Hormonbehandling på ston

lady_vip

Trådstartare
Blir svårt att förklara allt kort, men gör ett försök.

Min häst har lynnesproblem, inget konstigt med det, men det är ganska jobbigt tidvis att hon är så ojämn.

Hon var skarp redan som föl, men har både lugnat sig i perioder och blivit värre i perioder. Jag känner ju henne väl och har kommit fram till en gyllene medelväg som jag försöker följa. Helst ska hon aktiveras varje dag, få jobba och få utlopp. Hon har gått på lösdrift i vinter för att inte stå och "ladda energi" på nätterna. Kraftfoder har inte funnits på kartan sedan hon var växande unghäst. Jag är ganska bestämd mot henne, vi har klara regler, men samtidigt låter jag vissa grejer passera. Jag väljer helt enkelt mina strider.

Men våren är jobbig. Hon har alltid haft bekymmer med brunsterna, det fullkomligt forsar ur henne, veckovis om det händer mycket i hennes liv. Nu kom solen och då kom även hennes topp av galenskap.
Jag och mina veterinärer har flera gånger diskuterat hennes problem, deras lösning är att betäcka henne. Jag är dock inte särskilt lockad av att stå med en galning till, så jag har inte nappat.

Munkpeppar har jag testat, det rår inte på henne.

Min, och veterinärernas, teori är att hon har en hormonell obalans, det är inte så svårt att räkna ut. Jag misstänker att hon producerar för mycket testestoron, men vi har aldrig testat henne. Jag förstår ju också att alla hennes egenheter inte har med hormoner att göra, men skillnaden är så stor beroende på om hon är i brunst eller ej.

Finns det något annat man kan göra för ston som har problem med hormonerna?

Sv: Hormonbehandling på ston

Har inte direkt svar på din fråga men betäcka bör du inte göra. Du verkade inte så sugen själv heller. Vi har ett exempel i stallet, hennes mamma var tydligen helt galen (aldrig träffat hennes mamma) och jag tycker själv att hon är lite galen&jobbig och tydligen är hon lugnare än sin mamma...Visst ditt sto kanske blir lugnare om du skulle betäcka henne men förmdligen som du också skriver är risken hög att du står med två galningar sen när fölet väl kommer...

Om du inte gjort det bör du prat med vet. och fråga om det finns hormonbehandling för ston...Skulle va intressant o vet om det finns det:)

Som sagt, att betäcka finns inte på kartan.

När jag har pratat med vet. så vet de inte så mycket om just hormonella störningar, då får jag åka till klinik skulle jag gissa eller hitta en expert. Hade ju varit skönt att kastrera henne, men det gör man inte på ston alls...

Min tränares f.d sto (hon är död nu) hade liknande problem som dem du beskriver. Det var jättejobbigt för henne, för hennes flockkompisar och naturligtvis för alla människor som hanterade henne. Till slut bestämde de sig för att behandla henne med Regu-mate. Jag tror det är ett slags hormonpreparat (kvinnor skall absolut inte hantera det, det kan framkalla missfall). Googla efter det så hittar du deras hemsida. Jag vet dock inte om det klassas som doping i Sverige - det gör det inte i USA, men här kan man ju å andra sidan glatt tävla samma dag som man ger hasinjektioner. :eek:

Därav tillägget att det tidigare klassades som dopning. Jag kanske var otydlig.

Monika

Läste texten, men förstår inte hur ofta man byter kulorna..? Kulorna kan enligt texten inte skada, och antingen hjälper de eller inte.?

Ska ev. betäcka mitt andra sto i år, så då kan jag ju ta upp detta med seminveterinären och se vad de har för erfarenhet.

Usch, kan jag undvika så starka preparat så gör jag nog helst det. Äter inte ens hormoner själv så det känns fel att ge Chili nåt sånt. Men jag ska kolla upp det!

Hittade nu på Agrias hemsida att kulorna är förbjudna, men det står inte när texten är skriven.

Då är nog hemidan inte ändrad, för kulor är tillåtna. Du hade provat munkpeppar, men har du provat någon örtblandning? Jag har själv haft ett sto med liknande problem, munkpeppar hade absolut ingen effekt alls varför jag ej heller trodde på örtblandningar. Men jag har givit mig på den punkten, och det funkade alldeles utmärkt och tilläggas bör att mitt sto faktiskt blev helt oridbar vid brunst och jobbig mellan dem. Med örtblandningarna blev det en helt annan häst.

Hade också ett sådant sto,när hon brunstade så pep och slog hon bara man nuddade vid henne.I hennes fall så funkade precis som för Boj med en örtblandning,dock så fick hon stå på det året runt men med större dos under våren-sommaren.
Dock blev det mkt bättre när hon hade fått föl.

Min piper och slår inte så mycket, det får hon faktiskt inte göra. Men hon kan bli totalgalen för annat och det behöver inte vara just i brunsten, det kan vara mellan cyklerna också, bara hon är påverkad.

Boj: Vilken typ av örtbehandling?

Nu slog det mig också att jag gav min häst någon örtbladning när hon var yngre och inte mådde så bra när hon var brunstig. Kommer fasen inte ihåg vad det heter...Håller på och kollar runt lite...Slänger iväg ett medelande om jag kommer ihåg vad det heter...heter något med feemale eller dyl. om jag inte minns fel....

En kompis till mig hade ett sto med stora bekymmer, främts vid ridning. Det visade sig då att hon hade hormonsvängningar/rubbningar. Stoet är idag hos ny ägare, men får någon typ av sprutor av veterinären. Hon är lugnare, och mer jämn i humöret men fortfarande inte helt lättriden, en häst med mycket energi.

Det jag använde heter Stroppy Mare och vad jag minns så blev det bättre när hon fick det och har dessutom för mig att man får tävla på det, men kolla upp det försäkerhets skull annars kan de va att man inte får använda det 14 dagar innan tävling.

De örter stroppy mare innehåller är: Vallmokronblad, hallonblad, kamomill, järnört, johannesört & munkpeppar. Om du vill ha deras hemsida så släng i väg ett PM så får du den. Hittade ingenstans där man kunde beställa (om du nu vill prova detta) men det går att maila dom Så om du vill testa det så maila och fråga. Det kan ju även finnas någon återförsäljare i närheten av dig!

Min är inte heller så lättriden, eller jo, kruxet är hennes humör såklart. Hon lackar ur ganska snabbt för småsaker, är en riktig PMS-tant;) Det nya är att hon har blivit bakskygg, lite besvärligt när det inte finns något bakom och man inte kan förutspå när det kommer.

Iaf, de där sprutorna har jag hört talas om och funderar på vad det är egentligen, vet du det?

Min häst tål inte johannesört, absolut inte, så tyvärr kan jag inte ge det. Kan iofs kolla om det finns någon variant utan johannesört.

Hittade Dodsons Stroppy Mare, det innehåller inte johannesört. Men nu måste jag kolla om det är det jag har hemma eller de säljer ren munkpeppar också.

Liknande trådar

Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 105
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka