Hormonbehandling på ston

Sv: Hormonbehandling på ston

Har oxå en PMS-kossa :) enl "Kellie"s beskrivning. Har provat det mesta som finns på marknadern i örter
, homepati & övriga preparat, magnesium mm..........................
Min erfarenhet är att dom blir jämnare i humöret, inte lika många toppar så att säga. Men ändå fortfarande lika svåra.
Förra veckan en dag så flippade hon totalt i ridningen för att en hästkompis lämnade paddocken då vi red & hon kunde inte se henne, det passade inte fröken, man behöver bara sittta helt still & tyst på henne medans hon håller på *suck* drama, drama..............................nästa dag är hon helt lugn & samarbetsvillig i ridningen.
Detta tar på krafterna, svårt att hålla en jämn nivå på ridningen när det är så. Skrivit dagbok under flera år & då kommit till slutsats när man kan ta ut tränare el. inte i onödan *ler*

Min erfarenhet är oxå att dom vänjer sig vid preparaten efter ett år, så man får växla mellan sorterna, men det är min erfarenhet.
Har pratat med min veterinär om detta & hon nämde den här hormonkulan, problem är att den kan åka ut samma dag som man sätter in del , & upp till ett år.
Mitt sto har klaustrofobi i hästtransport, så hon skulle antagligen trycka ut den innan vi lämnade gårdsplanen på kliniken, & det måste göras på klinik Om dom stressar mkt & blir stela i hela kroppen då är risken stor att dom putter ut den. Hormonsprutar ska tydligen vara mkt. dyra & ge varierande resultat.
Så jag skulle vilja veta mer om vad en sterilicering kostar & det preparaten från USA & effekten av den. Det är synd om dom oxå när dom mår så upp & ner, inget dom väljer själva direkt.
Mitt sto har varit betäckt, (2010) fick ett föl som är mkt. stabil i psyket & människogalen. Alla reagerade på hur översocial hon är, idag 2½ år gammal är hon likadan.
När hennes dotter brunstade förra sommaren för 1:a gången stod hon intill valack hagen i 3 dagar & trånade efter dom, sedan var det bra *ler*
Mitt sto var ifall fantastisk under sin dräktight, världens snällaste ,sammarbetsvillig men hade ändå framåtdrivning & känslighet i ridningen utan att flippa. Mitt bästa år med henne.
Vill så gärna få tillbaks den hästen, men jag har inget intresse av att ta föl på henne varje år , då det är svårt att sälja unghästar som glad amatör.
Har inget intresse för det heller.

Så jag vill gärna veta mer om det som nämnts
Ewa

Senast ändrad:

Läser nu att Regumate kräver recept & från USa dessutom som nämndes, det blir ju lite svårt här i Sverige då.

Har någon det i Sverige & hur har ni löst det isf ???

lady_vip hur har det utvecklat sig med stoet?

Jo, det har utvecklats åt ett intressant håll. Hon var nämligen dräktig förra året, trodde hon, och har stabiliserats sedan dess.
Mitt andra sto var nämligen dräktig, och då blev denna skendräktig. Inga större brunster, satte juver med mjölk och gick väl och väntade på sitt föl. Hon var lugn och glad.

I år har hon varit hämmad av lite skador och det har varit ganska lugnt. Vi skrittar bara så jag kan inte riktigt säga om hon är knepig, men jag tror inte det.

Jo, det har utvecklats åt ett intressant håll. Hon var nämligen dräktig förra året, trodde hon, och har stabiliserats sedan dess.
Mitt andra sto var nämligen dräktig, och då blev denna skendräktig. Inga större brunster, satte juver med mjölk och gick väl och väntade på sitt föl. Hon var lugn och glad.

I år har hon varit hämmad av lite skador och det har varit ganska lugnt. Vi skrittar bara så jag kan inte riktigt säga om hon är knepig, men jag tror inte det.

´How interesting... vad de kan hitta på de små liven...;)
Vår dam (innan hon fick munkpeppar) försökte överta en ettåring som föl och dia henne, men "fölet" tappade intresset när det var tomt. Sedan när hon fått munkpepparn så försökte hon istället själv "betäcka" ett annat vuxet sto :grin:

Låter bra! Men vi kan inte betäcka henne av den anledningen, då hon inte har tillräckligt attraktiv stam för att sälja. Då kan man ju undra varför vi avlade från början, men det var en 50% chansning som vi ju ska behålla, mamman hade talang men skadade sig, och fick sedan kronisk bronkit efter ett virus som repade luftvägarna, hon var bräcklig men med en personlighet som kunde ha räckt långt som löphuvud, efter Copiad så klart :grin:
( Fadern är ju inte heller längre intressant då han inte lämnat ngt, men attans vad vacker hon är, helt efter den exteriör vi såg framför oss när vi matchade.)

Men vi tror ändå att det ligger ärftliga saker bakom, gemensamma nämnare:

*Muskelproblem
*Brunster, långa och besvärliga året runt
*Överkänslig mot kraftfoder
*Beteendestörningar såsom ser spöken, sparkar i staket, badkar, backar i hagen i protest med öronen bakåt i ngn slags protest.
*Står och "babblar för sig själv...:p

Man skulle ju kunna tro att det berodde på den sociala fostran, men mamman var lugnare om en tjurig under sina månader med dottern vid sidan.

En annan aspekt är ju också att hon kan ha fått problem med hypofysen som Martha nämnt, efter en olycka med vagnen där hon sträckte ett ligament i länd/ryggområdet men den ska vara läkt och hon är enligt vet. rak och fin i bäcken.

Har du någon erfarenhet av kastera sto, eller hört om ngn som gjort det?

Senast ändrad:

Kl

Har hört att akupunktur kan fungera bra på ston med liknande problem. Om jag inte minns fel så var det faktiskt en veterinär som berättade det. Har ingen egen erfarenhet dock.

Min dam hade ju väldiga hormonsvängingar, extremt svårfödd, var nymfoman och var allmänt knepig i humöret. Hon hade haft föl 09 men det blev inte bättre. Det visade sig att hon hade en tumör på äggstocken som producerade testostron, gjorde UL och tog ett blodprov på henne och hade det inte visat något så hade hon fått kula inplacerad.

Hon opererades och dog tyvärr trots att hon redan stod på kliniken av akut colit för att tarmen chockade på NSAID så jag fick aldrig veta om det gjorde någon skillnad på henne:(

Mitt tips är att gynkolla och ta blodprov för att se om det är något sådant som spökar. ( Numera kör jag på valacker, mycket enklare i vardagen...)

Stort tack, ja vi ska boka tid för detta och då ska jag be vetten ta ett UL!

Kl

Har hört att akupunktur kan fungera bra på ston med liknande problem. Om jag inte minns fel så var det faktiskt en veterinär som berättade det. Har ingen egen erfarenhet dock.

Kan mkt väl vara ett bra alternativ, fungerar ju på en del människor :idea:

Hej, jag hade också stora problem med mitt sto innan. Hon var inte så hemskt stoig utan blev mer inåtvänd, okontaktbar och okontrollerbar vid brunster. Alltså väldigt konstig och svårläst. Hon är förövrigt världens snällaste så vi var lika förvånade varje gång det hände. Hon var även extremt svår med bommar då hon hoppade 1.20 över en bom på marken så veterinären hade en tanke om att hon kanske fick ont i livmodern och äggstockarna vid brunster så han sprutade henne med Covinan som är något hormon (är inte så insatt). Och dagen efter hade jag världens lugnaste häst. Tidigare sprang hon ut genom boxdörren då hon även har grov klaustrofobi och idag går hon snällt och lugnt ut :D

Sprutan ska vara i 4 månader men jag fick spruta henne igen efter 2 månader då problemen började smyga tillbaka och direkt blev hon lugn och cool igen. Så det är helt klart värt att kolla med era veterinärer!

Sen jag fick veta detta har han sprutat en häst till med liknande problem och även den blev helt förändrad till det bättre på en dag.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för karenstid på Covinan ?
P-spruta är tydligen livstidskarens på, det är ju inte bra.

12 månader gissar jag?

"hormonbehandling med långtidsverkan för att skjuta upp brunst: 12 månader"

Liknande trådar

Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 105
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka