Hon har dreads... Rädda manen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 782
E

Elea

Två-åringen med en man som räcker 20 cm nedanom halsen kom hem från betet med dreads...

Detta ska alltså redas ut nu i helgen är det tänkt. Måste tvätta manen, för den är otroligt smutsig (skimmel är hon också:crazy:), men hur gör man sedan då? är det bara glansspray och timvis med att reda ut för hand som gäller? Finns det några knep för manen from hell?

Eller ska det bli stubbman av hela alltet? :cry:

Sv: Hon har dreads... Rädda manen?

Jag skulle rekommendera att du reder ut manen INNAN du tvättar den, tovorna kan bli värre annars (det är så det funkar på hundpäls iallafall :angel:) Sedan så, ehm, kan du typ klippa upp dreadsen kanske? Alltså uppifrån och rakt ner om du förstår hur jag menar.. manen blir ju såklart tunnare då, men hellre det än snagg. :crazy:

(ber om ursäkt ifall jag uttrycker mig totalt obegripligt, gnäll isåfall)

Skölj ur manen mad shampo med försök att inte gnugga så mycket då tovorna blir värre av det. Jag brukar sen ta balsam (vanligt för människa, något mildare sort för barn. Men inpackning borde väll fungera bättre? Låter som du behöver det...... när manen är nästan torr, massor med glansspray.
Lycka till

Tycker inte att det brukar vara så svårt som det först ser ut, att reda ut såna där mandreads. :)
Jag skulle ställa mig innan någon tvätt och helt enkelt lirka upp, vända och snurra, precis som när man ska trassla upp en vattenslang eller liknande. Någon stubb ska du nog inte behöva göra av det. :)

Mkt pälsglans i o sen reda ut försiktigt, tvätta efteråt o på med mer pälsglans, funkar fint på mina shettis o arab manar iaf o de har ofta dreads

Det är mer än "bara" dreads är jag rädd,, riktigt ihoptovat på sina ställen... :(

Ni tycker alltså att jag ska reda ut manen innan jag tvättar? Hade tänkt göra tvärtom, varför vet jag inte?

Tvättar du innan du rett ut tovorna så får du inte ren manen ordentligt.

När du reder ut dreadsen så börja i topparna o arbeta dig försiktigt uppåt, det brukar vara det lättaste. Det är ett jättejobb, tro mig men det går att rädda den värsta manen

Ja, jag är beredd på jobb... Det är ju synd om man måste klippa, manen är så lång och tjock.

Får nog bryta upp det i flera mindre etapper, tvivlar på att hon orkar "stå fint" så länge på en gång, vill inte att hon ska börja tycka det är päckel med manvård, för det lär det bli mycket av i framtiden... :p

Risken är att det blir ännu värre att reda ut dreadsen om du tvättar först.
Pälsglans, red ut och tvätta sen.

Du får ha tålamod :D

Sen går manen lättare av om man kammar den när den är blöt.(Det kan säkert någon frisör här på forumet intyga?!)

Kamma igenom den först och tvätta den sen.Använd oparfymerat balsam(finns på apoteket).

Lycka till!

min häst hade de innan. jag borstade ut så mkt som möjligt, sen tog jag lite päls glans och redde ut resten efter de tvättade jag. sen dränkte i päls plans sen fönade den torr (vintern) å sen flätade jag manen så blir de inte några nya dreeds å dne blir lättare att hålla reda på

*KL*

Nu kanske det inte hjälper på sådana 'tovor' som din häst har, men åringens svans var ganska vidrig här efter sommarbetet. 'Light dreads' i den, när det blir som 'skruvar' i svansen, eller korvar eller vad mans äger, skitig som få var den med. Försökte reda ut men det ville sig inte helt, och på några dagar var det nya 'korvar'.

Så jag tvättade den, 'korvig' och allt, sköljde noga. Öste i pälsglans, och sen när det torkat redda jag ut den strå för strå, borstade igenom den flera ggr sen. Då var det inga tovor/korvar, men den ville ju fortfarande 'tvinna sig', då den ju varit så. (Tänk ungefär som när man tar ur en hårdsnodd, håret vill vara i formen det varit uppsatt i). Så jag tvättade den igen, ny pälsglans, och sen kamma. Rak, fin och 'trasselfri' och har hållit sig så väldigt länge faktiskt. (Toppade den med, det kan ha bidragit)

Här är en taskig bonusbild från i somras när jag hälsade på på betet, och det fortfarande var light-dreads som gällde... Det syns inte men det är i princip lika lång man på andra sidan med, och den har växt ytterligare sen bilden togs. :crazy:

Image009-1.jpg

Oj, vilken underbar man! Förstår att du vill försöka rädda det som räddas kan!
Håller med de andra som har skrivit här- försök reda ut så mycket du kan med fingrarna och en mankam, det handlar nästan om att dra loss strå för stå.... Pälsglans är jättebra. Ingen tvätt förrän manen är utredd.
Har araber med mycket man och vet hur det kan vara. Speciellt det ena stoet får "trollflätor" (lokalt uttryck?) direkt om man inte kammar och borstar varje dag. Jag brukar sätta maken på hennes man när den är för hemsk, han har mycket mer tålamod än jag!

Fast har den blivit så igen, för du skrev väl en tråd då och undrade hur du skulle 'trassla ut' den?

Nej, jag har inte skrivit någon tråd om henne innan. Du förväxlar mig kanske med någon annan? :)

Däremot är det möjligt att jag har nämnt hennes man i något tidigare inlägg, den var ju inte snygg efter ettårsbetet heller, dock mycket kortare och krävde bara lite glansspray för att reda ut.

Ja, måste vara så, men jag har sett bilden förr, men kan ju vara i annat sammanhang då =)

Sett bilden? :eek:

Inte möjligt, jag laddade in den på photobucket igår, före det har den bara existerat på min mobil... Men har visst visat andra bilder på henne. :)

guuuud vilken man! :) hoppas att du lyckas reda ut den ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka