Homeopatiska produkter? Någon som provat?

Koriander

Trådstartare
Blev rekommenderad av equiterapeuten att ge min häst en del sk homeopatiska produkter. Både som rena torkade örter och som kompletta kurer. Googlade runt lite och såg att dom är hutlöst dyra. Är och har alltid varit lite skeptisk mot homeopati i allmänhet med undantag för ett fåtal produkter som jag vet fungerar rätt bra. Innan jag slänger ut ett antal tusenlappar på dom så skulle det vara intressant att höra andras erfarenheter av dessa produkter. Jag kan tänka mig att lägga ut dom pengarna om jag vet att det inte skadar min häst även om dom inte skulle göra nån nytta. Min häst är utredd och scintad utan några som helst "fynd" som skulle förklara hans rätt lindriga problematik. Så av den anledningen tog jag ut en equiterapeut, som sade sig ha hittat en orsak till problemen och jag anser att det kan vara värt det om det går att komma till rätta med hans problematik.

Sv: Homeopatiska produkter? Någon som provat?

Jag hade allvarliga problem med regnskåller under vintern som veterinärerna inte kunde hitta något emot... fick tips om en homeopat och fick hjälp av henne. Är inte heller jätteinsatt eller jätteförtjust i liknande mirakelkurer men det han fick hjälpte verkligen! Jag betalar 900 kr för alltihopa, inkl behandling, homeopatmedel, råd och support under 6 månader. Mitt tips är i alla fall att ta hjälp av en utbildad homeopat med goda referenser - gärna från någon du känner och litar på - och inte att köpa en massa svindyra produkter som utlovar guld och gröna skogar.
Hör av dig om du vill ha mer info.

tillägg: örter använder jag en del också iofs, fast jag ser det mer som örtmedicin och inte som homeopati? Gurkmeja har hjälpt mitt gamla sto väldigt mycket t.ex.

Du är väl medveten om att homeopatmedel är så utspädda att de bara består av vatten, inte en molekyl av den ursprungliga verksamma substansen finns kvar? Och att filosofin bakom är att ju mer utspätt ett preparat är = ju starkare blir det?

Örtmedicin är något helt annat. De innehåller en viss dos av ett eller flera ämnen, precis som all medicin. Om man inte chansar och köper billigt på nätet, då vet man aldrig vad man får.:devil:

Tillägg angående homeopati, en annan grundtanke är att det som ger vissa symptom i outspädd dos botar samma symptom om de ges i utspädd form. Jag försöker att inte tänka på det, för då börjar jag fundera på om kraftigt utspädd alkohol ger svår berusning eller extrem nykterhet...

Senast ändrad:

Du är väl medveten om att homeopatmedel är så utspädda att de bara består av vatten, inte en molekyl av den ursprungliga verksamma substansen finns kvar?

Tillägg angående homeopati, en annan grundtanke är att det som ger vissa symptom i outspädd dos botar samma symptom om de ges i utspädd form. Jag försöker att inte tänka på det, för då börjar jag fundera på om kraftigt utspädd alkohol ger svår berusning eller extrem nykterhet...

Ja det borde ju bli extrem nykterhet då. :idea: ;)

Jag har provat homeopat-medel och det har då inte fungerat ett dugg!

Örter är ju en annan sak, de flesta mediciner härstammar från örter!

Det stämmer att man blandar ut ett ämne så det ska bli starkare och hjälpa kroppen att läka sig själv, men glöm inte att man ska skaka blandningen i specielle mönster för att det ska hjälpa!

Det skadar inte att försöka, men jag är väldigt skeptisk efter att ha tagit över en häst av en homoepatfrälst person som inte ens vaccinerade hästen eftersom man bara gav ett homeopatmedel och det var risk för stelkramp etc!

Du är väl medveten om att homeopatmedel är så utspädda att de bara består av vatten, inte en molekyl av den ursprungliga verksamma substansen finns kvar? Och att filosofin bakom är att ju mer utspätt ett preparat är = ju starkare blir det?

Örtmedicin är något helt annat. De innehåller en viss dos av ett eller flera ämnen, precis som all medicin. Om man inte chansar och köper billigt på nätet, då vet man aldrig vad man får.:devil:

Det är just detta som har gjort att jag själv varit väldigt skeptisk mot homeopatin. Låter mest som mumbo jumbo. Vill man testa så skadar det ju inte mer än plåbnboken dock, och i mitt fall var det värt 900 kr att chansa. Hästen blev dessutom frisk.

Homeopati är mumbo-jumbo, och den som tillfrisknar efter en kur gör det av andra anledningar än att man tagit några vattendroppar eller sockerpiller. Eller så är det örtmedel man använt - det är två helt skilda saker, men många tror det är samma sak.

När Hahneman kom på homeopatin runt sekelskiftet 1700-1800-talet var det ett framsteg för patienterna - dåtidens läkare (och deras patienter!) trodde på läran om de fyra kroppsvätskorna. Var de i obalans orsakade de sjukdomar. Metoderna som användes för att återställa denna balans var drastiska: brännjärn, åderlåtning, laxermedel, kräkmedel, orsakande av variga sår...Några droppar vatten i ett glas konjak gav i alla fall kroppen en chans att självläka!

Ja han kan givetvis ha blivit bättre av sig själv precis då behandlingen med homeopaten inleddes... det kan jag inte säga något om. Jag är dock glad att jag gav det ett försök, oavsett om det var det som hjälpte eller inte så blev han helt frisk efter flera månaders krånglande och veterinärer som inte hade mer att säga eller komma med. Det avgör man ju själv vad man vill prova och inte.

Jag hade dock inte lagt ut en halv förmögenhet på hinkar med diverse homeopatpulver och liknande...

Örtmedicin är som sagt något helt annat, och jag använder en del örter till mina djur. Under tiden han behandlades av homeopaten fick han dock inga örter alls, och inte heller under tiden han åt finadyne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka