Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jag kom på en till sak.

Det är nog också ett utfall av den unge vuxnes (nittonåringens) sökande efter en ny identitet - den som vuxen.
Jag hade en diskussion om detta med handledaren på ungdoms-garanti-gruppen då jag hade en ungdomspraktikant.
Och tydligen så är det en svår tid, den mellan 19-24.
Så det var därför som man ingförde den där ungdomsgarantin.
För att lindra det hela litet.

Man har ju hela vilsenheten över vad man "skall bli när man blir stor".
Och så är det samtidigt dags att "bli stor".

Värnplikten lindrade detta för många unga män och universitet och högskolor är väldigt mångas lösning på problemet.
Det är svårt att hinna vara vilsen på en intressant utbildning, även om vissa lyckas även med det.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Frågan är vad som EGENTLIGEN driver dig till att spamma barnforumet med arrogans och barnfientlighet?

Är det att du vet att du egentligen har fel och inte kan hålla dig härifrån för att du både skulle vilja vara litet ÄLSKAT (istället för uppfostrat) barn eller ha ett själv så hela världen vändes upp och ner och du fick anpassa dig efter något viktigt istället för dig själv?

Man STÖR sig bara på det hos andra som man hatar som svaghet hos sig själv.

Du stör dig på barn som finns och märks och tar plats och gör allt du inte gjort för att du varit för fin för det.

Jag frågar, återigen men antagligen för sista gången, var spammar jag Förälderforumet med arrogans och barnfientlighet?

Jag har inte fel. Jag har fullständig rätt till mina åsikter att inte uppskatta godistiggeri hos vilt främmande människor.
Man kan vara både älskad och uppfostrad, men det där med uppfostran tycks vara något vissa härinne avskyr. (Vilket för övrigt syns på många barn idag.)

Jag stör mig inte på barn som finns och märks, då skulle jag ogilla mig själv. Barn ska få ta plats. Men det är nu så att alla gillar inte barn, tro det eller ej. Och just det här godistiggeriet vid påsk och halloween är något som ogillas av många, både barnlösa och föräldrar.
Jag har antagligen fått ta mer plats än många andra barn. Däremot är jag så uppfostrad att jag t.ex. inte sitter och karvar på bussätena eller sparkar på sätena framför. Som exempel.
Det är nämligen skillnad på att vara uppfostrad och kuvad.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Här har det då inte vart ett enda barn -lite tråkigt, men det har det inte vart på många år.
När jag var liten gjorde man kort och sjöng "gullefjun" och "Min tupp är död" och gick runt och gav bort och skrålsjöng :D
Det var jättekul, men det verkar ha försvunnit helt.
Men det är väl lite annat nu, inte för att jag är så gammal precis men där jag växte upp var det barn fulla gatorna och det var säkert och tryggt att vanka runt där en 8-10 barn till alla familjer på ens egen och grannliggande gator (nej man kände inte alla man gick till).
Växer man upp där det är mycket trafik, bland höghus och pedofiler i varje gathörn (känns det som) så kanske det inte är likadant.. jag vet inte.

När jag får barn vet jag inte om de ska få påska runt, beror på vart jag isf. bor och så, dom får iallafall inte gå själva.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Det där sjungandet var nytt. Det har jag faktiskt aldrig hört om förr :)
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Har inga barn själv men när jag var liten gick jag och mina kompisar runt till alla i byn och delade ut påskkort och tiggde godis/pengar.
På ett påsk-kalas som en kompis hade hos sig så gick vi runt till lite folk i närheten och sa "glad påsk" och sträckte fram våra kaffepannor... det kalaset slutade dock hos en ilsken gubbe som hotade oss med gevär och sa om att "inte ungjävlarna gav sig iväg så skulle han skjuta!", efter det "påskade" vi inte mer :crazy:

Jag själv tycker MYCKET om barn, har arbetat med barn, men jag tycker inte speciellt mycket om "tiggeri" så påsk och halloween går bort för min del. Ett tag såg jag till att ha lite godis hemma men jag märkte att desto fler påskkärringar jag gav godis - desto fler kom det eftersom det sprids som en "löpeld" att "där och där får man godis". Nu har jag nästan slutat äta godis själv och har det i princip aldrig hemma så nu öppnar jag inte dörren för påskkärringar och halloweenutklädda ungar. Visst skulle jag kunna ge dem en slant istället, OM jag hade varit rik men jag har nog med att få min egen ekonomi att gå runt. Så ungarna får gå till nån annan och påska istället, finns säkert dem som gillar och upskattar det lika mycket som jag ogillar det...
Kalla mig både snål och barnhatare om ni vill men jag har valt att göra så här för min del och när jag själv får barn i framtiden så OK om de vill påska hos "mormor och morfar" eller "närmsta grannen" bara för traditionens skull men jag skulle skämmas om mina barn gick runt till hela grannskapet och tiggde godis och pengar...
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jo, om jag får barn kommer de säkert påska. Om de nu vill förstås :) Men jag vill nog helst att de bara går till personer vi känner och som jag vet eller kan anta uppskattar det.
Den där gubben kanske tog i lite väl mycket, jag brukar bara låta bli att öppna dörren ;)
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Tänker som du.
Skitstörande är det.
Är emot hela konceptet med att gå påskkärring.
Tycker det är fel att lära barnen att tigga av andra.
För det är ju faktiskt precis det dem gör
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jag tycker att det kan vara roligt för barnen att få klä ut sig och sådär men jag föredrar att man påskar hos människor som man känner och som uppskattar det.
Jag uppskattar inte när främmande barn vill ha godis av mig. Däremot tyckte jag att det var gulligt när grannbarnen hemma påskade. De barnen känner jag ju.
Det är den skillnaden, tycker jag :)
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Om barnen en gång om året knackar på för att ge ett kort och få godis så tycker jag det är ok och ser det inte som tiggande.

Det där med att alla sköter sitt och främlingar hit och dit tycker jag vi har nog av redan. Det är bra träning för barnen att få vara artiga mot främmande människor och det är, vad jag kan förstå på en del i tråden, bra träning för vuxna att minnas hur det var att vara barn.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Nej, så tycker du och då är det ju fritt fram för dig att öppna dörren för dem :)

Jag måste hålla med Gabbi där. Det sägs väl ändå rätt ofta till barn att de inte ska ta emot godis från främlingar. På påsk och halloween ska de helt plötsligt det. Det brukar sägas att man ska vara konsekvent gentemot barn. Är det konsekvent?

Btw, det är inte alltid barnen är särskilt artiga heller. Tyvärr.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Nej, så tycker du och då är det ju fritt fram för dig att öppna dörren för dem :)

Jag måste hålla med Gabbi där. Det sägs väl ändå rätt ofta till barn att de inte ska ta emot godis från främlingar. På påsk och halloween ska de helt plötsligt det. Det brukar sägas att man ska vara konsekvent gentemot barn. Är det konsekvent?

Btw, det är inte alltid barnen är särskilt artiga heller. Tyvärr.

Var och en gör som den vill. Det där med att inte ta emot godis från främlingar är nog lite förlegat, idag handlar det om att inte skriva fullständigt namn på chatt mm. Även fula gubbar har blivit moderna.

Konsekvens innebär inte att allt är slaget i sten för alltid, det är viktigt att lära barnen annars kommer de få ett hårt uppvaknande. Jag tycker inte heller att folk behöver packa in sina ungar i bilen och åka på turné runt hela stan men man behöver inte heller välja enbart de som man känner väl och brukar låna socker av. Är det mindre barn så utgår jag också från att föräldrarna hänger med, delvis för att se till att de beter sig på ett bra sätt.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Var och en gör som den vill. Det där med att inte ta emot godis från främlingar är nog lite förlegat, idag handlar det om att inte skriva fullständigt namn på chatt mm. Även fula gubbar har blivit moderna.

