Hornhinnan Smälter

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lindaslycka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 081
L

Lindaslycka

Min stackars älskling står på ulltuna på box. Hon har vart på sommarbete i 3 månader och nu den sista månaden fastnade det karborrar i hennes flyveil som var av nylon. Aldrig mer nylon. Hade hon haft en flyveil av läder så hade det inte fastnat kardborrar och hon hade inte haft nån ögonskada.

Hon behandlades med ögondroppar och metacam i 10 dagar men det blev värre. Jag såg det alltså inte själv då hon har vart på bete 10 mil från mig. Tjejen jag har haft henne hos är super =) glad att jag hittat en person man kan lite på.

Åkte in akut med henne till Ulltuna och nu har hon vart där sedan i fredags, och får tidigast komma hem i slutet på veckan.

Jätteotäckt, det ser ut som en blåsa i ögat, det är det som kallas för det smältande partiet. Hornhinnan håller alltså på att smälta.

I värsta fall måste de plocka ut ögat, men igår såg det bättre ut.

Håller tummarna nu

Sv: Hornhinnan Smälter

Ua'sch vad hemskt! :cry: Håller tummarna för din polle!

Usch, vad hemskt! Hur har det gått för din häst?

Min häst skadade sitt öga för tre veckor sedan. Behandlades med atropin (pupillvidgande) och nån ögonsalva (antibiotika, hette nåt på F...). På åb 9 dagar senare var såret på hornhinnan mycket större och vi fick en dunderbehandling med annan antibiotika i både ögondroppar och salva + fenylbutazon i maten. Tack och lov var det bättre på åb redan 4 dagar efteråt och en vecka senare var ögat helt bra. Av någon anledning så bet tydligen inte den första antibiotikan på infektionen. Är väldigt tacksam att det blev bättre utan sjukhusvistelse.

Usch, vad hemskt! Hur har det gått för din häst?

Min häst skadade sitt öga för tre veckor sedan. Behandlades med atropin (pupillvidgande) och nån ögonsalva (antibiotika, hette nåt på F...). På åb 9 dagar senare var såret på hornhinnan mycket större och vi fick en dunderbehandling med annan antibiotika i både ögondroppar och salva + fenylbutazon i maten. Tack och lov var det bättre på åb redan 4 dagar efteråt och en vecka senare var ögat helt bra. Av någon anledning så bet tydligen inte den första antibiotikan på infektionen. Är väldigt tacksam att det blev bättre utan sjukhusvistelse.

Hejj Hopp

Vad bra ;) Då är bådas ögonstenar bättre då.
Min behandlades med atropin först sedan garamicyn (en antibiotika droppe) samt metacam "oralt" metacamen var så himla dyr så jag bytte till fenylbutazon. På det tredje o sista åb var hon så bra att behandlingen kunde avslutas. Ärret syns men det ser myyycket bättre ut. Huvan kunde vi oxå ta av. Så skönt.

Jätteotäckt sånt här ju.

2 månader tog hela kalaset att bli av med =/

Vad skönt att din häst blev bra igen! Det är så tråkigt när man råkar ut för sånt där, olyckor som kunde ha undvikits relativt lätt bara man vetat om det... Men det är lätt att vara efterklok! Blir lätt att man lägger skulden på sej själv, det vet jag av egen erfarenhet :( Som sagt, skönt att hon är bra igen!

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 789
Senast: Edla
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 973
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka