Hösilage kostnader

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare femaleghost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 352
Sv: Hösilage kostnader

Varför köper alla ensilage per kilo foder ? Det är ju ändå per kg ts man ska betala för. Vatten ska man inte behöva betala för.

Varför köper alla ensilage per kilo foder ? Det är ju ändå per kg ts man ska betala för. Vatten ska man inte behöva betala för.

Eftersom det är olika vad olika leverantörer beräknar pris på. För mig spelar det ingen roll vilket som används, jag vet ju själv vad jag anser fodret är värt, både per kg foder och kg ts, och kan ju räkna själv frånd et ena till det andra så att säga.

När jag köpte per kg TS så var priset 4 kr/kg + moms (= 5 kr/kg inkl) TS btw (55 % TS)

Nuvarande foder har ju ett pris på 4,5 kr/kg TS

För mig är dock inte priset det avgörande. Jag är beredd att betala ett relativt högt pris om så krävs, för att få de värden jag vill ha, den hygieniska kvalitet jag vill ha etc.

Dvs jag köper hellre det som är perfekt för mina behov för 4 kr/kg än ett som inte passar för 2 kr/kg.

Min leverantör tar per kg TS. Analyserat och klart, alltid med jättebra värden. Hemkört får jag det oxå (6 mil enkel resa) inkluderat i priset (1,50 inkl moms/kg TS).

Kl

Jag betalar 300kr/bal + moms. Ca 300kg/bal och 60% TS. Med hemkörning tillkommer 50kr/bal. Ganska dyrt för hemkörningen tycker jag. Har ca. 5km mellan stallet och leverantören. Men jag har för tillfället inget val... Bra värden och hygienisk kvalitet och får en ny bal om det är någon som är dålig.

Bor 2 mil söder om Göteborg

*knapplån*

Kan någon förklara för mej varför några ansåg att för torrt silage var dåligt?
Jag blir väldigt glad och jublar mer ju torrare det är. :eek: Har jag missat någon viktig info angående TS?

Torrt, plastat material är betydligt känsligare för mögel. Både i plasten och när den väl öppnas. Dessutom är det mycket större risk för mikroskopiska plastskador då det torra materialet inte sällan sticker hål i plasten.

Vad är det för skillnad på hö och hösilage? :confused:

Jag köpte en höbal när hästen stod här hemma, 600 kgs bal för 500 kr. Jag bor 5 mil norr om Haparanda i Norrbotten.

Jag vill på inget sätt säga att du har fel men har inte blött silage samma eller sämre chans att klara sej?

*kl*
Vi betalar 1,9 kr/kg och då ingår analys på hösilaget.
Balarna var snittade på en vikt på 450Kg st.

Förr ingick frakten , nu betalar vi 300:- för hemkörning.

Utanför Uppsala

Småbalar
80:- puffen
Hög hygieniskt kvalitet och bra värden
puffen ligger väl runt 30-40kg, brukar räcka ca 3½dag och jag ger 12kg/ dag
Ts halten är 60%
Bor i Gävle...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka