Hönan eller ägget? Misstänkt spatt

salladfinger

Trådstartare
Misstanke om spatt ffa v-bak på häst med aningen knipta bakknän. (röntgen på g)

rejäla låsningar i kors, ländrygg, manke, halskotor, nacke, knäled o hovled v-fram och båda bogarna åtgärdat januari och mars.

synlig rörelsestörning v-bak (tuppig) tidigare avfärdats som "skrot" som bara uppkommit efter längre vila från träning / många timmars stillastående, alltid värmt ur vid igångsättning, aldrig visat ovilja annat än vid skoning med "för högt" lyft

Så vad har ni spattkunniga för teori om uppkomst? sekundärt pga ex. låsningarna med överbelastning bak som följd?
eller tvärt om?
Finns så vitt jag vet inga konstaterade genetiska anlag (vbl)

Och vad är värsta/bästa tänkbara scenario?

Ingen smutskastning tack. Kan inte vrida tillbaka tiden och bli klokare, kan inte heller klandra mig själv mer än jag gör i nuläget..

Sv: Hönan eller ägget? Misstänkt spatt

Nej spatt uppkommer inte av låsningar ibak, däremot kan en häst med spatt få låsningar i ryggen pga de kompensationer som den gör.

Hästar som är mer rakhasig kan också ligga i riskzonen, man har också kunnat konstatera en uppfödningen inkluisve uppväxt kan spela en viss roll. Frånsett det så finns självklar även risken för anlag.

men oj, fram ska det stå, att hon är lite "strypt" under framknäna helt enkelt..

Tycker att det är intressant att klura på vad hon drog på sig först, eftersom låsningarna och misstänkta spatten bara är det senaste i en lång radda av olyckligheter och åkommor.
Men som du säger boj så har nog låsningarna varit sekundära pga avlastning.

Och som sagt, vad är värsta tänkbara fyndet dom kan göra på röntgen?

Menar du ang spattfynd? Isf så spatt i övre glidleden. Det finns tre, och de två nedersta kan förbenas (växa samman) utan att hästen har några större besvär av att det är förbenat. Tyvärr är det inte lika god prognos om det är i den övre, och generellt är prognosen inte så god då.

I övrigt så man kan ju hitta på tusen och en skräckscenarion vad man kan hitta på en röntgenbild på en häst som inte är alls roligt, men blir ju väldigt jobbigt katastroftänka så.

Jag som haft spatthäst tror som de andra, ryggen och låsningarna är pga spatten. Men det går ju bara gissa/generellt trolighetsbedömma.

Håller tummarna att röntgen är ren så det INTE är spatt, och att ni får rätt på problemet och hästen snart är bra =)

Ja det hoppas jag med, hon har gått rent senaste veckan efter igångsättning och känns väldigt fräsh, men tuppandet har på senaste tiden blivit märkbart tydligare under vila. om det i sin tur blivit synligare pga att låsningarna åtgärdats så är det väl bra på sitt sätt, eftersom det fått mig att reagera..

Nu tror jag ändå inte att det blir katastrof på röntgen, eftersom hon är fräsh och ridbar. Hon är inte den som burkar mörka om det tar ont nånstans:grin:

Men nu ska vi göra skillnad på spatt och tupp spatt, det är två vitt skilda begrepp. Spatt är en torr kronisk inflammation i någon eller några av hasledens glidytor, medan tupp spatt är en sk mekanisk hälta som man tror kommer sig av en nervskada.

Det är jag medveten om:)
och för att förtydliga, det jag tidigare avfärdat som "skrot" har grundat sig på hennes tuppiga gång, dvs. jag har sett tuppspatt och tänkt att så länge hon är ridbar och ohalt så är det ingenting att lägga fokus på.

Det är först nu under senaste halvåret som tankarna vandrat till spatt, då hon ändrat rörelsemönster bak med sämre steg under vila, varit ngt segstartad och inte sett helt fräsh ut, vi har provat böja och springa, men ingen belastningshälta på varesig rakt eller böjt spår.

dock åkte hon på en rejäl sträckning i samma bakben för ca 3 veckor sedan, så det är svårt att peka ut det ena eller det andra i dagsläget.

Känns skönt att hon är "sig själv" igen iallafall, men plåtar ska tas vilket som, om inte annat som en försäkran om att hon håller för ridning.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka