Hovolja/tjära

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Russin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 546
R

Russin

Är det någon som har något bra tips om vad man ska ha på torra hovar? Ringblomms-olja är ju jätte bra, men inte särskilt dryg precis.

Tacksam för många och snabba svar!:)

Sv: Hovolja/tjära

Jag tycker att vanligt hovfett fungerar jättebra :)

Jag använder vanlig matolja. Min häst har haft sprickor så därför oljar jag in dem när de blir torra. Hovslagaren har inte något att klaga på.

vi använder matolja. bra, billigt och effektivt ;)

Jag använder vanlig hand creme till hovarna. Typ hth eller liknande. Funkar jätte bra och håller hovarna mjuka och "sega" precis så som min hovis vill ha de. Hov tjära och liknande tycker inte jag att man ska använda regelbundet då det nästan inte släpper igenom någon fukt. Då kan man få hovröta och liknande. Viktigt att hoven kan andas!

Jag fick rådet (av hovslagarskolan i Skara) att använda "Elastic Hov" från Emin till min häst. Han hade supertorra hovar men nu är de jätte fina.:rofl:

Fodertran har jag,det mesta av fukten sugs upp av hoven underifrån har jag hört,så för att hålla kvar fukten i hoven duttar jag fodertran från en droppflaska speciellt i sömhålen.
Min hovslagare har gett mej det rådet.Det luktar för jäkligt men är drygt och bra!

Okej, jag har hört någon stans att vattenbad med grönsåpa ska vara bra, stämmer det?

Jag använder fodertran, efter tips från hovslagar´n. :bow: Penslar på hoven ca 2 ggr/vecka. Min hästs hovar har blivit mycket bättre.:banana: Drygt och billigt.

Absolut!

Fodertran.

Penslar på varje gång vi ridit.

Alla hästar i stallet får det och alla hovar är fina:)

Okej, tack för alla svar!

Men var köper man fodertran??

Granngården kan ha det, annars kan du säkert fråga i nå´n butik där de säljer djurfoder eller i ridsportbutiken om de inte kan ta hem det åt dig. Lycka till;)

TJÄRA!om de är för dyrt kan man ju alltid köpa nån salva med tjära i !

Håller med alla andra. Fodertran!
Absolut det bästa, hovaran blir jättefina!
Min hovslagare sa att hovarna gärna ska vara lite fuktiga när man penslar på. Hovarna suger åt sig fodertranen bättre då.

Tjära är mer uttorkande.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 096
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte...
2
Svar
22
· Visningar
625
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Jahopp
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
933
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka