Höjder i fälttävlan

S

Skrika

Jag undrar om fälttävlanshästar ska ha någon viss kroppsbyggnad. Jag har en unghäst -01 som jag har börjat träna lite hoppning med nu. Hon är ca. 150cm i mankhöjd. Är det svårt att tävla fälttävlan på en liten häst?. Hur länge kan man tävla ponny? :rofl:

Sv: Höjder i fälttävlan

deb och lätt borde den kunna gå i *igt och klasserna över det beror det på hur stor hjärta hästen har, det kan ju bli ganksa långt i kombinationer med en sån liten häst.

*lånar;) *
Vad är "standardmåttet" då?
För jag tänker debutera i fälttävlan till hösten tror jag. Ska köpa antigen en som är 1.70 eller 1.65..:)

Många hästar ligger runt 160+ men det finns undantag som är rätt stora fast det är fullblod då

*lånar tråd lite* varför är de så stora då? för att kunna hoppahögre?:)

Glöm inte att du skall rida den själv, dvs är du så lång så att du utan vidare kan rida en "stor" häst (165-175) bra i flera dicipliner?.

Jag tycker att hästen skall passa dig bra map på storleken, sedan skall den vara ädel och lätt, inte väga för mycket. Tycker själv att det ser trevligare ut med ett välmusklat och glatt fullblod än ett hårt, nedbantat halvblod.
Har själv haft en häst på 1,60 i min ägo som sedan gick *** med ny ryttare utan problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka