Hos föreningen Lunk i kring kan alla barn rida

För många barn med funktionsvariation är det svårt att hitta en aktivitet som passar dem.
Men hos ridföreningen Lunk i kring är det inget problem – här är alla välkomna.
 
Det ringde en klocka när jag läste namnet. Och det är ju för att jag dels jobbat med och ridit deras hästar for typ 100 år sedan och det var för att jag hade häst/jobbade i stallet. Med världens bästa ridvägar ❤️
 
Vad är konstigt? Lunka betyder springa långsamt, masa, trava, stövla, röra sig, jogga, hasa, knoga på, småtrava och de har inte karusellridning i ridhus utan rör sig i naturen. Dvs. Lunk i kring.
Jag vet vad lunka betyder. "Lunk i kring" är lik förbaskat väldigt dålig svenska. 😅 Men strunt samma! :)
 
Varför är det dålig svenska?
Man dansar kring julgranen, midsommarstången med mera.

Jag tolkar lunk i kring som en omskrivning av "lugn ritt runt närområdet där stallet är beläget"
Heter det inte omkring? Säger man i före kring?
Ärligt talat nyfiken :)
 
Intressant! För den känsla jag fick av @Stekspaden s exempel mening var att man kanske ville betona att det var växter i en ring runt en. Medan omkring känns lite mera spritt, för mig alltså.
Lustigt hur olika det kan vara! :D

Det är nog dialektalt, runt omkring och ikring mig är ju nästan i klass med hur man uttalar kex, antingen kex, käx eller chex.....
 
Efter att ha läst "kring" så många gånger så måste jag säga att det är ett väldigt märkligt ord :p

(jag säger omkring)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att rida bygger självkänsla hos barn och unga med funktionsnedsättningar. Det menar föreningen Lunk i kring som funnits på Berga gård i...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Modest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp