• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 202
S

smultronfot

Nu måste jag göra ngt för att få bort eller iaf lindra hostan.
Ponnyn är 23 år och har hostat sedan han var 18-19 år.

Förut hostade han bara vid ansträngning, i hagen eller vid ridning.
NU hostar han gämt!! Bara man skrittar kan han börja hosta, då han sträcker sig i boxen på morgonen.

Man hör att han har jätte mkt slem i halsen som han inte får ut. :craxy:

Han hostar lixom:*HOOOOOOOST*ett halvt andetad*HOOOOOOOOST*

Han tar i med hela kroppen då han hostar, han försöker värkligen få ut de som irriterar.

Vi blöter allt hö sopar aldrig då han är inne, ja går även varje kväll innan han kommer in med en blomspruta, för att försöka binda dammet så de ska lägga sig.

Någon som vet vad man mer kan göra?
De känns inge kul då han har sån besvär med sin hosta.
Han är så pigg och kry i övrigt, han spurtar i fullgalopp uppför långa backar med grannhästen. Hoppning är fortfarande jätte kul, särskilt att tävla lite.
Då denna hosta.......

Ska ta hit veterinären, ville bara ha lite tips vad man mer kan göra?
Hur mycket kostar slemlösande medicin ni som vet?
Är så rädd att han är på sina sista dagar :cry:

/S

Sv: Hosthäst

Oj... Jag skulle absolut ringa vetrinären, hosta är ofta inget men botar helt själv. Sen skulle jag ställa honom på torv fodra med hösilage och låta han vara ute så mycket det bara går.

Glömde lägga till en sak, veterinären var ute men de var innan han hostade så här mycket.
De enda hon sa var att jag skulle ta de lugnt, inte anstränga honom, ca en vecka och kolla om de blev bättre och de blev de. Prövade de för ca 2 veckor sedan men de blir inte bättre den här gågnen.

Han fodras med hösilage, jag blöter de med för säkerhetsskull, han äter ett mål med hö som dränks i vatten.
Han är ute minst 14 timmar om dagen, + ca 40 min ridning.

Torv har vi funderat på, men de är gryyyymt svårt och dyrt att få tag på där vi bor.

Kör honom till klinik för att få vetskap om hur det ser ut i luftrören. Det måste vara en klinik som har kamera att gå ner med. Veterinären kan lyssna men det räcker oftast inte. Har hästen hostat så länge så kanske det aldrig går att bli av med men det kanske går att lindra.
Lösdrift eller utebox, dammfritt underlag och hösilage. Efter att ha tittat i luftrören skriver veterinären ut de mediciner hästen behöver (dyrt men nödvändigt)
Finns många trådar som handlar om just hosta där du kan läsa tips.

Usch nu blir jag alldeles gråtfärdig! :cry:
Hostan kommer gå att bli av med, de förra ägarna hostade han hos och han kommer aldrig bli helt bra enligt veterinär.

Klinik är inget att tala om, de kommer bli sjuukt dyrtoch vi har de svårt ekonomiskt. De är ca 30 mil till närmaste klinik.
Han har den minsta förssäkringen som går att ha p.g.a. hans ålder.

Usch, nu vill jag inte vara med. :cry:

Du.....din häst är 23 år gammal. Vill du prova något så skulle utestall vara något eller lösdrift. Går hästen redan på det och det inte blir bättre....-skulle jag, om jag var dig fundera på att ta bort hästen.
gulan

jag har en hosthäst han har astma och hostar jämt han går ujte mkt ej vid regn o snö och kallt väder men annars.han äter hösilage för hö är för dammigt men han har blivit mycket bättre hästen är 27år och han är jättepigg förutom hans hosta,men prata med din vet

överlåt hästen till någon annan om ni inte har råd att hålla honom.. det är inte rätt mot hästen att han ska behöva stå i dammigt stall nattetid, ridas varje dag och inte få mediciner för att NI inte har råd med klinikbesök och mediciner..

bygg ett vindskydd eller dra hagen ända upp till stallet och ha stalldörrn öppen hela natten så han kan gå in och ut som han vill och SLUTA ansträng hästen för guds skull! det är det bästa du kan göra om du inte har pengar..

vitlök och mald lakritsrot är två naturmedel com kan fungera bra.. prova..

Om det är bronkerna din häst har problem med så är det extra jobbigt för honom vid väderomslag, kanske är det därför han har blivit sämre nu... Om du inte har råd att åka till klinik kanske du i alla fall kan ringa distriktsveterinären och be att få både slemlösande och luftrörsvidgande medicin. Enligt min veterinär är det viktigt att dessa ges tillsammans så att slemmet verkligen kommer ur halsen.

Jag är ledsen om jag gjorde dig gråtfärdig men som hästägare måste man ha råd att ge hästen den behandling den behöver om den är sjuk. Man tar även på sig ansvaret att ta bort den om/när det blir nödvändigt. Ett djur ska aldrig behöva lida pga dålig ekonomi.
Det du utan omständigheter måste göra i detta fallet är att endast ge hösilage, se till att den får slemlösande och luftrörsvidgande medicin samt försöka ordna så att den kan vistas utomhus dygnet runt. Hjälper inte detta så är det din skyldighet att ta bort hästen.
Eftersom du nu inte har så gott om pengar kanske du ska fundera på att låta hästen vandra till grönare ängar på en gång eftersom du kanske ändå bli tvungen till det och då har du redan lagt ett antal tusenlappar på veterinär och medicin.
Jag tycker synd om dig men djurens välbefinnande måste komma i första hand om vi åtagit oss ansvaret för dem.
Att ge bort den till någon du känner och som tycker det är värt att göra ett försök kan ju vara en lösning men hästen var ju ändå 24 år....

Hosta behöver inte betyda att hästen är döende! Men eftersom din häst har haft det så länge och hostar så mycket är det allvarligt, tyvärr.

Det finns massor med naturmedel och diverse hostmediciner man kan koka ihop. Vitlök kan man ge t.ex.

Men det viktigaste är miljön. Hade själv en hosthäst. Han stod tyvärr inte på lösdrift, men mådde mycket bättre på hösilage. Vi köpte även dammavskilt spån. Att vattna höet ger inte i närheten av lika stor effekt som att ge hösilage. Mycket utevistelse är också naturligtvis grundläggande. Vi hade även fläkt på i stallet hela nätterna.

Rådgör med din vet. och ge honom en kur slemlösande och ev kortison. Hon kan säga vad du ska göra, om han går att rida etc.

Lycka till med pållen!

Tack för svar!
Har ringt till vet. nu och hon kommer i slutet på nästa vecka.
Enligt henne (som alltid varit hans vet. sedan en lååång tid tillbaka) sa att de nog inte skulle vara någon fara och hon lugnade mig med att jag nog inte skulle behöva ta bort hästen.

Vi pratade ett bra tag och jag hon tyckte inte att jag skulle ställa han på lösdrift. De funkar inte här uppe, de är redan nu -15 på nätterna han är frusen och de skulle förmodligen förvärra saken då hans hosta förmodligen har blivit värre av väderomslaget.
Hon skulle komma och titta på honom som jag sa och då ska vi bedömma om han ska bli promenad häst vilken han kommer att hata eller om han kommer kunna ridas som vanligt.

Tack föresten för alla svar och jag ber om ursäkt för jag läste de jag skrev och såg hur dumt de såg ut.
Var så ledsen och de känndes som att allt skulle gå under så jag får väl skylla på de.
Sjävklart bryr jag mig om han, och hur han mår.
Vi har knappt råd att få han till klinik om de skulle behövas, men enl. vet. så skulle de nog inte behövas trodde hon.
Så vi får se hur de blir, vet. trodde allt skulle lösa sig då han är i så bra kondition och aldrig varit sjuk eller skadad i övrigt under sina 23 år.

överlåt hästen till någon annan om ni inte har råd att hålla honom.. det är inte rätt mot hästen att han ska behöva stå i dammigt stall nattetid, ridas varje dag och inte få mediciner för att NI inte har råd med klinikbesök och mediciner..

bygg ett vindskydd eller dra hagen ända upp till stallet och ha stalldörrn öppen hela natten så han kan gå in och ut som han vill och SLUTA ansträng hästen för guds skull! det är det bästa du kan göra om du inte har pengar..

vitlök och mald lakritsrot är två naturmedel com kan fungera bra.. prova..

Men snälla :eek:
Nu tycker jag du tari i lite mkt, de låter som om du tror att vi har ett stall som dammar så fort man går in?!
Han rids inte varje dag, vem har sagt de?
Vi KASNKE HAR råd med klinikbesök men de kommer bli väldigt tufft eftersom de blir en lång resa och de inte är billigt.
Medicin hade va tänkt betala!!
Rida måste jag göra, om han bara står och inte ansträngs så han hostar och får i gång blodcirkulationen så säckar han ihop.
Herregud, tror du värkligen jag jag vill plåga min egna häst??!!
Kom gärna på besök och kolla hur han har de i vanliga fall om du nu tror att han far så illa.
....

Om det är bronkerna din häst har problem med så är det extra jobbigt för honom vid väderomslag, kanske är det därför han har blivit sämre nu... Om du inte har råd att åka till klinik kanske du i alla fall kan ringa distriktsveterinären och be att få både slemlösande och luftrörsvidgande medicin. Enligt min veterinär är det viktigt att dessa ges tillsammans så att slemmet verkligen kommer ur halsen.

Yes, tack de är så de är! Försökte förklara vad de va han hade problemet men kom int epå de. Bronkerna va de!
Tack :)
Får hoppas nu att han blir bättre och han får stanna kvar ett bra tag till!

Jag tror inte det är farligt om du motionerar hästen. Tvärtom! Självklart kan man ju inte kräva att den ska gå fram mitt i en hostattack men det förstår du med all säkerhet själv. Har du bara bra luft och inget dammigt spån i boxen kan den säkert vara inne. Det är ju inte så bra att dra i sig en massa iskall luft heller när den hostar.
Du skrev att det var svårt att få tag i torv men hur är det med pappersströ? Det är ju ännu bättre för hästen.
Tänk även på att inte fodra med torr havre för där finns det också damm. Blanda med betfor eller stöp den. Hoppas din häst blir bättre.

Hej du - med tillräckligt med grovfoder och ev täcke borde hästen klara av lösdrift. Den rör sig mer, det blir naturligare etc. En häst klarar att det är kallt. Det är inte kylan som ger problemet med luftvägarna. Omslag kan ge rå luft och den finns ju då i stallet också eller har du varmstall?

Lycka till med hästen och jag instämmer med dem som sa endast hösilage.

Jag har också en hosthäst. Han mår mycket bättre när han får täcke på sig. Annars är jag inte mycket för att lägga på täcke på hästar men han måste ha det plus alla andra hosthästinsatser.

Hej! Jag har en gammal dam på 21 år, som har haft kronisk bronkit i många år, det som jag tycker funkar bäst på henne är att ge aceletylsystein 5 om dagen, har pratat med vet om detta det är helt okej att ge det, man ger det till människor, det är slemlösande,

Våran gamla shettis fick hosta/kvickdrag. Hon fick 6 tabletter Bisolvon (slemlösande)/dag och mådde jättebra av det.

Om man har en större ponny/häst så är Acetylsystein (också slemlösande) bra.

Angående motion så är det bara bra om han får röra på sig (givetvis efter förmåga) eftersom det gör det lättare att hosta upp slemmet, samt i ett längre perspektiv mår han bättre ju bättre kondis han får.

Senast ändrad:

Hej har en bronkit häst som fick medicin men det hjälpte inte direkt så vi prövade att ge henne alger (carragen) och hon blev bra .vet var ute och lyssna och sa att hon lät jättebra o jag berätta vad jag gett,vet blev lite överaskad,dom är ju ofta lite skeptiska till sånt.vet fler som provat det med framgång!värt ett försök.lite krångligt då det ska kokas men det är det värt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 487
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 977
Senast: tuaphua
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min gubbe är en riktig hosthäst. periodvis är det helt bra och han hostar ingenting, men just nu är han inne i en riktig hostperiod. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: tigeranna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka