Hopp och sladd i snö för valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 851
A

anja23

Jag har fått mig en mycket livlig goldenfröken. Nu är hon strax över 4 månader och tycker att den nya snön är det häftigaste som finns.

Jag har hört att det kan vara skadligt för lederna hos valpen om den gör tvära inbromsningar osv.

Det hon gör då hon är ute är att springa och sladda så snön flyger, göra höga känguruhopp samt att klättra snabbt upp och ned för snödrivor.

Är detta skadligt?
Jag ser inget annat sätt att undvika detta än att ständigt ha henne i koppel. Vilket känns jättetråkigt.

Eftersom detta är min första hund med stora HD/AD problem inom rasen (har enbart haft sheltie förut) vill jag inte göra något fel! :o
Hur hade ni gjort?
Och hur känsliga är lederna?

Vi bär henne i alla trappor, och går inga långa promenader.

Sv: Hopp och sladd i snö för valp

låt valpen få vara valp och busa runt i snön! det är ingen porslinsdocka och ska inte behandlas som en sådan. utvecklar valpen någon dysplasi så beror det knappast på att den har lattjat runt lite i snön.

Sv: Hopp och sladd i snö för valp

Säger som Cillmuffins, låt valpen vara valp.
Den måste få träna sig. Om hunden inte får röra sig de första månaderna och sen helt plötsligt ska den gå långt, då har den ju inte de musklerna som behövs.
Låt hunden leka/gå på sina villkor, om man går långt så kommer valpen att vila när det behövs för att sedan kunna fortsätta efter paus.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 851
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 916
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ett rätt stort problem som jag och sambon inte har en blekaste aning om vad vi ska göra med då det är helt fruktansvärt mycket...
Svar
2
· Visningar
1 423
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18