elfi

Trådstartare
Igår morse när jag släppte ut min foderhäst, en ardennerval på 19 år så haltade han :eek: Jag blev förstås väldigt orolig, och tog han över på ängen där han fick trava. Jo visst var han halt, han markerade jättemycket på vä fram och var varm i hoven. Så han fick vila och vi gick ut med jämna mellanrum och travade han ch undersökte han. När han kom in för kvällen haltade han nästan ingenting och var lika varm i båda fram. imorse när jag kom ut till hans box hade han inte ätit upp sitt hö (vilket är väldigt konstigt för han är världens matvrak!) och haltade rejält på båda fram när han gick ut. Jag tog över honom på ängen igen och travade. Han markerade på båda fram. Så det var bara att slänga ut lite hö åt han i hagen, springa in o ringa mamma som ringde vet..

Vetrinären sa antingen är det hovböld eller sträckning. Hon skulle komma ut imorgon om han är värre då. Nu står han inne på box, vilket jag är väldigt orolig för han har världens överskottsenergi och klarar inte att stå på box längre tid.

Nu till min fråga: ni som har/haft hästar som fått hovböld? Vilka symptom har hästen/hästarna haft? hur har ni behandlat? hur lång tid tog det innan hästen var helt frisk igen?:confused:

Sv: hovböld?

Min ettåring har haft två hovbölder i sommar/höst. Han blev halt snabbt och det såg nästan ut som om han var halt på båda fram. Hans hovböld satt framme i tån och han satte därför ner hoven långt fram och försökte att avlasta tån. Jag ringde hovslagaren direkt och han kom och skar upp den. Sedan var han bra på några dagar-en vecka.
Oftast har de kraftig puls och värme.
Om du misstänker hovböld tycker jag inte du ska avvakta för hästen har rejält ont i så fall och hovslagaren kan lätt hjälpa den att bli av med smärtan.

Min ettåring har haft två hovbölder i sommar/höst. Han blev halt snabbt och det såg nästan ut som om han var halt på båda fram. Hans hovböld satt framme i tån och han satte därför ner hoven långt fram och försökte att avlasta tån. Jag ringde hovslagaren direkt och han kom och skar upp den. Sedan var han bra på några dagar-en vecka.
Oftast har de kraftig puls och värme.
Om du misstänker hovböld tycker jag inte du ska avvakta för hästen har rejält ont i så fall och hovslagaren kan lätt hjälpa den att bli av med smärtan.

okej, ja vetrinär och hovslagare kommer imorgon förhoppningsvis. ägarna har vi inte fått tag på, det är deras beslut vad vi ska göra men jag ska få ut hovslagaren om det nu är hovböld. :(

tack och lov, det var ingen hovböld!
våra hästar, ardennern och islänningen går inte ihop längre och vi tror att min islänning har sparkat ardennern rakt på bogen som gör att han kommer va halt i några veckor, men vet sa att det var ingen fara. :)

Okej men jag tycker snarare att det var synd att det inte var en hovböld. Det är ju lätt fixat och hästen behöver inte vara halt i flera veckor och dessutom vet man ju exakt vad det är. Hoppas din häst blir bra snart!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 828
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka