legally_insane

Trådstartare
i morse när jag tog ut min häst ur boxen var hon näst in till blockhalt, hon gick 2-3 steg sen stannade hon, o lyfte upp hoven som att säga "jag har ont" tanke på att jag bara har 2 hästar så var jag ändå tvungen att släppa ut henne. även fast jag helst låtit henne stå inne. väl ute i hagen så gick hon faktiskt bättre.

frågan är nu, varifrån kom hältan? inga tecken innan, var superfräsch igår... :confused:
kan det va en vanlig hovböld tro? eftrersom hältan dök upp så fort, och att hon går å lyfter på vänster fram som att visa vart smärtan sitter...

(hittar ingen svullnad eller värme, förutom lite varm vid ballarna.)

Sv: Hovböld?

tyvärr har jag ingen visitertång :(

jo jag har ju sett hästar med hovböld tidigare, dock inte på min egna häst. å hon har lite samma rörelsemönster osv.

nu på kvällen så kollade jag igenom hoven ordentligt å hittade en lite varmare punkt på insidan av vänster framhov. inte extremt varmt, men lite varmare än resten av hovväggen, precis vid kronranden. hoppas att den öppnar sig där. jag har inge vidare erfarenheter av att karva i hovar för att öppna en böld :crazy:

jag har inge vidare erfarenheter av att karva i hovar för att öppna en böld :crazy:

Det behöver du inte ha, det räcker med att din hovslagare har det. Så ring honom/henne imorgon. Det är betydligt trevligare för hästarna om man verkar upp bölden än att den ska spricka själv, dessutom kan den spricka på oönskade ställen om man inte verkar upp dem.

Och även om den skulle spricka själv, så behöver hovis iaf komma och verka upp ordentligt. Är det en stor böld kan man behöva gipsa etc med.

Så, ring hovis imorgon. Så håller vi tummarna att det 'bara' är en böld.

Går de ut vid kronranden brukar det bli som en utbuktning där först och dagen därpå öppnar de sig.

Har inga bra erfarenheter av att visitertång ger något utslag vid hovbölder. Senast i dag karvade jag ut en i trakten på min 1.5 åring som vi visiterade mkt ingående för 2 dagar sedan då hon var tydligt halt. Inte en reaktion :crazy:
Min stora häst har säkert haft 10 hovbölder de senaste 2 åren och visiterats av veterinärer och hovslagare utan att någonsinn visa en reaktion, bara för att de sedan lyckas karva ut något jäkelskap eller att den kommer av sig själv i kronranden.

Bättre då med att kolla om de har kraftig puls, inte vill sätta i trakten, blir tjockare över senan och kanske varm i hoven. Det har fungerat till 100% för mig! ;) Även om helst skulle slippa hitta dem naturligtvis, suck

Det var bra att du lät hästen gå ut. På kvällen lägger du varmt omslag, gärna med kreolin (vart man nu får tag på det) eller något som heter animalintex. Det hjälper till att verka ut bölden.
Jag anser det inte nödvändigt att karva ur innan bölden spruckit, då vet man exakt var bölden är. Sen ska det inte karvas ur några större hål och ibland räcker själva hålet som spruckit. Spola rent i hålet med väteperoxid. Det kokar rent, sen sprutar du ner koksaltlösning eller sårrens, helst inte jod. Sitter hålet under hoven så lägg om på natten och var utan på dagen.
Se till så hästen när bölden spruckit får motion, och hage.
gulan

många tips,
nej som sagt som även vissa tycker och som även jag tycker tänker jag inte låta nån karva i min hästs hov, då jag har varit med om skräck exempel. te x. blodförgiftning osv. som det verkar å känns nu är hon varmast i kronranden, och går den ut där är den enkel att lägga om och göra rent.

än så länge hittar jag ingen puls vilket oroar mig.
och jag vill inte behöva rycka nån sko heller...

hoppas att det är en böld nu bara....

Det behöver du inte ha, det räcker med att din hovslagare har det. Så ring honom/henne imorgon. Det är betydligt trevligare för hästarna om man verkar upp bölden än att den ska spricka själv, dessutom kan den spricka på oönskade ställen om man inte verkar upp dem.

Och även om den skulle spricka själv, så behöver hovis iaf komma och verka upp ordentligt. Är det en stor böld kan man behöva gipsa etc med.

Så, ring hovis imorgon. Så håller vi tummarna att det 'bara' är en böld.

du missförstod mig, mina erfarenheter av att hovslagare karvar upp hovbölder är inge vidare. har varit med om hästar som har fått blodförgiftningar osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: Elendil
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 863
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka