Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

LadyCovergirl

Trådstartare
Jo, frågan finns ju i rubriken. "Påskar" era barn bara hos släktingar och vänner eller går de till folk de inte känner också?

Själv tycker jag inte om när det kommer påskkärringar och -gubbar rännandes hos mig och tigger godis. Känner jag barnen så går det såklart bra men här i Kalmar känner jag inga barn och jag vill inte ge vilt främmande barn godis.
Men jag kanske bara är elak :p
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Mina påskar inte.

Elak, kanske, men åtminstone snål och fientlig.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

här har inte varit några barn idag. jag skulle nog tycka det var kul om det kom, men det värsta är nog att jag inte har godis hemma - vad ska dom då ha?

äpplen har jag, och digestivekex... men jag vet inte om barnen skulle bli så glada för det :p
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Varför påskar de inte då?

Hur kunde jag ana att jag skulle bli hackad på för att jag inte uppmuntrar tiggeriverksamhet?!
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Hmm, jag skulle närmast kunna bjuda på äpple, banan, kycklingwok eller möjligen lite kattmat ;)
Jag har inte lösgodis hemma, bara min fina belgiska choklad och handgjorda chokladtryfflar som jag fått i present och se det går inte för sig :p

Nävars, barnen vill säkert ha pengar då :crazy:
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Men du skriver ju här i syfte att BLI hackad på.

Om du inte har barn, inte gillar barn, och inte planerar barn - varför i hela friden hålla till och lägga så mycket energi på att tjafsa på FÖRÄLDRA-sidan :confused:
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Men nu får du väl ändå ta och ge dig!
Jag startade den här tråden för att jag vill veta vad föräldrar har för regler angående påskande för sina barn. Varför skulle jag vilja bli hackad på? :confused:

Jag vet inte om du har missuppfattat något men man kan vilja diskutera barn och föräldraskap utan att ha egna. Jag vill kanske ha barn, om jag har en pappa till barnen, men det är för mig inget måste.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Nu är mina barn för stora för såna aktiviteter.
Men när det begav sig så var det runt bland människor man kände.
Sen gick dom aldrig någonsin ensamma.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Okej, gick någon förälder med eller?
Jag brukade gå med mina kompisar, eller om vi var nere i Ystad så gick jag med två av mina kusiner. Vi gick bara till de vi kände på respektive ställe. Kort hade vi gjort också. Gör barnen det fortfarande?
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jag gick väl med till 6-7 års ålder om jag minns rätt.
Sen var det flera barn som gick i grupp för att inget barn skulle gå ensam.
Kort tror jag att dom gör fortfarande.
Fast jag vill nog påstå att korten dottern gjorde som liten var mer arbetade än dom som görs idag.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Jag minns inte hur länge jag gick. Men det lär finnas bilder i fotoalbumen hemma så jag kan nog lista ut det någon annan gång ;)
Vi gick alltid i grupp.

Jag har också hört att det mest är slarviga kort nuförtiden. Lite tråkigt :(
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Ja, Det är lite synd.
Dottern satt lång tid innan påsk och ritade fina små detaljerade kort.
Nu är det ofta bara ett par streck kors och tvärs på pappret.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Vi brukade klistra på fjädrar och sånt också :) 3D-kort, flashigt värre :p
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Nu börjar mina barn bli lite väl stora, men visst har de "påskat" förr och inte bara hos släktingar utan över hela bygden. :)

Själv tycker jag dessutom att det är gulligt med små påskkärringar och påskgubbar. Kommer de däremot utan kort och utan att ha klätt ut sig så blir det inget godis här!
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Okej.

Jag har svårt för "tiggeriet". Har man fina påskkort osv är det väl mer okej än de som bara går för att ha godis.
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Där jag kommer ifrån har vi inte alls en sådan tradition. (Inne i djupaste Dalsland.) Där målar man förtryckta påskbrev och fyller med godis. Sedan tar man sig runt i bygden till sina kamrater och GER godis utklädd till påskkäring/påskgubbe. När man sedan kommer hem ligger det en hög med godisfyllda påskbrev på trappan och väntar...:love: :bow:
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Idag kom stallägarens äldsta dotter, bor 100 m härifrån, och hennes kompis och ringde på utklädda till påskkärringar. De ville bjuda på kakor som de hade bakat själva :love: och frågade inte efter något godis, de fick lite ändå av min bror dock.

Härligt när de själva kommer och bjuder istället för att tigga!
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Okej, det var något nytt. Det verkar nästan bättre tycker jag :D
 
Sv: Hos vilka går era barn påskkärring/-gubbe?

Ja visst är det bra!:D

Döm om min förvåning när jag firade min första påsk i "stan". Rätt vad det var ringde det på dörren och när jag öppnade stod det två ursöta påskgummor där. De räckte fram ett påskbrev till mig och önskade mig glad påsk. Jag tackade lite förstummat och stängde dörren. Då ringde det omedelbart på den igen och där stod två MYCKET trumpna flickor. "Får vi inget godis?"
-Öhh, jo det är klart.

Efter det var min dörr alltid låst på påsk...
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 205
Senast: Liran
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 499
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 306
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp