• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 202
Sv: Hosthäst

Har en äldre herre på 16,5 år. Han har kronisk bronkit.
Han hade samma sorts hosta som TS beskriver.
Vintern 05-06 blev det väldigt kritiskt, då han började bukandas.
Bytte stall, han fick cortison och fabrol (slemlösande), men han blev inte mycket bättre.
Förra vintern (06-07) gick han på lösdrift, ändå fick han samma reaktion när våren kom.
Åter igen fick han cortison och fabrol, och blev något bättre. fram i maj hade han ännu inte repat sig helt, han fick då ventipulmin, och sen dess har han varit som vanligt igen.
Han får hösilage nu, och jag har inte hört honom hosta en gång i höst.
Veterinären tyckte att det var bra om jag kunde hålla honom i sådär lagom kondition, men jag skulle absolut motionera honom.
Jag rider inte honom mer än han orkar, och han är en väldigt pigg och sprallig kille.
Så sent som förra veckan bockade han av min bonusdotter när hon skulle trava med honom.
Så lite motion dör de inte av.
Lycka till

Veterinären är så klart första steget.
Ställ den i utebox eller lösdrift och täcka hästen så den håller sig varm. Gärna halstäcke. Du måste helt enkelt ha den ute och hålla den varm där. Det kommer att sluta med avlivning om du envisas med att ta in den.
Den kan få röra sig så att den hostar upp slemmet, men inte så att den blir anfådd. Utan slemlösande medicin är det dock meningslöst.

jag andvände vitlök funkade för mig:) (andvänd det inte för mycket bara för då slutar det verka)

Har ridit en väldigt hostig häst, där köpte ägaren Ventipulmin (slemlösande) och gav och det fungerade utmärkt. Torka tussilagoblad och ge med kraftfodret, även detta är slemlösande och hjälper till med att få ut det som behöver komma ut.

Tycker dock inte att du ska sälja hästen då den är 23 år gammal och du verkar ha haft den ett tag. Du verkar ju känna henne mkt bättre, man vet aldrig vem dom hamnar hos. Hästen jag red som var hostig såldes men hon höll på att dö då hon var borta så de var tvugna att ta tillbaka henne.

Lycka till

Tack för alla svar!
Han börjar redan bli bättre nu då de har gått ngn vecka i de kalla vädret.
Har funderat på att ställa ut han på lösdrift som de flesta tycker jag borde göra.
Ska försöka se om de går att ordna på något vis. Han står med min andra 5 åring de är ensamma i ett stall och de står nu i vinterhage = inte direkt stor hage.
Gammlingen är helklipt som jag har skrivit lätt för att frysa och så han går med halstäcke dygnet runt. De skulle säkert funka att ha han ute men jag skulle va tvungen att klä honom för nästa istid ungefär. :smirk: + att han skulle va tvungen att stå ute själv då unghästen inte klarar av de. Hagen som dom står i nu är som jag skrev inte stor och dom har ett litet vinskydd i de. Alltså kommer han måsta stå i den hagen dygnet runt. De går inte att bygga ut hagen nu då de har frysigt!
Jag bor upp i norrland, redan nu är de ordentligt med snö och de varierar mellan -0 och - 10. De kan krypa ned till -30 mitt i vintern. Förra vintern då han ej var klippt stod han med vintertäcke med hals som han har nu vid - 5 stod han och tryckte vid grinden hela tiden.
Är lite tveksam på om de skulle hjälpa så jätte mycket lite kanske men inte mycket. Han står ju ute dygnet runt på somrarna men han hostar ändå.
Han kommer då ridas som vanligt och förmodligen få stanna kvar här minns ett år. Kommer flytta då vilket kommer leda till att han kommer få fara ut på foder, är lite orolig för de då han är lite spec. får se hur de blir.
Kan ev. bli så att vi tar beslutet att avliva honom. då han då kommer vara 24 år.
Men vi får se, vem vet de kan hända att han blir ännu sämre nästar år för att luftvägarna tar mer stryk hela tiden.
De kan också hända att han blir bättre, får hoppas på de iaf :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 487
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 977
Senast: tuaphua
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min gubbe är en riktig hosthäst. periodvis är det helt bra och han hostar ingenting, men just nu är han inne i en riktig hostperiod. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: tigeranna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka