Hovslagare och fång

Sv: Hovslagare och fång

Nej, kronisk fång defineras det som när det finns förändringar på hovbenen (sänkning/rotation). Har hästen fått det så har den per definition kronisk fång, även om det är första gång den får det. Akut fång är skedet innan det finns rotation eller sänkningen.

Det är den definitionen som används bland de flesta fångexperter runtom i världen.

TS; Smart veterinär du har som tycker du kan rida efter två veckor. :crazy: Har du planer om att sätta hästen i full träning igen så tycker jag du skall röntga den, även om den verkar ha tillfrisknat snabbt. Det har nämligen stor betydelse för hur snabbt du kan sätta igång honom igen. Det går att se på hovväggen om hovbenen roterat, men det är enklare och säkrare att avgöra med röntgen. Och hästen bör stå med full vikt på benet vid röntgen (inte hålla upp det).

Du säger fångbeslag men det kan vara alltfrån en tåriktad sko till heartbars med tre sular! Exakt vilken skoning har hästen? Varför är inte din hovslagare godkänd, har han ingen utbildning?

Ofta får foderfånghästar svullen kronrand. "Nagelbandet" för hoven där tillväxten sker, som sedan visar sig som ev. fångrand. Den ska vara "hård" o inte svampig/ mjuk ovanför kronranden.

Om jag vore du skulle jag röntga för att inte få ev. bakslag o kunna sätta igång den efter en mer rätt diagnos istället för gissning.

Han har bakoframvända skor, smidda för att ge bra stöd. Öppna i fram med sidokappor.

Min ordinarie hovslagare är utbildad och har gesällbrev men finns inte med på Jordbruksverkets lista. Har vid denne skoning anlitat min fd hovis som finns på listan.

Veterinären tyckte jag kunde börja skritta så smått efter två veckor och full träning kommer förmodligen aldrig att bli aktuellt.

Ofta får foderfånghästar svullen kronrand. "Nagelbandet" för hoven där tillväxten sker, som sedan visar sig som ev. fångrand. Den ska vara "hård" o inte svampig/ mjuk ovanför kronranden.

Om jag vore du skulle jag röntga för att inte få ev. bakslag o kunna sätta igång den efter en mer rätt diagnos istället för gissning.

Några sådana symtom har han inte haft.

Tack!
Enligt jag vad ser så mår han för närvarande prima när han bossar runt men en stackars, gammal ponny i vinterhagen. Han får 6 kg hö om dan men minskar inte i vikt längre. Misstänker att han snor av ponnyns. Vi får nog se över utfodringssättet.

Jag trodde syster var äldre än min grabb?

Enligt veterinären var det inte ovanligt att fång kom med åldern på lite mer kralliga hästar. Din behöver ju hullet för att mätta den lille.

Jo, syrran är f.96, men din är väl f.98 eller var det 99?
Kan nog föreställa mig att han tar mat från ponnyn också...

Nej, kronisk fång defineras det som när det finns förändringar på hovbenen (sänkning/rotation). Har hästen fått det så har den per definition kronisk fång, även om det är första gång den får det. Akut fång är skedet innan det finns rotation eller sänkningen.

Det är den definitionen som används bland de flesta fångexperter runtom i världen.

TS; Smart veterinär du har som tycker du kan rida efter två veckor. :crazy: Har du planer om att sätta hästen i full träning igen så tycker jag du skall röntga den, även om den verkar ha tillfrisknat snabbt. Det har nämligen stor betydelse för hur snabbt du kan sätta igång honom igen. Det går att se på hovväggen om hovbenen roterat, men det är enklare och säkrare att avgöra med röntgen. Och hästen bör stå med full vikt på benet vid röntgen (inte hålla upp det).

Du säger fångbeslag men det kan vara alltfrån en tåriktad sko till heartbars med tre sular! Exakt vilken skoning har hästen? Varför är inte din hovslagare godkänd, har han ingen utbildning?

Jag är inte veterinär så jag kan själv ej bedöma exakt hur kronisk fång artar sig. Vid kontroll har vi fått instruktion från våra veterinärer, fem som pratat sig samman om ämnet, om att när det gäller hästar med återkommande fånganfall, oavsett om man bedömt att hovbenet förändrats eller ej, så ska en godkänd hovslagare anlitas. Veterinärerna hos oss anser då att sjukdomen är kronisk, men det får somsagt stå för dem, jag säger ej emot expertisen där.

När det gäller hovslagare så beror godkännandet på om de skickat in ansökan om godkännande till JV, som i sin tur ska granska ansökan utifrån sina kriterier på godkänd hovslagare. Är hovslagaren inte godkänd av JV så får denne inte behandla sjuka eller skadade hovar.

Jag är inte veterinär så jag kan själv ej bedöma exakt hur kronisk fång artar sig. Vid kontroll har vi fått instruktion från våra veterinärer, fem som pratat sig samman om ämnet, om att när det gäller hästar med återkommande fånganfall, oavsett om man bedömt att hovbenet förändrats eller ej, så ska en godkänd hovslagare anlitas. Veterinärerna hos oss anser då att sjukdomen är kronisk, men det får somsagt stå för dem, jag säger ej emot expertisen där.

Jag är inte heller veterinär och har egentligen en mkt stor respekt för deras kunskaper. Men av ngn oförklarlig anledning så är många av dem dåligt insatta i fångproblematiken.

Jag tycker att det är ett märkligt resonerande att en häst ska tvingas genomlida denna hemska sjukdom två ggr för att tas på allvar. Vad grundar de detta uttalande på?

Ödem brukar man benämda det som. Nagelband ska däremot inte förknippas med kronranden. En svullen utbuktande kronrand runt hela hoven som vid perforering är mjuk/svampig är ett tydligt tecken på att individen drabbats av en mag tarmstörning orsakat av ett foderbytet som individen inte utifrån rådande tarmflorabalanc (obalanse) klarar av..

Det behöver nödvändigtvis inte betyda ett tidigt stadium av fång utan kan lika gärna "bara" bero på ett obalanserat foderbyte (sk. foderrand) I båda fallen är det dock ett tecken på att hästens tarmflora inte är i balanse hur gärna än hästägaren bedyrar att träcken ser helt normal ut..

Vad som är normalt för vissa är onormalt för andra men det viktiga i just detta fall är att hästen själv förmedlar genom sina "årsringar" att det långt tidigare skett något som inte är normalt..

Tyvärr är det många gånger för sent för den enskilda individen den dagen hästägaren själv noterar det onormala i vägghornets synliga teckning .

En häst med kronisk fång (rotation/hovbenssänkning) får endast hovvården för all framtid utföras av godkänd hovslagare, en häst med ett akut trauma av fång där ägaren inom 48 timmar satt in akuta åtgärder kan aldrig leda till kronisk fång och därmed får alla som kallar sig hovslagare utföra hovvården på den... Ja faktiskt t.o.m. barfotatalibanerna så länge det inte leder till att den "enskilda individen utsätts för ett inte obetydligt långvarigt lidande"

Det finns även ytterligare ett trauma där kronranden svullnar upp i kronrandens centrerade tådel,blir mjuk och svampig fast det är ytterst ovanligt att hästägare som är skickliga på fång noterar denna ödembildning och det är äkta hovledsinflamation fast det har ju inte med denna tråd att göra men kan i vissa fall stilla oro från vissa som lider av "fångest"

...en häst med ett akut trauma av fång där ägaren inom 48 timmar satt in akuta åtgärder kan aldrig leda till kronisk fång och därmed får alla som kallar sig hovslagare utföra hovvården på den... Ja faktiskt t.o.m. barfotatalibanerna ...

Fast "barfotatalibanerna" får väl inte verka hästen i det akuta skedet? Du menar att de får ta vid efteråt, när det akuta skedet är hävt? Eller?
*nyfiken*

Det är fel sätt att se det på. Kronisk behöver inte vara upprepad, det är något som är av lång varaktighet.

Har hästen fått lägesförändringar i hoven så syns detta genom breddad lamellrand, ändring av hovväggens vinkel och röntgenbilder. Trakten börjar ofta växa väldigt snabbt och tån blir lång och utfluten pga att lamellerna har släppt.

Det är alltså när dessa ändringar föreligger som man talar om kronisk fång; det tar mkt lång tid innan hästen blir frisk (en ny hovkapsel måste växa ut).
Väldigt enkelt sagt, syns det något på hoven efter ett fånganfall rör det sig per definition om kronisk fång.
Tyvärr så går det ofta så snabbt att när fånganfallet upptäcks har det redan blivit skador i hoven. Om, som Coari säger, man lyckas ta bort triggern och sätta in behandling snabbt (kyla kyla) så kan man förhindra det akuta anfallet att utvecklas till kronisk.
Men i de forskningsartiklar jag läst så har det framkommit att det till stor grad är hur stor och allvarlig den initiala triggern var som avgöra om det blir förändringar i hoven eller ej. Tex om hästen fått en liten dos kortison eller en stor, om den åt upp el hel havresäck eller bara några kg.

Här står det lite om kronisk fång:
http://www.safergrass.org/pdf/AftertheCrash.pdf

Det man kan säga är att en häst som får fång upprepade ggr trots rätt foder och hovvård har någon form av kronisk sjukdom. Tex att den är insulinresistent eller har PPID (cushings), och resultatet av dessa sjukdomar blir fång.

Senast ändrad:

Jag är inte heller veterinär och har egentligen en mkt stor respekt för deras kunskaper. Men av ngn oförklarlig anledning så är många av dem dåligt insatta i fångproblematiken.

Jag tycker att det är ett märkligt resonerande att en häst ska tvingas genomlida denna hemska sjukdom två ggr för att tas på allvar. Vad grundar de detta uttalande på?

Nu blev det nog lite missuppfattning, eller så uttryckte jag mig oklart i svaret som gällde när man var tvungen att anlita godkänd hovslagare. Vid ett akut insjuknande ska man alltid, oavsett hur många gånger hästen haft fång, använda sig av en godkänd hovslagare. Det jag försökte förklara var att om en häst haft fång mer än en gång så ska en godkänd hovslagare alltid användas, även mellan de akuta insjuknandena och så länge hoven är något påverkad av sjukdomen. Som flera har skrivit så är det ofta en utdragen sjukdom där skador i hoven ses en lång period, och då ska en godkänd hovslagare användas.

Som jag skrev så är det inte min åsikt, utan flera veterinärers.

Sjukdomsförloppet är ofta långvarigt och smärtsamt, det är det jag kan uttala mig om de fall jag sett, kanske runt 50 talet. I nio av tio fall av dessa så har den akuta sjukdomen har oftast uppkommit fler än två gånger, och även påverkat så att det blivit rotation. Nu åker jag på en hel del anmälningar med fånghästar, så jag får väl se de som är mest drabbade antar jag. I dessa fall där sjukdomen kommer igen, så ska alltid godkänd hovslagare användas konstant, men är det ett enstaka insjuknande så får en icke godkänd behandla hoven när den anses vara frisk, det var det som frågan gällde.

Bakgrunden till fång har jag läst en del om, men tack för länken, olika veterinärer har också en del olika åsikter, och ny forskning leder till nya rön.

OK jag hade nog tappat bort mig i tråden.
Det är klart att det är viktigt med en bra hovslagare, fast jag undrar verkligen om det i så fall hjälper till att förhindra ett tredje anfall.

Det är fel sätt att se det på. Kronisk behöver inte vara upprepad, det är något som är av lång varaktighet.

Har hästen fått lägesförändringar i hoven så syns detta genom breddad lamellrand, ändring av hovväggens vinkel och röntgenbilder. Trakten börjar ofta växa väldigt snabbt och tån blir lång och utfluten pga att lamellerna har släppt.

Det är alltså när dessa ändringar föreligger som man talar om kronisk fång; det tar mkt lång tid innan hästen blir frisk (en ny hovkapsel måste växa ut).
Väldigt enkelt sagt, syns det något på hoven efter ett fånganfall rör det sig per definition om kronisk fång.
Tyvärr så går det ofta så snabbt att när fånganfallet upptäcks har det redan blivit skador i hoven. Om, som Coari säger, man lyckas ta bort triggern och sätta in behandling snabbt (kyla kyla) så kan man förhindra det akuta anfallet att utvecklas till kronisk.

Jag vill inte uppfattas som en stalker men du får faktiskt hejda dig med din generallisering ( som vissa andra oxå kanske borde göra)

Främst.. Kronisk fång innebär att en lägesförändring redan inträffat, har inget med upprepade fånganfall att göra så länge inga lägesförändringar skett orsakade av ett utlösande fånganfall.

Det du hänvisar till som bestämda indikatiner på kronisk fång kan faktiskt även lokaliseras vid helt andra trauma så som bl.a. senkontraktur, senskador, hovbensbrott, hovbrostförbening, strålbensurkalkning, belastningsfång orsakat av hovvård där den primära belastningen utsätts på hovens secundära belastning och (mjukdelar i stället för skyddshorn)

Man lever liksom i ett flum där man tror att hästens hov är som en hunds tass.

Nåväl det är inte alltid enkelt att skilja på ett klövdjur, ett hovdjur, och ett rovdjur.

Kyla Kyla!!! Jo jag har hört det till leda,, men jag är ytterst tvekasam till om kyla är bättre än värmande cirkulation..

Varför???? Jo om vi nu talar om "klassisk" fång så startar det med en rubbning i tarmfloran, nästa steg leder till en onormal ökning av E kolebakterier och laktobacillerna dör. Vi har nu fått en förgiftningsprocess som omedelbart omvandlas i blodomloppet..

Hovarna är det näst mest blodfyllda området i hästens kropp efter hjärtat och hästens hovar i statisk belastning är ca 60% fram och 40% bak. Blodförsörjning sker genom vener och artärer. Artärer tillför frisk syrerikt blod från hjärtat medans venerna återtransporterar syrefattigt blod till hjärtat..

Nedre benets vener saknar "klaffar" vilket innebär att det krävs en väl fungerande hovmekanism, rörelse för att det numera syrefattiga blodet ska kunna trasporteras tillbaka till hjärtat för att åter syresättas, vidare renas via lever och njurar frå ev. förgiftningar.

OK om vi nu kyler så leder det med automatik till en försämrad cirkulation, om vi i stället bibehåller värme så trasporteras blodet snabbare i den del avkroppen vener som saknar klaffar..

OK vi har en förgiftning som vi vet beror på fång och vi VET att den inträffat inom 48 timmar och vi har åtagit alla tänkbara åtgärder för att förhindra ett senare kroniskt förfarande..

Är det då i detta läge så snmart att börja kyla benen med allt vad det innebär,, försämrad cirkullation vilket helt logist betyder att den förgiftning som ligger i blodomloppet kommer ligga kvar i hovarna avsevärt mkt längre än om vi i stället enbart bidragirt till en snabb cirkulation så hela systemets eget reningsverk fått råda..

Notera att det inte finns någon betrövad forkning som stödjer varesig mitt påståend eller att kyla i det akuta läget är att föredra.

Jag överlåter det helt till var och en att utifrån personlig logestik avgöra vad som är mest logiskt.

Uch va långt,, nu är det logiskt för i alla fall mig att lämna över bollen.

Så vad föreslår du? En inflammation har sin funktion, ingen tvekan om det. En "ideal" inflammation är egentligen en självläkande process. (Det är väl det en del barfotaverkare tagit till sig och drivit över gränsen för vad djurskyddet tillåter.)
Men i en inflammation i hoven, på det sättet som den uppkommer vid fång är den mer skadlig än självläkande. Här någonstans kan inflammationen även gå "överstyr" och övergå till kronisk inflammation. Dagens veterinärvård kan omöjligt förutsäga hur långt inflammationen är gången, varför man väljer att ta det säkra före det osäkra.

Notera att det inte finns någon betrövad forkning som stödjer varesig mitt påståend eller att kyla i det akuta läget är att föredra.

.

Det finns faktiskt forskning. Haken är att det inte är så stor hjälp ute i reliteten.

Men cryoterapi (kylterapi, rejäl kyla) kan faktiskt om det sätts in inom de första 48 h helt häva ett fånganfall/förhindra det bryter ut. Så det är bevisat effektiv.

Men det handlar alltså om de 48 h då hästen ännu inte fått synbara symptom. Så det hjälper eg bara när man vet att det föreligger högrisk för fång, typ "hästen har brutit sig in i foderkammaren och ätit massa olämpligt".

När symptomen väl syns, dvs i normalfallet första möjligheten för veterinär, hästägare etc att se att hästen drabbats av ett fånganfall så är det försent att hävda/bromsa med kyla.

(Däremot finns en rent smärtlindrande effekt för hästen).

Är du intresserad så finns en förklaring varför cryoterapi i tidigt skede hjälper.

Men, kyla, på rätt sätt (betydligt mer än spola lite kallt vatten på etc ska tilläggas) ÄR bevisat effektivt, men det gäller få in det snabbare än vad som normalt är möjligt. Däremot är det värdefullt just när det t ex gäller 'brutit sig in i foderkammaren' osv, för där är vad man vet idag och där forskningen står idag det hitills ENDA hittade sätt som kan både förebygga och häva/bromsa ett fånganfall.

Nu blev det nog lite missuppfattning, eller så uttryckte jag mig oklart i svaret som gällde när man var tvungen att anlita godkänd hovslagare. Vid ett akut insjuknande ska man alltid, oavsett hur många gånger hästen haft fång, använda sig av en godkänd hovslagare. Det jag försökte förklara var att om en häst haft fång mer än en gång så ska en godkänd hovslagare alltid användas, även mellan de akuta insjuknandena och så länge hoven är något påverkad av sjukdomen. Som flera har skrivit så är det ofta en utdragen sjukdom där skador i hoven ses en lång period, och då ska en godkänd hovslagare användas.

Jag kollade det där med Jordbruksverket, gånger flera personer där.

Svaret var från samtliga att föreligger ingen lägesförändring av hovbenet och inga kvarstående symptom så behöver ej av JSV godkänd hovslagare användas.

Min har haft fång två ggr (jun 2009 och feb 2010). Haft tur som en tokig och inga lägesförändringar i hovarna eller på något vis andra kvarstående symptom.

Entydigt svar från flera på JSV var att han kan skos av "vanlig hovslagare" och det inte krävs av JSV godk hovslagare.

Nu är det ju alltid eg enklare att få fatt i en godkänd, eftersom det finns mycket annat som kräver av JSV godk hovslagare - inkl sådant som är betydligt "lindrigare" än fång. Men påståendet att mer än ett fånganfall kräver av JSV godk hovslagare oavsett allt annat stämmer inte enligt JSV själv i alla fall.

Som jag har fattat det är kylningen till för att motverka att MER toxiner kommer till hoven. Man vill minska blodkärlen som vid alla andra blödningar.
Man har ju faktiskt sett att kronisk fång kan avvärjas genom en sdn enkel behandling.

de hästar som redan står med kokheta ben o hovar har ju en fortsatt process. Från akut till kronisk.

Den NSAID som man ger behandlar ju själva inflammationen

Det finns faktiskt forskning. Haken är att det inte är så stor hjälp ute i reliteten.

Men cryoterapi (kylterapi, rejäl kyla) kan faktiskt om det sätts in inom de första 48 h helt häva ett fånganfall/förhindra det bryter ut. Så det är bevisat effektiv.

Men det handlar alltså om de 48 h då hästen ännu inte fått synbara symptom. Så det hjälper eg bara när man vet att det föreligger högrisk för fång, typ "hästen har brutit sig in i foderkammaren och ätit massa olämpligt".

När symptomen väl syns, dvs i normalfallet första möjligheten för veterinär, hästägare etc att se att hästen drabbats av ett fånganfall så är det försent att hävda/bromsa med kyla.

(Däremot finns en rent smärtlindrande effekt för hästen).

Är du intresserad så finns en förklaring varför cryoterapi i tidigt skede hjälper.

Men, kyla, på rätt sätt (betydligt mer än spola lite kallt vatten på etc ska tilläggas) ÄR bevisat effektivt, men det gäller få in det snabbare än vad som normalt är möjligt. Däremot är det värdefullt just när det t ex gäller 'brutit sig in i foderkammaren' osv, för där är vad man vet idag och där forskningen står idag det hitills ENDA hittade sätt som kan både förebygga och häva/bromsa ett fånganfall.
Såg ditt inlägg först nu.

Jag har även hört... att även en längre tids kylning- om processen fortgår, hjälper. sålänge hästen är varm o har dunkande puls. 1 v. hörde jag o kylningen ska ske från ovan knät.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 634
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 354
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?