Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas fu fått bebis nu @TeamLundVer

Själv behöver jag en mindre hjärntvätt. Vi diskuterade preventivmedel härom kvällen, vilket jag inte gått på, på väldigt många år pga att vi försökte skaffa barn, vilket tog ett tag och sen gjorde om proceduren. Och jag känner nu att nja, preventivmedel, blir det en tredje så blir det, är väl mysigt? Förstår ingenting. Jag som hela tiden sagt att två är nog. Lilla A är nog lite för snäll med mig ;) Behöver några vaknätter och kanske en rejäl magsjuka på töserna så att jag blir skrämd för ett bra tag framöver. (eller föralltid, preventivmedlet mannen är sugen på är definitivt ;)
 
preventivmedel ja.. Vilket osökt får mig att komma på att jag glömt boka efterkontroll. Är nog med sugen på den mer definitiva modellen, frågan är om sambon går med på det. Jag vill absolut inte bli gravid igen. Två räcker gott och väl.

Ikväll släpade jag med Alice till kören. De övade inför julkonsert på lördag, så jag passade på att njuta av att få sjunga lite julmusik. Hinner inte med kören när jag jobbar, men ska nog passa på nu när jag är fl-ledig att sjunga lite. Tanterna tyckte det var sååå kul med bebisen som fick hänga med. Hon sov sig igenom de första 45 min, sen åt hon lite och satt i min famn 30 min innan jag gav upp.

@TeamLundVer Hejja hejja. Hoppas bebis har kommit ut nu.
 
Preventivmedel... var inne på p-dator men den kunde man inte använda när man ammar så det dröjer ju minst ett år innan den är aktuell.
 
Skickar lite hejjarop till @TeamLundVer nu kanske den sista höstbebisen är ute! :banana:

Här är amningen ff lite si och sådär men senaste dagarna har Edith sovit 1-3 tim, sen vaknat ätit till o från nån timme och sommnat igen! Rätt skönt att hinna duscha och laga mat ;)
 
@Cocos heja! Hoppas det fortsätter att kännas bra, och att hon ger dig lite lugna stunder.

Här har jag ångest över amningen. Vet inte varför eg, äldre dottern ammade i 1,5 år men denna gången känner jag mig låst och bitvis känns det riktigt jobbigt och ibland så går det bra. Tror det har att göra med att jag pumpar ut, för att hon ska ha även när jag är iväg på campus t ex. Det gör dock att jag inte pumpar ut för att det ska finnas även när jag är ute hos hästen, med hunden eller liknande om hon skulle bli hungrig då även om hon är tankad innan jag går så jag känner mig mest stressad hela tiden och har ingen lust alls till pyssel med ponnyerna just nu. Funderar på att skippa pumpningen snart, så att hon får i flaska då, men är rädd att man lätt blir bekväm och tar flaska lite titt som tätt och vips så kanske vi slutat amma... Åh, alltid är det något. Maken märkar att jag blir stressad av det, men förstår inte riktigt varför och ser det inte som ngot bekymmer "är du ute ger jag henne utpumpat, finns det inte så får hon ersättning (hittills aldrig hänt) så hon kommer inte gå hungrig, far du ut med hästen/hunden/ta en lång dusch etc". Får se, hade tänkt amma tills nyår iaf, men kör just nu på en vecka i taget...
 
Härligt @Cocos! Skönt att få lite "fri" tid kan jag tro :)

Vad tråkigt att du känner sån stress @Emor! Har inte så mycket råd att ge men hoppas du/ni kan komma fram till en strategi som ni alla är nöjda med.

Idag har H varit på tvåmånaderskoll hos doktorn. Hon fick mycket beröm för sin vakenhet och för att hon är så stadig och stark. Viktuppgång endast 80 g sen förra tisdagen - och då hade hon ätit en ovanligt stor portion ikväll strax innan bvc - men läkaren tyckte inte jag skulle oroa mig. Nu mäter H 60 cm och väger 5040 g. Jag tog fram en body i 62 och den var väl ganska lagom lång men på tok för stor på bredden.
 
@hvala
Jag har samma "problem" med bodysarna. Dvs längden är perfekt men det är som ett tält upptill.

Har haft samma problem med alla fyra och då är alla mina barn rejäla bitar och inga små tunna saker.

Fattar inte riktigt hur det kan bli så. Är det mina barn som har konstiga proportioner :confused:
 
Hur stor var din yngsta vid två månader @Tora ? Kom på att jag räknade fel på viktuppgången, hon har bara gått upp 60 g. Vi ska följa upp vikten om två veckor.
 
Hur stor var din yngsta vid två månader @Tora ? Kom på att jag räknade fel på viktuppgången, hon har bara gått upp 60 g. Vi ska följa upp vikten om två veckor.
60 cm (58,8) och vägde 5,5kg.

Vid födsel 53 cm och 37** nånting (tror 3770).

Men hur många ml per dag äter hon?
 
@hvala Sist hade väl din gått upp ca 100g/v? Och nu var det 60 g/v?

Man brukar räkna med ca 150 g/v. Men det viktigaste är att dom växer på längden.

Hur ofta behöver du byta kissblöjor? Är hon bra i magen? Hon ammas ju inte så hon borde inte vara lös i magen.
 
@Tora, svårt att säga hur mycket hon äter för det varierar en del. Idag har hon ätit 120+120+120+160+150 = 670 ml om jag räknar rätt. Idag har varit en ovanligt bra dag. Vissa dagar äter hon kanske bara 80-100 ml/måltid. Vid enstaka måltider kan hon äta ännu mindre. Jag försöker se till att det går 3-5 h mellan måltiderna och att hon inte är vaken mer än 1,5-2 h i sträck. Om hon sover när det gått 5 h väcker jag henne. Hon brukar äta bra då. Just nu känns det som att volymerna är på uppgång men det har jag sagt förut och så har det kommit bakslag då hon börjat äta sämre igen.

Vi byter blöja kanske 5 gånger per dygn, varav 2-4 pga att hon bajsat. Hon är inte lös i magen så vitt jag vet, men jag är ingen expert på konsistenser (kanske ska rådfråga @Comatose s bekanta :D). Konsistensen brukar kunna variera lite från gång till gång.

Hon växer som hon ska på längden fortfarande.
 
@Tora, svårt att säga hur mycket hon äter för det varierar en del. Idag har hon ätit 120+120+120+160+150 = 670 ml om jag räknar rätt. Idag har varit en ovanligt bra dag. Vissa dagar äter hon kanske bara 80-100 ml/måltid. Vid enstaka måltider kan hon äta ännu mindre. Jag försöker se till att det går 3-5 h mellan måltiderna och att hon inte är vaken mer än 1,5-2 h i sträck. Om hon sover när det gått 5 h väcker jag henne. Hon brukar äta bra då. Just nu känns det som att volymerna är på uppgång men det har jag sagt förut och så har det kommit bakslag då hon börjat äta sämre igen.

Vi byter blöja kanske 5 gånger per dygn, varav 2-4 pga att hon bajsat. Hon är inte lös i magen så vitt jag vet, men jag är ingen expert på konsistenser (kanske ska rådfråga @Comatose s bekanta :D). Konsistensen brukar kunna variera lite från gång till gång.

Hon växer som hon ska på längden fortfarande.
Det låter ju fullt normalt. Om man då skall påpeka något som kan vara lite boven i dramat är att bröstmjölk bearbetas mycket fortare av bebisarnas magsystem så ett ammat barn äter nog oftare än var 3-5 h timme.

Misstänker att du drar ut på tiden mellan måltiderna för att hon då äter mer per gång? (Eller är jag ute och cyklar?)

(Det jag skriver nedanför är helt mina egna funderingar och har vad jag vet inga vetenskapliga grunder)
Risken med det kanske är att näringsupptaget är mer effektivt om barnet äter mindre mängder oftare? Då kanske hon inte heller sover så länge åt gången? Tänkte på att en bebis i grunden faktiskt äter ganska ofta även om variationen är stor. (Allt från 6-7 ggr per dag upp till 30 ggr. )

Hon äter ju så pass mycket även när hon äter lite att jag tycker hon borde gå upp mer.

Men min gissning är att det har ju strulat lite med magen innan så det skulle inte förvåna mig om hon nu när det fungerar bättre lägger på sig mer.

Är det så att hon dessutom legat på lite minus i matintaget/näringsupptaget en tid så tar det ju ett litet tag innan det vänder. Det går ju inte bara på några dagar. Först måste hon ju komma upp till normalgränsen. Sedan stabiliseras och till sist börja gå upp.

Men om hon verkar pigg och glad, vakenstunderna börjar bli längre, hon är inte mager, växer på längden och du upplever att hon utvecklas så har jag svårt att se att något vore fel.

Hade hon helammats så hade jag sagt till dig att inte oroa dig det minsta. Den viktuppgång hon visar är helt normalt för en helammad bevis (förutsatt att dom kriterierna jag räknade upp förut uppfylldes).

Alla barn följer ju inte kurvan utan vissa har ju sin egen.

Men visst är det jobbigt när dom inte går upp i vikt "som dom skall". Mitt första barn gick bara upp ca 50 g/v de första veckorna. Det var verkligen jättejobbigt :(

BVC var på mig väldigt mycket också fast han var rund, go och glad. Fick göra en massa extravägningar + att dom vägde honom efter jag ammat (vilket är helt fel tillvägagångssätt på ett friskt barn).
 
@Tora, hon äter som bäst om hon sover ordentligt mellan måltiderna. Tidigare åt hon tätare men nu, om vi försöker mata tätare så äter hon bara 20 ml och släpper nappen och så blir det bara struligt efteråt. Får hon sova så här så upplever jag att vi får vi en stabil rytm och bra aptit.

Enligt rekommendationerna (WHO:s?) bör barn i hennes ålder äta 5-6 ggr/dygn och där är vi ju även om volymerna är lite i minsta laget. Hon är vaken i snitt 60-90 min per vakenhetsperiod och vi söver henne när hon börjar bli kinkig pga trötthet. Hon vaknar oftast av sig själv och säger till när hon är hungrig, därför vill jag inte väcka henne med kortare intervall än jag gör idag. Förhoppningsvis sätter hon igång och tjockar på sig snart :)
 
@Tora, hon äter som bäst om hon sover ordentligt mellan måltiderna. Tidigare åt hon tätare men nu, om vi försöker mata tätare så äter hon bara 20 ml och släpper nappen och så blir det bara struligt efteråt. Får hon sova så här så upplever jag att vi får vi en stabil rytm och bra aptit.

Enligt rekommendationerna (WHO:s?) bör barn i hennes ålder äta 5-6 ggr/dygn och där är vi ju även om volymerna är lite i minsta laget. Hon är vaken i snitt 60-90 min per vakenhetsperiod och vi söver henne när hon börjar bli kinkig pga trötthet. Hon vaknar oftast av sig själv och säger till när hon är hungrig, därför vill jag inte väcka henne med kortare intervall än jag gör idag. Förhoppningsvis sätter hon igång och tjockar på sig snart :)
Jag tror också hon kommer börja lägga på sig nu. Att vända en nedåtgående trend går ju inte på bara en dag.

Att hon växer på längden och mängden blöjor tyder på att hon får tillräckligt med mat i sig.

(Om hon alltid varit lös i magen så hade man kunnat fundera på om hon hade problem med att ta upp näringen i maten)'

Även om man kan se att bebisen mår bra så tycker jag att det trots allt känns skönast att dom går upp enligt standardmallen. En grej mindre att noja över liksom :D
 
Kan bebis få ont i magen om jag ätit kryddstark mat dagen innan? Har en olycklig dotter hemma som bara vill snutta men släpper o skriker efter ett tag bara. Hur försiktig ska man vara med stark mat tex när man ammar?
 
Kan bebis få ont i magen om jag ätit kryddstark mat dagen innan? Har en olycklig dotter hemma som bara vill snutta men släpper o skriker efter ett tag bara. Hur försiktig ska man vara med stark mat tex när man ammar?

Ja det kan de absolut! Lök och choklad kan de också reagera på.
 
@Cocos typiskt att det alltid ska va något man gillar ;). Nån som har bra tips på huskurer för skinnflådda ljumskar på stackars bebis? Provat inotylan (?) och ren zinkpasta än så länge utan några vidare resultat. Läste om potatismjöl, kan det va värt o prova? Kommer ju aldrig in nån luft i de där stackars vecken..:/ inte ens när hon e naken för hon ligger nästan aldrig med utsträckta ben..
 
@Cocos typiskt att det alltid ska va något man gillar ;). Nån som har bra tips på huskurer för skinnflådda ljumskar på stackars bebis? Provat inotylan (?) och ren zinkpasta än så länge utan några vidare resultat. Läste om potatismjöl, kan det va värt o prova? Kommer ju aldrig in nån luft i de där stackars vecken..:/ inte ens när hon e naken för hon ligger nästan aldrig med utsträckta ben..
Det kan vara svamp också. Då hjälper bara tex daktacort.

Annars kan barnpuder göra nytta också.

Ibland får man prova sig fram till vilken salva som hjälper.
 
Kl: 18:38 igår kom lille Bastian till världen efter 51 timmar på förlossningen och sedan akut kejsarsnitt.

3925gram och 53cm lång

Han ligger just nu på neo och jag på avdelning. Får se när vi får komma hem igen.

Är ni sugna på en förlossningsberättelse så kan jag skriva den från en dator sedan (sitter med mobilen nu)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp