Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ursäktar för äckelvarning, de som är känsliga kan sluta läsa här..;)


Är det någon mer som har problem 'där bak' efter förlossningen? Jag har svinont när jag går på toa, det blöder o hemorojderna som tillkom under graviditeten har ju inte blivit bättre om man säger så. När jag ska torka mig så känns det som om ändtarmen vänt sig ut o in eller nåt? :crazy: Det är som en strut där bak som man sen får knipa ordentligt för o bli av med innan man ställer sig upp. Nån som har en aning? Tänkte jag ska ta upp det på mitt återbesök den 20 januari men det e ju ett bra tag dit...
 
@Carand, känner igen det där mycket väl. Det kan vara hemorrojder eller framfall (försvagning i bakre slidväggen) i kombination med analsprickor (det som blöder). Xyloproct suppar mot hemorrojder lindrar, och du kan också prova salvan med samma namn. Ta gärna något lätt laxerande ex Lactulos så att avföringen blir mjukare och lättare att få ut. Sen gäller det att hålla ut. Förhoppningsvis kan det läka av sig självt men det kan ta flera månader. Du är inte ensam!
 
@Carand Håller med @hvala ! Kör på hennes tips så slipper det iallafall bli värre. Och nej du är inte ensam (och min bebis har inte ens kommit ännu)!

När jag har googlat lite så verkar det som att det kan vara analkuddarna (vem sjutton visste vad det var innan graviditeten) som inte vill dra ihop sig ordentligt. Smörja ofta och försöka "trycka tillbaka" dem inåt med ett finger är tipset enligt google (yummy men det känns lite bättre).

Hang in there och blir det inte bättre så ta upp det på återbesöket. Och nej det ska inte vara så! Normalt fine, men accepterbart nope!

Mvh Miks
 
Någon mer som har ett barn som inte sover? Min är 2 månader lite drygt och det känns som att hon aldrig sover :crazy: På nätterna sover hon hyfsat när hon väl somnar (mellan typ kl. 1-4 någonstans). Sedan sover hon oftast till ca kl. 10 med ett antal matningar och lite magknipsvaket däremellan.
Sedan kan det gå en hel dag utan att hon sover en minut förrän det är dags att sova nästa natt! Det går inte att söva henne. Ibland funkar sjalen men det går inte att sätta sig ner med den eller att ta ur henne. Skulle hon råka somna i famnen kan man inte lägga ner henne utan att hon vaknar efter ett par minuter.
Vissa dagar kan hon sova en kvart tjugo minuter vid ett par tre tillfällen.
Oftast blir dagssovningen när jag hämtar på dagis, då somnar hon oftast i bilen när vi är nästan framme och sedan vaknar hon när vi kommer hem igen = 20 min. Ibland har man tur att hon fortsätter sova en kort stund när man kommer hem så man i alla fall hinner plocka fram mellis till sonen.
Till saken hör att jag ännu har ganska mycket bäckenproblem efter foglossningen, och därför har svårt att bära längre stunder.
Ni som söver era barn, hur gör ni?
 
@hvala och @Miks, tack för svaren! Känns skönt o veta att man inte är ensam..:/. Man hade inte en aning om att det kunde va såhär mycket konstigheter efter o föda barn! Bara o härda ut ett tag då o hoppas det blir bättre. Har den där salvan och även lite lunelax pulver kvar så det blir väl till att börja med det igen!
 
@Nelle, vad jobbigt att hon inte sover! Jag söver H med sjalen. I början somnade hon snabbt, nu är det mer jobb. Ibland får jag gå och gå och gå fram och tillbaka inomhus, och när hon har somnat går jag minst tio minuter till så att hon verkligen sover djupt innan jag sätter mig ner. Det tar sin lilla tid men är nödvändigt. Hon sover en till tre timmar mellan varje matning, som sker var fjärde till femte timme. Jag måste göra så här om inte H ska bli kinkig pga övertrötthet. Hon orkar inte vara vaken mer än ca två timmar åt gången.
 
@Nelle Vad jobbigt det låter. Jag söver genom att amma, eller sjala. Ibland kombinerar jag det. Ava är dessutom inte kinkig med att jag sätter mig ner, äldre dottern vaknade direkt man satte sig oavsett hur djupt hon sov och jag kan stå rakt upp och ner och bara gunga lite, så somnar hon. Däremot i bilstolen skriker hon, så jag ammar när hon sitter i babyskyddet, ibland under färd (men då kör maken givetvis). Idag stod jag och ammade medans hon satt i bilen, dörren var öppen och jag fick huka mig och böja mig in i bilen... Vad gör man inte när man står ensam mitt ute i skogen och bebis bara skriker och storasyster vill hem. Jag måste verkligen koppla ur den där airbagen så att jag kan ha henne fram...

Funkar det om du sitter på t ex en pilatesboll med henne i famnen och studdsar lite? Har inga bra tips kände jag, jag har bara en lösning på alla bekymmer, brösten. Funkar inte dom står jag handlingsförlamad :D
 
Vi var in en sväng till barn igår, skulle kolla upp nyckelbenen som läkaren under förra undersökningen tyckte var konstiga men på barn hittade dom ingenting. Skönt det. Vägd och mätt blev hon, 6 kg och 60 cm, imorgon blir hon 6 veckor. :)

Har inte visat någon bild på tösen, här är hon och storasyster
 
@Emor
Vilka fina töser du har! :love:

Iris snart 2 månader bara ammar och ammar och ammar...
För några dagar sedan försvann hennes go mage när hon sköt i längden (hur kan bebisar växa så här fort?!?)
Nu väntar väl en till spurt för hon ammar konstant :)
Iris sover så oförskämt bra på nätterna! För några dagar sen sov hon 6 timmar i sträck :love: Och de senaste dagarna har hon sovit 5 timmar i sträck. Hon somnar om när hon ammar och sover några timmar till.
 
@Nelle Vad jobbigt det låter. Jag söver genom att amma, eller sjala. Ibland kombinerar jag det. Ava är dessutom inte kinkig med att jag sätter mig ner, äldre dottern vaknade direkt man satte sig oavsett hur djupt hon sov och jag kan stå rakt upp och ner och bara gunga lite, så somnar hon. Däremot i bilstolen skriker hon, så jag ammar när hon sitter i babyskyddet, ibland under färd (men då kör maken givetvis). Idag stod jag och ammade medans hon satt i bilen, dörren var öppen och jag fick huka mig och böja mig in i bilen... Vad gör man inte när man står ensam mitt ute i skogen och bebis bara skriker och storasyster vill hem. Jag måste verkligen koppla ur den där airbagen så att jag kan ha henne fram...

Funkar det om du sitter på t ex en pilatesboll med henne i famnen och studdsar lite? Har inga bra tips kände jag, jag har bara en lösning på alla bekymmer, brösten. Funkar inte dom står jag handlingsförlamad :D
Samma här. Vid minsta gnäll: Brösten :D
För det mesta är det extremt effektivt (tack och lov).

När dom blir lite äldre kan man göra lite mer men så här i början är det oslagbart.

Vad söta dom var dina tjejer :)
 
@Carand Jag har haft samma problem, men sen återbesöket har det blivit mycket bättre. Pga amningen så blev mina slemhinnor väldigt sköra, så jag fick tips om att använda ovesterin (östrogenkräm). Det här gäller ju främst slidan, men jag upplever det som att "alla" slemhinnor blev bättre. Kan ju inbilla mig dock. :cautious:

@Nelle Annie sover inte heller på dagarna helt plötsligt. Hon sover dock bra på nätterna, bortsett från någon timme runt kl 5 då det ska bajsas, has magknip och sen vara jättepigg en stund. Eftersom hon är glad och pigg ända fram till kvällen är det inte så betungande med dagvakenheten, men när hon sen blir övertrött på kvällen så vill hon bara somna när hon blir buren. Helst hos pappa eller mormor... :o
 
Annie går för övrigt inte att söva med bröstet, hon blir fortfarande skitförbannad om man erbjuder det i ett läge då hon inte är hungrig. :D Hon ska bäras och hon ska bäras på ett väldigt speciellt sätt, typ slängd över axeln. Absolut inte i famnen eller något sånt dumt så man inte kan se sig omkring.

I veckan så har vi varit på läkarbesöket vid 2 månader. Allt såg väl fint ut, bortsett från att vi är förkylda (igen! :rage:). Hon är över 5 kg nu och var 58 cm lång. Jag har också jobbat en dag den här veckan och det hade fungerat utmärkt att mata med urpumpat i flaska här hemma. Fungerade skapligt för mig att pumpa under dagen också, men brösten var lite ur gängorna något dygn efteråt. Är glad att jag inte jobbar normalt sett, även om det var skönt att göra något annat en dag.
 
Annie går för övrigt inte att söva med bröstet, hon blir fortfarande skitförbannad om man erbjuder det i ett läge då hon inte är hungrig. :D Hon ska bäras och hon ska bäras på ett väldigt speciellt sätt, typ slängd över axeln. Absolut inte i famnen eller något sånt dumt så man inte kan se sig omkring.
Hehe, så har vi det också sen ett antal veckor. H vill absolut inte ligga ner i famnen, ska bara hänga över axeln ("ligga ner är för bebisar, jag är en stor tjej nu!") och att försöka ge mat när hon inte är så hungrig är en stor förolämpning! Hon vill inte ligga i ens knä en sekund mer än nödvändigt efter matningen utan sen ska hon ligga bredvid mig i soffan, och ibland vill hon till och med bli matad där istället för i mitt knä. Dagens bebisar växer upp så fort! :cry: :D
 
Vägrar tro att inte bröststorleken har nån betydelse... eller snarare så skyller jag på det av bekvämlighetsskäl :angel:

Här kör vi magknip och 1-5 timmars gallskriande otröstlig bebis per dygn... kul jul lixom :mad:
Oavsett om det är kolik eller bara tillfälligt så skrek hon knappt alls första månaden så det kan jag leva på ett tag :)

Undrar hur det går för @TeamLundVer hoppas ni repar er och mår bra trots allt!?
 
Det där att ligga i famnen är ju bara för pyttebebisar ;) Edih vill också hänga på axeln, famnen duger bara vid matdags.

@Emor vilka fantastiskt vackra tjejer du har :love:
 
Amning kan funka men det är ungefär fifty-fifty. Vårt problem består nog egentligen inte bara i insomningen, utan att inte vakna 2-5 min efter insomning/ifrånläggning också.
Oavsett om jag låter henne sova 3 minuter eller en timme i sjalen så vaknar hon ett par minuter efter att jag lägger ner henne. Liggammar jag och ligger kvar på exakt samma plats så vaknar hon. Problemet med att amma henne till sömns är att hon får magont och vaknar i panik om hon inte rapar ordentligt innan = klarvaken bebis.

Men jag skall inte klaga just idag, för i natt sov hon 00.30-05.45!! Jag har känt mig helt galet utvilad idag! Hoppas det är en början på en god trend :)
 
@Nelle min knodd är exakt likadan!!! somnar till o med ibland utan att man medvetet söver henne men vaknar efter en kort stund.
Undrar vad det beror på? jag har börjat tro dom drömmer intensivt och vaknar av det ibland :confused: för såfort hon går ner i djupsömn kan man typ ha fest brevid utan att hon störs ;)
 
Att vakna när man blir frånlagd är helt normalt för en bebis. Det är en överlevnadsinstinkt. Att inte bli glömd någonstans, förflyttad från den trygga famnen eller för all del bli kall.

Hela bebisens hjärna signalerar fara när man lägger ifrån sig den.

Tänk att bebisens hela värld är i princip din famn.

Som min mamma sa "Inte konstigt att han vaknar och börjar gråta när du lägger honom ifrån dig. Enligt honom är han på den bästa platsen i hela världen han kan vara just nu" (min äldsta son när han var bebis och bara ville sova i min famn).
 
Visst är det så, tänk att naturen är så smart! Samma att deras skrik är gjort för att typ väcka döda :D
Grejen med iaf min lilla är att hon vaknar i famnen också.. Beror väl iof troligast på magknip eller nått men ibland vore det skönt att inte sova platt på rygg med bebis som en korv över bröstet :o
 
Här har vi också haft magknip några kvällar. Plockade bort D-vitamindropparna och vips, var glad bebis tillbaka. Så det blir till att köpa de vattenlösliga och se om de funkar bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp