Hovolja/tjära

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 546
Sv: Hovolja/tjära

Jag hade jätte torra hovar på min nordis, fick tipset om vattenbad, och sen fick jag tag på ett par ylleboots till honom som man dränkte i vatten och lät vara över natten! fyraess salva är ruskigt bra till hovarna, min hovslagare som jag tycker är jätte bra sa att man kan ta en benlinda och dränka den i matolja och linda den runt hoven över natten, de är bra både till torra hovar och hovar som växer sakta som på gammel ponnyn i vårt stall.

lycka till och hoppas de löser sig

Vad ska man göra om hovarna växer ganska så fort?

De är bara ringa hovslagaren och raspa, jag får sko om trolla var 6e vecka när han går skodd.

Vad ska man göra om hovarna växer ganska så fort?
Då får du låta hästen bli verkad oftare.;)
Hästar är individer och vissa behöver verkas oftare.
Spricker hovarna ?
De kanske inte alls är "torra" utan spricker pga obalans.
Då är inte lösningen hovolja utan kortare verkningsintervaller.

Väldigt ovanligt med torra hovar denna tid på året.

Alltså hon har inte torra hovar nu. Hon hade det i sommras, men då använde jag vanlig olja - tänkte bara om någon hade ett bättre förslag.
Jag vet att man ska verka hovarna, det är ju självklart! Det var bara det att det stog något om att man skulle göra något(?) om hovarna växte sakta..

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 096
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte...
2
Svar
22
· Visningar
625
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Jahopp
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka