Hormonbehandling på ston

Sv: Hormonbehandling på ston

Skumt för de va deras hemsida jag var inne på och kopierade bara vad som stod...

Då måste jag kolla upp det riktigt noga, jag var inne på en ÅF-sida. Men jag kan tänka mig att det är anledningen till att jag inte har testat det.

Shit va trist! Lider med dig!
Har tyvärr inget annat förslag ÄN! Kanske kommer...

Som sagt, att betäcka finns inte på kartan.

När jag har pratat med vet. så vet de inte så mycket om just hormonella störningar, då får jag åka till klinik skulle jag gissa eller hitta en expert. Hade ju varit skönt att kastrera henne, men det gör man inte på ston alls...

Man kan visst kastrera ston. Ett sto i vårt stall kastrerades för nån månad sen pga sina problem med brunster och så.

Så det förekommer alltså pga den anledningen? Fick höra att man bara gör det om de tex har tumörer och liknande.

Men hur funkade det, ersätter f-bolaget ett sånt ingrepp, annars lär det bli fasligt dyrt..?

Det är verkligen sista utvägen, känns som att det är en stor risk att ta just nu.

Det var lite rörigt innan det blev gjort, jag tror att det precis blev tillåtet att göra den sortens ingrepp.
Jag har för mig att hon visade sig ha tumörer på ena äggstocken, men ägarna bad specifikt om att båda skulle tas bort för att hon inte ska brunsta.
Det roliga är att såren är olika stora så man kan ju undra om kliniken verkligen tog båda?
Hon har repat sig väldigt bra efter operationen, det enda som strulat var att kliniken inte skickade med alla eftervårdspapper när hon åkte hem :crazy:
Hon var så hiiiimla snäll när hon kom hem, 100% mer lätthanterlig och med tanke på hur vild hon brukar vara så fasade ju alla för boxvilan... Men vi fick ju en förklaring...
Ägarna ringde till kliniken för att höra när hon skulle få gå ut igen, och de på kliniken bara: jamen, det står ju i pappren? Men det visade sig att de bara skickat med 1 av 2 papper hem. En viktig detalj som stod på sida 2 var att hästen skulle ha smärtstillande + receptet......
När hon väl fick det blev det jävlar i mig liv igen ;) hon hade haft ont -det var därför hon var så snäll.....

Hursomhelst, hon är igång nu igen och vi väntar spänt på att se om det haft effekt. Verkar ha lugnat sig lite i humöret, men energin är kvar.

Men på din, det kan ju vara värt kanske att kolla om hon kanske HAR nåt fel på äggstockarna eller nåt sånt? Det kan ju göra dem lite... ehm... PMSiga :p Min gamla ponny (sto) hade nåt problem med gulkroppar för ett par år sedan, det upptäcktes efter ett betäckningsförsök då hon flippat totalt.. Kroppen producerade så mycket testosteron att hon "trodde" att hon var hingst = inte glad på den andra hingsten :angel: men detta avhjälptes med hormonbehandling -och har ej återkommit

Senast ändrad av en moderator:

Regulate använde jag på mitt sto, innehåller inte johannesört. Sedan var min andra favorit Tempremental innehåller inte heller johannesört. Såvitt jag vet är väl johannnesört inte nyttigt för häst.

Absolut inte nyttigt för häst, kan ha leverpåverkan, därför förvånar det mig att de har det i tillskott. Jag går omsorgsfullt och plockar all johannesört i hagarn (mager mark, johannesörten trivs utmärkt), är mer rädd för den än för stånds. Fast iofs blir ju min häst sjuk av det, men jag skulle tro att många hästar påverkas.

Regulate och Tempremental, ska kolla upp dessa! Var du lika nöjd med båda? Smaklighet?

Inte för jag har super koll men vet att den del växter/örter har en annan påverkan när de är torkade än färska.

Johannesört är nog något svagare som torkad, men jag skulle tro att det är samma effekt.

Absolut inte nyttigt för häst, kan ha leverpåverkan, därför förvånar det mig att de har det i tillskott. Jag går omsorgsfullt och plockar all johannesört i hagarn (mager mark, johannesörten trivs utmärkt), är mer rädd för den än för stånds. Fast iofs blir ju min häst sjuk av det, men jag skulle tro att många hästar påverkas.

Regulate och Tempremental, ska kolla upp dessa! Var du lika nöjd med båda? Smaklighet?

Ja jag var nöjd med bägge två, Regulate är i fast form och damen blev lite kinkig med tiden vad gäller smakligheten och därför provade jag Equimins Tempremental som var i samma klass men i flytande form vilket inte gav några problem vid fodring.
Vi provade senare på ett annat sto som gick ur brallorna eftersom det fanns en hingst i samma stall, resultatet gav ett sto som stod bredvid hingsten utanför staketet och betade i lugnade ro och brydde sig inte om honom alls. Hingsten själv var så cool att han gav fasen i stoet, det var hon som hade de värsta problemen innan Temprementalen.

Hade ju varit skönt att kastrera henne, men det gör man inte på ston alls...

Palle Brink i Malmö (tror jag han är) kastrerar ston stående. Det var en artikel om det i ridsport för nåt år sen. Kan vara värt att kolla upp.

lady_vip hur har det utvecklat sig med stoet?

*Knapplån delvis*

Sitter i liknande situation som du, med ett sto som har hormonella obalanser (även hennes mor hade det, hon hade dessutom nymfomani, dessvärre gjordes aldrig någon undersökning av äggstockar annat en av seminvet som inte hade ngt att anmärka på vad vi vet.)

hon är av den introverta sorten så hon är inte aggressiv men blir frånvarande och känslig/spänd för beröring; viftar lite med benen, amagrar vid kraftiga och jobbiga brunster, däremellan är det bättre men visar brunst året om. Hon har också haft muskelproblem som visat sig komma från överkänslighet mot kraftfoder (stärkelse) men som jag nu misstänker hör ihop med hormonrubbningarna på ett eller annat vis. (Självklart var veterinär inblandad där, men hittade inga direkta medicínska förklaringar eller skador därav har vi fått prova oss fram) Hennes kropp fungerar helt enkelt inte som den ska.

Nu har vi har provat munkpeppar som hon svarat riktigt bra på, men vi kommer inte kunna tävla på det när det blir dags (travhäst) och eftersom hon brunstar med tre veckors mellanrum så hinner vi inte avbryta inom karenstiden, utan att det påverkar hennes balans.

Denna vecka hann munkpepparn ta slut innan jag får hem nytt på måndag, och då blev det katastrof. Hon brunstar och när jag tog in henne från betet för att visitera och vila några timmar, slog hon i väggen högg i luften och hon var indragen i buken och svettades lätt av stress. Skulle gissa på att hon hade smärtor i de hormonella regionerna. Efter promenad så släppte det igen, men det har aldrig hänt förr, så nu har vi henne under ständig uppsyn och hon är okej men lite frånvarande. (äter, dricker,rör sig, kissar och bajsar som hon ska.)

Vi ska kontakta vår veterinär nästa vecka för konsultation, och funderar nu på om inte det bästa vore att kastrera henne, när hon nu har så uppenbara problem och vi kommer inte att avla vidare heller, då detta uppenbart går i arv:grin: Men det är en fin häst som vi gärna vill fortsätta jobba med.

Någon som har erfarenhet av att kastrera ston? För och nackdelar, andra ideér?

Senast ändrad:

96 timmar på örter, jo du kan avbryta, och med stor sannolikhet märker ni inget alls då absorptions tiden är 14 - 21 dagar och det hinner inte gå ur på 96 timmar.

96 timmar på örter, jo du kan avbryta, och med stor sannolikhet märker ni inget alls då absorptions tiden är 14 - 21 dagar och det hinner inte gå ur på 96 timmar.

Fast det var ju just vad vi gjorde den här veckan? Hon fick sista munkpepparn på måndagen (jag var bortrest till torsdag kväll därav fick jag inte veta att den var slut förrens på torsdag kväll, och då blir ny leverans på måndag då vi beställer från Malmö) och på torsdag kväll dessa besvär som jag beskriver?

KL
Jag har haft ett antal ston som varit riktigt knepiga vid brunst och då främst på våren. Det har varit allt från att nästan vara ohanterbara till att det raserat staket för att komma in till pojkarna. Mer parten (alla utom en) av dem har blivit som helt andra hästar efter en dräktighet. Dessutom har inte några av dessa fölen ärvt det efter sin mor utan har varit väldigt trevliga individer.
Bara ett av stona blev inte helt "bra". Hon var bara "normal" eller vad man ska kalla det under dräktigheten och ungefär fram till avvänjningen. Sedan var knäppgöken tillbaka med kraftiga humörsvängningar. Men inte heller hennes avkommor har haft sådan problem så jag är långt ifrån säker på att det finns någon hög arvbarhet på hormonproblem. Däremot så verkar många av dessa problem ston må bra av en dräktighet och efter år få rätt på sina hormoner.

Liknande trådar

Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 105
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka