Hovslagare och fång

MonteRose

Trådstartare
Hur lång tid efter ett akut fånganfall räknas hästen som sjuk?

Om hästen är ohalt.

Min hovis står inte på listan så jag fick köra iväg till en godkänd. Denne satte på fångbeslag som hästen får gå med denna skoperiod. Vid nästa skoning är det min ordinarie som skor hästen igen med "vanliga" skor. Detta måste väl vara ok?

Sv: Hovslagare och fång

Min häst skoddes med sjukbeslag från mars-september, om jag inte minns helt tokigt. Det var 3 år sedan, så minnet börjar bli lite suddigt. Men är det så den godkände hovslagaren sa, dvs att din häst bara behöver sjukbeslag i en skoperiod? Har din häst hovbensförändringar? Min hade rotationer.

Eftersom hästen endast var halt i tre dagar så hävdade den godkände hovslagaren att det absolut skulle räcka med fångbeslag en period. Hästen är ej röntgad men har mycket svårt att tänka mig nån rotation.

Utan röntgen är det ju svårt att evta hur pass hårt fången tog, och hur länge den ska gå med specal skor. vIssa är sjuka 1 dag och får rotation och vissa i 2 veckor, men fr ingen rotation.

Beror ju på graden av fång... Men jag fick vetråd att de ska ha minst 6 veckors vila. Helt återställda 1år.

Hur lång tid efter ett akut fånganfall räknas hästen som sjuk?

Om hästen är ohalt.

Min hovis står inte på listan så jag fick köra iväg till en godkänd. Denne satte på fångbeslag som hästen får gå med denna skoperiod. Vid nästa skoning är det min ordinarie som skor hästen igen med "vanliga" skor. Detta måste väl vara ok?

Hej,

Tråkigt att han fått fång.

Hursomhelst så ska den godkände hovslagaren ta ansvar för hela behandlingen, dvs att denne ska ta av sjukbeslagen och konstatera att hoven är frisk, innan någon icke godkänd hovslagare får börja arbeta med hoven igen.

Skulle en häst ha kronisk fång, även om den skulle ha "friskare" perioder mellan anfall, så ska hästens hovar alltid behandlas av en godkänd hovslagare.

Det är vad jag fått höra med från Strömsholm.

Grannens fånghäst insjuknade för ganska exakt ett år sen, och hon får fortfaande inte ridas, för att inte belasta sig för mycket. Nu fick hon rotation men hon var smärtfri rätt snabbt.

Jag skulle röntga för säkerhets skull. Min fånghäst hade god prognos trots rotation, men det gick ju ändå inte alls bra, antagligen pga belastning som hennes dräktighet innebar.

Tack! Och tack för klara besked!

Hur vet man om hästen har kronsik fång? Är det bara röntgen, eller?

Grabben har ju alltid varit matglad så det var kanske bara en tidsfråga eller så var det tillfälligheter som gjorde det även om han var i rätt hyfsat hull när det hände.

Min hovis har lovat göra sig godkänd men det lär ju inte bli inom de närmsta 6 veckorna.

Det var ett vågat uttalande:confused:

Är du hundra på att den helt ohalt?

Hade den bara fångkänning= lite puls o yttepyttehalt vid vändning eller?

Jag skulle röntga.

Jag har inga direkta planer på att sätta i gång honom.

Eftersom det inte går att se nån hälta i vare sig skritt eller trav, så utgår jag i från att han inte är halt. Han är dessutom en pipsill och brukar tydligt visa minsta lilla fis på tvären så är jag inte jätteorolig.

Han hade puls, ingen värme, ingen fångställning men gick som en kratta och hackade i vändningar men blev helt ohalt på tre dagar.

Veterinären tyckte vid senaste återbesöket att röntgen var onödigt så länge hästen inte har ont men jag ska ta mig en funderare på det.

Tack! Och tack för klara besked!

Hur vet man om hästen har kronsik fång? Är det bara röntgen, eller?

Grabben har ju alltid varit matglad så det var kanske bara en tidsfråga eller så var det tillfälligheter som gjorde det även om han var i rätt hyfsat hull när det hände.

Min hovis har lovat göra sig godkänd men det lär ju inte bli inom de närmsta 6 veckorna.

Enligt våra veterinärer så betraktar det fång som kronisk om hästen får det mer än en gång, dvs därefter ska man alltid använda sig av godkänd hovslagare till hästen.

Röntga är nog aldrig fel om de fått fång, där kan man bedöma allvaret i sjukdomen mer exakt.

Syrran är inte i hyfsat hull, läs fet, och går på bete med sitt föl, men jag får hålla tummarna för att fång inte är något genetiskt som dyker upp när de är över 14 år eller så. Jag håller tummarna för att brorsan tillfrisknar snart.

Blev den ohalt utan medicinering?

Min med rotation var varken direkt halt eller stog i fångställning, men vände illa. backade hellre. Den var jämnhalt fram- skrittade sämre, men travade gärna.

Om en häst är lika halt på båda fram tex så kan det vara omöjligt att se en hälta. Då krävs det att man bedövar bort ena hoven typ.
En kompis i stallet visade sig ha en helt ohalt, halt häst på detta vis. De var inne för att kolla griffelbenet och så upptäcktes detta, och det var ändå en såpass kraftig inflammation att det vart ganska många veckors vila.

Så.. jag skulle också röntga.

Han fick en flaska Metacam. Han var ohalt redan innan flaska var slut och visade ingen försämring när medicinen var slut.

Gick det att se nån förändring på din hästs hovar?

Tack!
Enligt jag vad ser så mår han för närvarande prima när han bossar runt men en stackars, gammal ponny i vinterhagen. Han får 6 kg hö om dan men minskar inte i vikt längre. Misstänker att han snor av ponnyns. Vi får nog se över utfodringssättet.

Jag trodde syster var äldre än min grabb?

Enligt veterinären var det inte ovanligt att fång kom med åldern på lite mer kralliga hästar. Din behöver ju hullet för att mätta den lille.

Min bockade i boxen dag 2 på buttan.

Nej det gick inte att se på utsidan.

Har den ngn puls värme?

Skon liksom riktig fångverkning tar ju bort de värsta symptomen.

min travade självmant på gången på första ÅB- strömsholms metod.

Senast ändrad:

Gick det inte ens att se fångränder eller ändrad vinkel efteråt?

Min häst var en anings mörkrödare än normalt i lamellranden.

Ingen värme eller puls. Hästen gick helt barfota och medicinlös några dar innan jag fick tid hos hovis och även då helt ohalt.

Det tar tid för en ny frisk hov att växa ut, likaväl som det ibland tar många veckor innan man kan se eventuell rotation på röntgenbilderna. Sko med fångbeslag denna period och åk sedan innan det vankas ny skoning och röntga din hästs hovar och utgå därifrån både vad bilderna, veterinär och hovslagare säger!

Jag har haft 2 fånganfall, 2 olika hästar - lustiga exempel på hästar som fått fång.
Den första var en fullblodsvalack på 4 år, stått på banan i hela sitt liv och gått i sandhagar, jag vande sakta, sakta på honom på gräs men hur försiktiga vi än var så fick han ändå fång. Han roterade inget och hade vanliga skor på sig, efter en knapp vecka på box med finadyn kunde han komma ut igen och hade efter det inga bekymmer alls. Det var lite problematiskt då han var ytterst svårfödd, förmodligen den mest svårfödda jag haft så det blev lite knivigt med att just han fick fång.

Den andra hästen som fick fång, det var samma år fast i december! Ringde Dv som inte trodde mig när jag sa att min travvalack fått fång men han kunde bara konstatera detsamma när han kom ut. Det fanns tyldigen risk att en kortisonbehandlad häst kunde reagera såhär, vilket han var i hasleden några veckor tidigare. Denna häst gick på tre olika sorters smärtlindrande under 2 månader men blev bara sämre och slutade i avlivning. Han skoddes under deras 2 månader om x antal ggr av olika hovslagare med olika beslag, till sist limmades bara skon på för att han var så öm, detta var i slutet och hovbenet var så roterat det bara kunde gå att bli..

Så ursäkta långt inlägg..men invänta röntgen om ett tag och avgör då!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 634
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 354
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka