Sv: Hovslagare och fång
Det är fel sätt att se det på. Kronisk behöver inte vara upprepad, det är något som är av lång varaktighet.
Har hästen fått lägesförändringar i hoven så syns detta genom breddad lamellrand, ändring av hovväggens vinkel och röntgenbilder. Trakten börjar ofta växa väldigt snabbt och tån blir lång och utfluten pga att lamellerna har släppt.
Det är alltså när dessa ändringar föreligger som man talar om kronisk fång; det tar mkt lång tid innan hästen blir frisk (en ny hovkapsel måste växa ut).
Väldigt enkelt sagt, syns det något på hoven efter ett fånganfall rör det sig per definition om kronisk fång.
Tyvärr så går det ofta så snabbt att när fånganfallet upptäcks har det redan blivit skador i hoven. Om, som Coari säger, man lyckas ta bort triggern och sätta in behandling snabbt (kyla kyla) så kan man förhindra det akuta anfallet att utvecklas till kronisk.
Jag vill inte uppfattas som en stalker men du får faktiskt hejda dig med din generallisering ( som vissa andra oxå kanske borde göra)
Främst.. Kronisk fång innebär att en lägesförändring redan inträffat, har inget med upprepade fånganfall att göra så länge inga lägesförändringar skett orsakade av ett utlösande fånganfall.
Det du hänvisar till som bestämda indikatiner på kronisk fång kan
faktiskt även lokaliseras vid helt andra trauma så som bl.a. senkontraktur, senskador, hovbensbrott, hovbrostförbening, strålbensurkalkning, belastningsfång orsakat av hovvård där den primära belastningen utsätts på hovens secundära belastning och (mjukdelar i stället för skyddshorn)
Man lever liksom i ett flum där man tror att hästens hov är som en hunds
tass.
Nåväl det är inte alltid enkelt att skilja på ett klövdjur, ett hovdjur, och ett rovdjur.
Kyla Kyla!!! Jo jag har hört det till leda,, men jag är ytterst tvekasam till om kyla är bättre än värmande cirkulation..
Varför???? Jo om vi nu talar om "klassisk" fång så startar det med en rubbning i tarmfloran, nästa steg leder till en onormal ökning av E kolebakterier och laktobacillerna dör. Vi har nu fått en förgiftningsprocess som omedelbart omvandlas i blodomloppet..
Hovarna är det näst mest blodfyllda området i hästens kropp efter hjärtat och hästens hovar i statisk belastning är ca 60% fram och 40% bak. Blodförsörjning sker genom vener och artärer. Artärer tillför frisk syrerikt blod från hjärtat medans venerna återtransporterar syrefattigt blod till hjärtat..
Nedre benets vener saknar "klaffar" vilket innebär att det krävs en väl fungerande hovmekanism, rörelse för att det numera syrefattiga blodet ska kunna trasporteras tillbaka till hjärtat för att åter syresättas, vidare renas via lever och njurar frå ev. förgiftningar.
OK om vi nu kyler så leder det med automatik till en försämrad cirkulation, om vi i stället bibehåller värme så trasporteras blodet snabbare i den del avkroppen vener som saknar klaffar..
OK vi har en förgiftning som vi vet beror på fång och vi VET att den inträffat inom 48 timmar och vi har åtagit alla tänkbara åtgärder för att förhindra ett senare kroniskt förfarande..
Är det då i detta läge så snmart att börja kyla benen med allt vad det innebär,, försämrad cirkullation vilket helt logist betyder att den förgiftning som ligger i blodomloppet kommer ligga kvar i hovarna avsevärt mkt längre än om vi i stället enbart bidragirt till en snabb cirkulation så hela systemets eget reningsverk fått råda..
Notera att det inte finns någon betrövad forkning som stödjer varesig mitt påståend eller att kyla i det akuta läget är att föredra.
Jag överlåter det helt till var och en att utifrån personlig logestik avgöra vad som är mest logiskt.
Uch va långt,, nu är det logiskt för i alla fall mig att lämna över bollen.