Konsekvens innebär inte att allt är slaget i sten för alltid, det är viktigt att lära barnen annars kommer de få ett hårt uppvaknande. Jag tycker inte heller att folk behöver packa in sina ungar i bilen och åka på turné runt hela stan men man behöver inte heller välja enbart de som man känner väl och brukar låna socker av. Är det mindre barn så utgår jag också från att föräldrarna hänger med, delvis för att se till att de beter sig på ett bra sätt.

Jo, jag anser också att var och en gör som den vill.

Det jag menade mest med konsekvensfrågan var väl att det var okej att ta emot godis från främlingar då och då. Det är ju inget som säger att det är enbart människor som vill barnen gott som ger dem godis på påsken.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jo, jag anser också att var och en gör som den vill.

Det jag menade mest med konsekvensfrågan var väl att det var okej att ta emot godis från främlingar då och då. Det är ju inget som säger att det är enbart människor som vill barnen gott som ger dem godis på påsken.

Det är inget som säger att det är någon överhuvudtaget som vill dem gott, godis eller inte. Så det är inte lätt nej.

Men för att svara på din fråga. Få godis av främlingar i parken, som påskkärring, av någon utklädd till kanin på Liseberg, av tanten på ICA, av personen som de aldrig träffat innan men som kom på besök. Det är skillnad på olika situationer och allt är inte svart eller vitt och med vattentäta skott. Tyvärr, återigen, livet hade varit bra mycket enklare då, även som förälder.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Det är inget som säger att det är någon överhuvudtaget som vill dem gott, godis eller inte. Så det är inte lätt nej.

Men för att svara på din fråga. Få godis av främlingar i parken, som påskkärring, av någon utklädd till kanin på Liseberg, av tanten på ICA, av personen som de aldrig träffat innan men som kom på besök. Det är skillnad på olika situationer och allt är inte svart eller vitt och med vattentäta skott. Tyvärr, återigen, livet hade varit bra mycket enklare då, även som förälder.

Men i de allra flesta fall är väl någon förälder eller så med? När det är barn som påskar, barn som inte är jättesmå, går de ju ibland flera stycken i grupp utan föräldrar.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Mina barn går inte påskkärring numera, de är för stora för det nu. Men hör och häpna, de var även hos främmande människor när de gick sin vända till påsk. Jodå de tiggde faktiskt av främmande människor hemska tanke, skillnaden hos oss var att alla barn fick en godis när de ringde på men så var det inte hos alla andra föräldrar till de barn som ringde på vår dörr.

Jag kan bara ge ett gott råd, öppna inte dörren om det är besvärande det torde vara enklast så.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Nej, jag öppnar inte. Vissa barn tycks dock inte förstå att det innebär att man inte vill påskas när man inte öppnar. De kan bli ståendes utanför i en halv evighet, plinga flera gånger, knacka på fönster och snoka in. Det gillar jag inte. Men det är ju inte alla barn som gör så :)
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Var och en gör som den vill. Det där med att inte ta emot godis från främlingar är nog lite förlegat, idag handlar det om att inte skriva fullständigt namn på chatt mm. Även fula gubbar har blivit moderna.

Jag menade det även lite bildligt, även om uttrycket också fungerar bokstavligen. Ett yngre barn kan bli utsatt för något denne inte klarar av när den plötsligt hamnar i hallen hos en okänd människa. Det behöver inte vara ett regelrätt övergrepp, utan kanske en mindre kränkning av något slag. Att "inte ta emot godis av främmande" betyder för mig också att man ska vara försiktig med vem man blottar sig för (inte bokstavligt), och vem man släpper in/kliver in hos.
Ang. namn på chatt, så kan ju även farbrorn i huset de påskar i fråga "vad heter en sån här liten flicka då?", och så vet han det. Intentionerna kan vara jättegoda, eller så är de kanske inte det,

mvh
Gabbi (som hjälpt en farbror att leta efter försvunna kattungar, och faktiskt hittade just försvunna kattungar och fick en glass som tack för hjälpen.)
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

när jag var liten så gick vi till alla som det var lagom långt att gå till :D haha, gick till massor som vi inte kände :eek:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 205
Senast: Liran
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 499
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp