Novali01

Trådstartare
Min stackars pålle blev antagligen sömstucken i tisdags, halt i torsdags med puls och värme i vänster fram. Hovis ute på fredag morron men kunde inte hitta VILKEN söm som tryckt...satte tillbaka skon men flyttade ned alla sömmar.

På lördag jättesvullen i hela benet och på söndag värkte hovbölden ut i kronranden. Kom en del äckligt var ut men han är fortfarande rätt svullen idag.

Mina frågor är: Hur kan jag vara säker på att allt var kommer ut?
Hur länge brukar det ta innan svullnaden lägger sig?
Kan JAG göra nåt för att underlätta att all äcklig vätska letar sig ut? Det finns inget hål i kronranden utan vätskan kom när jag tryckte på det mjuka området i ballen på utsidan av hoven.

Sv: Hovböld!

Jag slänger in mig på tråden för jag vill veta hur andra svarar.
Jag undrar nämligen om ett sömstick på tisdagen hinner utvecklas till en hovböld som spricker på söndagen.
Om hästen får ett sömstick reagerar de som regel när de skos.
Vid sömtryck däremot märker man inget direkt.

Du kan lägga vvo, våtvärmande omslag över natten, det luckrar upp vävnaden.

Jag antar att din hovslagare gick igenom hoven med visitertång, om inte annat där sömmen satt.
Tycker det är konstigt om det vare ett sömstick att din häst inte då reagerade.
Kan kanske vara så att en hovböld var på gång innan skoningen??
Slumpen gjorde att hovslagaren råkade komma just nu??

Sv: Hovböld!

Ja, du har helt rätt! Nu har det visat sig att han har slagit på sig själv, antagligen på ballen på vänster fram och det är därför han utvecklat hovbölden. Den har nu öppnat ett hål i kronranden där äcklig grå sörja väller ut så förhoppningsvis blir han nu snabbt bra igen.

Det var alltså inget sömstick.

Liknande trådar

Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 628
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 127
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka