Hoppträna vid patellaupphakning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sarad75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 905
S

Sarad75

Jag har ett kwpn-sto som fått diagnosterad patellaupphakning. Hon är 6 år och har enligt tidigare ägare haft två föl. En helt underbar häst som jag bara älskar. Tanken är att hon ska hjälpa mig upp i klasserna i främst hoppning men även lite dressyr.

Jag har fått rådet av mkt duktig veterinär att hålla igång henne i alla gångarter, äta antiinflammatoriskt i 10 dagar och återbesök efter ca tre veckor. Missade helt vid vetbesöket att fråga mer i detalj vad jag bör och inte bör göra när det gäller ridning då jag är rädd för att jag ska förvärra det hela. Har dåligt med möjligheter att rida ut då vi har mkt trafik och väldigt lite grusvägar (Skåne). Vill gärna ha tips på vad jag kan göra i träningsväg för att bygga bättre muskler på henne och även veta vad som gäller med hoppträning. Är det ok att hoppträna då hon verkligen gillar detta. Upphakningarna är inte så allvarliga utan hon kommer loss helt själv. Kan känna det lite när jag gör halt och ska igång igen. Annars märker jag inte det vid ridning. Ska självklart ringa till vet igen och höra mig för, men har ingen möjlighet att göra det inom de närmaste dagarna :(

Så , har ni erfarenhet av bland annat hopp:bump:träning vid patellaupphakning får ni gärna dela med er :)

Sv: Hoppträna vid patellaupphakning?

Känn efter hur hästen beter sig, det visar en del =) upphakningen släpper i regel direkt om du backar hästen, de gör vi alltid med den vi har i stallet som har de! funkar utmärkt sen är han problemfri och kan ridas och springa igen utan problem. Men under tiden den har själva hakningen så är dom gärna ovilliga att göra saker, men prova backa den nästa gång de funkar skitbra! de tipset fick vi från vår vet =)

Hon fastnar inte så mkt att jag behöver backa henne som tur är. Det är mer att jag känner att hon inte går igång helt rent, mer att hon hakar till lite och sen går igång. Testade att skritta över en bom, men då vill hon hellre hoppa över den. Därav min fråga om hoppträning. Inte så att jag har tänkt att gå på några höjder direkt, men oftast är hon lite överambitiös om man säger så ;)

Min agerade lite åt det hållet, hon har fått diagnosen svaga bakknäligament o får c-vitamin injektioner i sina bakknän för att stabilisera upp dem, enligt min klinik går de inte att bygga upp annars eftersom hästar bara undviker att använda de delar som är "svaga". Med henne har det varit rätt basic övningar till en början att hon bara ska belasta lika mkt o bära upp sig baktill lika mkt i båda varv, trava jämnt över bommar o travhinder utan att rusa eller skjuta ifrån mer med ena bakbenet. Hon hakade aldrig upp sig utan tappade bakbenen o gjorde övergångar väldigt skumt, som om hon höll på att sätta sig/tvärstannade vilket ledde till låsningar i länden.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 470
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka