Hostan är borta.....

Empalie

Trådstartare
Jag skrev en tråd för några dagar sedan om hostan på min häst, den var slemmig innan nu torr efter behandling med fabrol menpå ridturerna kunde han få som astmaanfall. Det var jätteotäckt.
Jag ringde ju såklart klinik och fick både ventpulmin och fabrol som jag skulle ge samtidigt.
Hästen går ute precis som innan från halv 7 till åtta på kvällen men det är lite andra grejer jag har ändrat tänkte delat med mig av dessa.
- Vatnnar inte höet med vattenkanna utan häller upp en balja med vatten och dränker höet kaka för kaka och låter det ligga en liten stund sedan ger jag det.
Har slutat pilla med höet i stallet. Lägga i ikea kassar och väga upp gör jag nu istället i byggnaden bredvid. I allt hö finns ju damm /(har fint hö) tänkte jag skulle undvika så mcyket som möjligt:)
- Jag har bytt från kutterspån till lite grövre sågspån. Dammar inte lika mycket och packar sig bättre, det flyger inte och far på samma sätt. Jag vattnar även bädden så den sätter sig ordentligt. Jag mockar nu bara på morgonen låter stallet stå öppet hel dagen.
- Sopar även på morgonen.
- Jag har på nätterna logdörren öppen hela natten, den är precis vi hästens box.

Ville bara dela med mig lite tips!
Hostat har hästen gjort en gång sedan jag började såhär vad jag har hört i alla fall. På ridtuern igår var han jättepigg och hostade inte en gång. Det kan inte bara vara medecinen för han ar bara ätit det två dagar.:bump:

Sv: Hostan är borta.....

Hej hej! I sommras fick båda mina hästar hosta. Den ena visade sig ha lätt astma och hon fick även kvickdrag senare så vi fick tyvärr ta bort henne :( Men den andra hästen om hostade mkt mkt värre och då menar jag så att jag trodde han skulle ramla i backen, han fick iaf kortison och ventpulmin samt antibiotika, vetrinären har ingen aning om vad han led av och först nu för knappt en månad sedan är han helt symptomfri!!! :) ventpulminen har snabb effetkt så din häst har säkert svarat på den, men stall miljön o bra utevistelse gör nog mer!! :) Jag blöter oxå mitt hö och är noga med att aldrig sopa när den hästen är inne, har bra ventilation och grövre spån, lägger även mitt hö i en egen designad plastkrubba, dels för att han inte ska röra runt för mkt i spånet och för att det inte ska bli så blött pga av vattnet funkar jätte bra!.. vädrar oxå stallet hela dagen, så det är urvädrat när de kommer in. Så jag rekomernderar oxå andra att med hosthästar att testa dessa grejer, min häst var det ingen som trodde att han ens skulle kunna va inne, han hostar inget nu längre.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
211
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 922
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 285
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka