Hopplösa värden, hjälp!

Mia_R

Trådstartare
Jag sitter med analyssvaren på hösilaget som finns att tillgå i stallet, men kan inte få till en vettig foderstat utifrån siffrorna. :confused: Ngn som känner sig manad att göra ett försök? ;)

Ts = 54%
Energi = 5.3 MJ/kg foder (9.9 MJ/kg TS)
Smb protein, foder = 30 g/kg foder (56 g/kg TS)
Ca = 4.5 g/kg foder (8.3 g/kg TS)
P = 1.9 g/kg foder (3.6 g/kg TS)

Hästen är hbl, 7 år och behöver gödas upp i hull + är tänkt att gå lätt träning till att börja med.

Någon som känner för att göra ett försök? :idea:
 
Vad är mg värdet i hösilaget?
Vad står hästen på för foderstat nu?
Är det något du absolut inte vill fodra med?
Vad väger hästen?
 
Det var väl inte så hopplöst?! Kvoten är inte så himla låg, så en massa silage räcker ganska långt. Sen beror det på hur mycket kraftfoder hon "fixar" att äta. Det enda är att det blir mycket mineraler, men eftersom kalken är hög så lär kvoterna vara ok ändå.

Vad har den ätit tidigare?
 
Kruxet är att hon är en import så vi vet inte vad hon ätit innan. Vi beräknar hennes vikt till 600 kg nu, men hon är tunn och lite musklad.

Mg-värdet är 2.1 g/kg TS och kalium 33.9 g/kg TS.

Helst så mkt hösilage som möjligt. Vi har tillgång till havre, betfor, korn och krafft groov i stallet men kan själva köpa ngt om det behövs. Innan jag fick värdena på hösilaget så kunde vi bara gissa som alla andra :angel:, så jag satte henne på 16 kg hösilage och 2 kg havre. Analysen visar ju ngt helt annat... :smirk:
 
Hur funkar hon på 16 kg hösilage och 2 kg havre, verkar hon het eller slö?

Om hon är bra i temperament så är det bara att fortsätta med den foderstaten, den ger ca 105 i MJ. Inga mineraler behövs.

MJ 104,4
Smrp 654
Ca 73,6
P 36,8
Mg 20,7

Smrp/MJ 6,26
Ca/P 2
Ca/Mg 3,56

Mineralkvoterna blir lite höga men du har höga kvoter i hösilaget också, så det är ingen fara.

Du bör däremot ge vitamintillskott och selen.

mvh Jessica



mvh Jessica
 
Svår fråga, men 50 kg skulle vi vilja få upp henne iaf. Hon är lätt i typen men tunn över ryggen och rumpan. Hon är pigg och nyfiken att rida, men vi tar det ändå lugnt eftersom vi dels inte vill riskera träningsvärk och dels så är hon fortfarande så ny ännu och har inte hunnit ställa om sig efter allt.
 
Men den foderstaten ger väl bara 73 mj?! Ts halten var ju på 54 %.
Mia: Din häst står nu på 73 mj och behöver lite mer än så. Jag hade provat med att höja till 85 mj.
Tex:
16 kg hösilage
2 kg korn
0,5 kg groov
0,4 kg betfor
kvoter: 6,4 och 1,7
ca/mg kvoten har jag inte räknat på då jag e usel på att räkna när mg är angivet / kg ts.
 
Ok då täcks mg behovet också(blir sammanlagt 15,4 mg) och ca/mg kvoten hamnar på 3,2. Den får inte understiga 2,7.
 
Du tar ts-halten gånger ts-värdet så får du per kg foder värdet.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 502
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp