Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är VÄLDIGT skeptisk till något som innehåller verksam substans motsvarande en DROPPE i världshavet. Känns som jag kan ge dem sockepiller med samma effekt.
Sen, det har ALDRIG någonsin i oberoende tester kunnat bevisas NÅGON som helst verkan av homeopatmedel. Om du ger homeopatmedel elelr placebo (verkningslöst strunt) och inte talar om vem som får vad så får du samma resultat på placebot och homeopatijoxet.
Det hjälper helt enkelt inte enligt alla OBEROENDE tester som finns. Finns en gubbe i USA som erbjuder mååååånga miljoner DOLLAR för den som kan bevisa att det har någon som helst verkan. ALLA tester har misslyckats att visa det.
och som sagt, spädningen av de verksamma ämnet i homeopatmedel är motsvarande en droppe substans i världshavet...
Sen, bara för att inte leva som jag lär, så har jag provat. Effekten var ganska exakt noll.
Och så ska vi inte glömma att t ex naturläkemedel kan vara VÄLDIGT biverkningsrikt och allergiframkallande. Ringblomma är poppis i olika naturmediciner t ex (jag vet skillnaden på homeopatmedel och naturmedel, jag bara tar ett exempel). Ringblomma är ENORMT allergent för både människa och djur. Det vill till att hästägaren vet det så han kan hinna fatta vad som händer när hästen får en allergisk reaktion.
Så naturligt är INTE samma sak som ofarligt. Detta har inget med homeopatmedel att göra, utan är en invändning mot att kalla vanliga mediciner för "farliga kemikalier". Man ska inte glömma att vanliga mediciner HAR biverkningar men dessa är DOKUMENTERADE..
Hej Heero,
Jag jobbar som toxikolog och jag är MYCKET skeptisk till homeopatiska medel och naturläkemedel. Inte för att jag inte tror att naturläkemedel inte kan innehålla verksamma substanser, utan för att de förutom de verksamma substanserna även innehåller andra ämnen som i många fall kan vara skadliga. Fördelen med homeopatiska medel är ju att de är så pass utspädda att de oftast inte gör någon skada men pga den låga koncentrationen gör de ingen nytta heller (Varför betala för det?). Jag har hört en del homeopater prata om att man får en gradvis effekt genom att tillföra låga doser av ett ämne under en lång tid, men med kännedom om kroppens exkretionsvägar och allmän fysiologi så tycker inte jag att det är ett speciellt hållbart argument.
Jag har ingenting emot att man provar olika alternativa behandlingssätt på sig själv eftersom man då kan känna själv vad som känns bra eller ej. Däremot tycker jag att barn och djur inte ska utsättas för otestade kemikalier eftersom de inte kan ta ansvar för sina egna handlingar och har svårare att kommunicera om de skulle känna ev eventuella biverkningar.
Du har väl först kontaktat en veterinär om din hästs problem?
Hoppas att din pålle blir frisk snart!
/Alfhild