkra.

En "ideal" inflamation är absolut inte en självläkande process. Den är däremot genom felaktigt uförd hovvård "framtvingad" genom att primärt orsaka en läderhudsinflamation som secundärt leder till belastningsfång.. Lyckas vi hela vägen ut innan Länsstyrelsen slår stopp så får vi även t.o.m. ett 3:e stadium som kommer att diagnostiseras som hovbenssänkning..

Fast "barfotatalibanerna" får väl inte verka hästen i det akuta skedet? Du menar att de får ta vid efteråt, när det akuta skedet är hävt? Eller?
*nyfiken*

Nej varesig barfotatalibaner eller hovslagare får utföra hovvården på en häst med akut fång..

Detsamma gäller om denna individ efter det akuta stadiet drabbas av kronisk fång..

Här har du själva poängen med lagstiftningen att rätt kunskap och åtgärd i det akuta läget till 90% leder till att ett kronisk trauma inte kommer ske..

Det finns tyvärr en liten lucka i lagstiftningen som man inte lyckats täppa igen för varje enskild hästs välbefinnande och det är när samma trauma är återkommande.

Senast ändrad:

Du menar om en gammal skada bli aktiv igen? Eller missförstår jag dig nu?

Om så, då är det självklart att en av JBV godkända hovisar är den som ska ta hand om skadan.

En "ideal" inflamation är absolut inte en självläkande process. Den är däremot genom felaktigt uförd hovvård "framtvingad" genom att primärt orsaka en läderhudsinflamation som secundärt leder till belastningsfång.. Lyckas vi hela vägen ut innan Länsstyrelsen slår stopp så får vi även t.o.m. ett 3:e stadium som kommer att diagnostiseras som hovbenssänkning..

En inflammation, generellt sett, är kroppens försvar, så jo det är en självläkande process. En inflammation är något som kroppen normalt kan hantera. Det är faktiskt helt normalt att vara sjuk lite då och då. Vi däggdjur har ett immunförsvar som är utmärkt utrustad för den kampen. En inflammation blir endast ett problem om det blir övermäktig för immunförsvaret.

En inflammation i samband med fång, är knivigare och omöjlig att veta med säkerhet, när och om immunförsvaret har kontroll förloppet.

Men cryoterapi (kylterapi, rejäl kyla) kan faktiskt om det sätts in inom de första 48 h helt häva ett fånganfall/förhindra det bryter ut. Så det är bevisat effektiv.

Det är visserligen sant att Pollitt visade att om cryoterapi sätts in under de första ca. 8 timmarna efter ett laminitisanfall så kan man fullständigt hindra att laminitis utvecklas. Detta beror på att proteolytiska enzymer inaktiveras av kyla.

Problemet med denna teori är att väldigt få fall av laminitis är enzymatisk. Kommer din häst in i foderkammaren och käkar upp en halv säck med havre så KYL hovarna omedelbart.

Den helt dominerande orsaken till laminitis hos häst är dock inte enzymatisk utan endokrinopatisk och där hjälper tyvärr inte cryoterapi.

Huruvida man bör kyla eller inte vid endokrinopatisk laminitis är en svår fråga att besvara. Förmodligen beror det på i vilken utvecklingsfas laminitis är i. Om hästen har inflammation i lamellranden (hovarna är varma) så kyl hovarna eftersom kyla lindrar smärtan. Du förhindrar dock inte utvecklingen av laminitis genom att kyla i dessa fall. Det finns även en risk att det är kontraproduktivt, dvs. skadligt. Det finns tecken som tyder på att det första stadiet i endokrinopatisk laminitis är kärlsammandragning och att kyla hovarna i detta stadie är ingen bra idé. Skulle du kyla din hästs hovar om den fick ett laminitisanfall vintertid p.g.a. sträng kyla?

Det är visserligen sant att Pollitt visade att om cryoterapi sätts in under de första ca. 8 timmarna efter ett laminitisanfall så kan man fullständigt hindra att laminitis utvecklas. Detta beror på att proteolytiska enzymer inaktiveras av kyla.

Problemet med denna teori är att väldigt få fall av laminitis är enzymatisk. Kommer din häst in i foderkammaren och käkar upp en halv säck med havre så KYL hovarna omedelbart.

Den helt dominerande orsaken till laminitis hos häst är dock inte enzymatisk utan endokrinopatisk och där hjälper tyvärr inte cryoterapi.

Huruvida man bör kyla eller inte vid endokrinopatisk laminitis är en svår fråga att besvara. Förmodligen beror det på i vilken utvecklingsfas laminitis är i. Om hästen har inflammation i lamellranden (hovarna är varma) så kyl hovarna eftersom kyla lindrar smärtan. Du förhindrar dock inte utvecklingen av laminitis genom att kyla i dessa fall. Det finns även en risk att det är kontraproduktivt, dvs. skadligt. Det finns tecken som tyder på att det första stadiet i endokrinopatisk laminitis är kärlsammandragning och att kyla hovarna i detta stadie är ingen bra idé. Skulle du kyla din hästs hovar om den fick ett laminitisanfall vintertid p.g.a. sträng kyla?

Mycket av det du tar upp är ju vad jag skrev - fast du formulerar dig bättre =)

Sista frågan är lite intressant dock, skulle jag kyla om hästen fick ett fånganfall pga sträng kyla. Svaret blir ju väldigt hypotetiskt då jag inte varit i den situationen och risken jag med de jag har nu hamnar där således är väldigt liten (helt enkelt för de redan borde drabbats då). Nu blir det extra hypotetiskt eftersom kyla övht en vinter med sträng kyl blir lite besvärligt. Skulle inte göra mycket mer än skapa ispansar på benen på stackars hästen då jag har kallstall.

Men det knepiga är ju att veta om ett fånganfall mitt i smällkalla vintern ÄR pga kylan eller på grund av annat? Lillen har ju haft ett fånganfall i smällkalla vintern, utlöst av hans IR. Nu var det så förbaskat okarakteristiskt så det var först långt senare vi (vi veterinär, hovslagare och jag) insåg det var fång. Så det blev 'alla fel' där. Han varken boxades eller behandlades. Men säg att han haft klassiska fångsymptom. Då hade jag nog kylt kärlen vid kotan med kylkuddar - ja.

Vilket ju om det var stark kyla och kärlsammandragning som var utlösande blivit våldsamt kontraproduktivt då jag skulle riskera att orsaka förvärrad ischemi om sådan redan förelåg. Dessutom så all form av kylning ger ju även på sikt när man slutar kyla risken för dilation av kärlen, vilket inte heller alltid är önskvärt.

Men frågan är ju egentligen hur man avgör om det föreligger ischemi och var? För stor kylning (så man får ischemi) och man får celldöd, lagom kylning och man kan hindra fortsatta cellskador genom att de går ner på sparlåga när näringsförsörjningen stryps. Men att hemma i stallet försöka avgöra var celldödströskeln är och att man är på rätt sida den - det är ju omöjligt :S

Men jag skulle för att besvara frågan kyla, ja. Men det är ju HELT baserat på de två hästar jag har nu, att ingen av dem fått fång av sträng kyla och att Lillen svarat väl på kylning vid "fångvarning" (dvs ökad värme och puls, som kan berott på eg nästan vad som helst men som skulle kunnat vara första tecknet på fång eller i alla fall att det är en process på G i hovarna).
(Kyla övht förutsätter ju dock att det föreligger pulsökning och värme, jag antar det gör det även vid fång utlöst av stark kyla?)

En annan häst - kanske ett helt annat svar.

Det finns tecken som tyder på att det första stadiet i endokrinopatisk laminitis är kärlsammandragning och att kyla hovarna i detta stadie är ingen bra idé.

Kärlsammandragning är centralt i den inflammatoriska processen, oavsett foder- eller IR-relaterad fång. Mig veterligen skiljer inte veterinärvården på orsaken i den akuta fasen. Att häva det skadliga i den akuta inflammationen är praxis, och det mha av antiinflammatoriskt.

Kyla antar jag man tar till mer eller mindre på egen hand innan veterinär är på plats, i den akuta fasen.

Min shettis fick fång i februari i år, och kan nu i samråd med veterinär börja få gå promenader. Det är dock skritt som gäller, och inte varje dag. Jag hoppas på att han håller sig frisk under sommaren. Han fick en knappt synlig ändring i hoven (den syntes knappt på röntgen bilderna) men det gjorde ju att han vart tvungen att vila längre. Han var helt smärtfri på lite mer än en vecka, röntgen var efter en månad. Då visade sig ändringen i höger fram.

Varken hovslagare eller veterinär trodde han fått ändring i hoven, men det hade han fått ändå.. Så röntga innan igångsättning för att vara säker!

Min shettis har skorna fram som vanligt, men tåkappan är bortslipad. Hovslagaren behöver komma ofta, då fånghoven växer mycket snabbare än de andra hovarna.

Varför???? Jo om vi nu talar om "klassisk" fång så startar det med en rubbning i tarmfloran, nästa steg leder till en onormal ökning av E kolebakterier och laktobacillerna dör. Vi har nu fått en förgiftningsprocess som omedelbart omvandlas i blodomloppet..
Snarare tvärtom, kolhydrater i grovtarmen gör att syraproducerade bakterier växer till pH sjunker o E coli dör(men i ett tidigt stadium kan man få tillväxt av kolhydratjäsande coli). Man trodde tidigare att det var endotoxiner från döda coli som gav fång men senare forskning talar mot det.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 634
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 354
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?