Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hvala , jag trivs bra med vår bvc sköterska. Vi tycker kanske inte alltid helt lika, men hon känns ändå vettig och tjatar inte om saker och ting.

Förresten så var vi också hos bvc idag, så nu passade jag på att titta på kurvorna, hon ligger 2 snäpp över normalt på vikt och längd och 1,5 på huvudomfång. (58 lång, 5590 och blir 1 månad imorgon :D, både bvc tanten och läkaren konstaterade att hon är tidigt utvecklad, stark i nacken, börjat jollra och väldigt med.)
 
@TeamLundVer , jag var rädd för samma sak. Men man märker när det drar igång, går inte att förklara, man bara vet tillslut att nu är det på riktigt. Snart är det din tur, hoppas det kommer igång i veckan så du slipper igångsättning.
 
Tror att vi e överens här hemma nu om att det är en liten Joline som flyttat in:love: känns fortfarande konstigt o säga ett namn dock tycker jag, blir mest en massa smeknamn hela tiden! Inatt lossnade naveln, tack för det då den luktar pyton de senaste dagarna.. Nu till min fundering, har ni kunnat se direkt om det blir en in- eller utåtnavel? Är sånt ärftligt eller bara slumpartat?
 
Jag tror vår lilla tjej har blivit mammig. Efter ett gäng rätt så bra nätter (inget magknip på fem dagar nu, hurra!) så var det mannens tur att natta H igår. Det gick inte. Halv fyra väckte han mig. Jag satte H i sjalen, petade in nappen och typ tio sekunder senare djupsov hon. Och nu sover hon i soffan bredvid mig efter frukost och blöjbyte. Hon är helt slut. Vi ska till jobbet idag och träffa mina kollegor. Jag gissar att H inte kommer vara så social ;)
 
Jag sitter med ett bröst som gör skitont. Jag har haft sår där ett par veckor och i kombination med torsk så blev det ju inte direkt bättre. Nu klarar jag nästan inte av att amma det, det gör så förbannat jäkla skitont rent ut sagt. Jag ringde in till bröstmottagningen, vilket är samma som förlossningen och fick en tid redan kl. 16 idag. Skall bli skönt att få komma in och kolla det.
Barnmorskan jag fick prata med var samma barnmorska som förlöste mig första gången och som kom och hade eftersnack med oss denna gång. Bara på telefon kände hon igen mig utan att ha fått mer än mitt förnamn, det blev jag lite imponerad av! Hon var helt fantastisk som barmorska också så det kändes lite tryggt att prata med henne.
 
Nu är jag hemma igen. Jag fick visa hur amningen funkar med grepp osv. Sedan fick jag lämna mjölkprov och så tog de svampprov och streptockocker (?)
De var dock rörande överens om att det är en ordentlig svampinfektion så både jag och Aina har fått medicin utan att vänta på odlingen.
Jag är glad att jag åkte in!
 
@Nelle, har ni en extra mottagning just för amning och sånt där du bor eller finns det överallt? Sitter med lite samma problem här, dock verkar hon inte ha torsk så jag vet inte varför det gör så ont..:/. enl de barnmorskor som kollat har hon bra grepp. Nu upptäckte jag en stor knöl i det bröstet, uppåt armhålan till. Ska försöka massera bort det om det går...
 
Jag vet knappt om jag vågar skriva det (kanske är ren inbillning) men vattnet gick nog lite smått för en 10min sedan. Antingen det eller så var det en superjätteflytning för det rann längs benen och det var inte som jag kissade på mig :o Har även sedan kl åtta börjat få vad jag tror är lite värkar men de är inte i närheten av regelbundna isf. Molande värk i ländryggen hela tiden och sedan lite mensvärk i magen, en 2-3 stycken med korta mellanrum och sedan upp till en timmes paus.

Mannen vill ringa förlossningen NU!!! och blev helstirrig, själv känner jag mer att jag hellre tar det lugnt och väntar ett par timmar och ser vad som händer :D Det käkas iaf mackor för andra gången sedan kvällsmaten nu :eek::d
 
@Nelle, har ni en extra mottagning just för amning och sånt där du bor eller finns det överallt? Sitter med lite samma problem här, dock verkar hon inte ha torsk så jag vet inte varför det gör så ont..:/. enl de barnmorskor som kollat har hon bra grepp. Nu upptäckte jag en stor knöl i det bröstet, uppåt armhålan till. Ska försöka massera bort det om det går...

Jag vet inte om det är så överallt, men här går man till eftervårdsavdelningen på bb, den är alltid bemannad.
Det låter som att du håller på att få mjölkstockning? Duscha varmt och länge samtidigt som du försöker massera ut knölen, det gör galet ont men det hjälper i det långa loppet. För att förebygga så skall du inte ha för tajta åtsittande kläder runt brösten. När du ammar så skall mjölken liksom ha "fri väg" ut. Inga upprullade tröjor som ligger emot i armhålan och liknande. Försök att få barnet att ligga med hakan mot knölen medan du ammar så hakan masserar knölen.
 
@Nelle, tror det var mjölken som riktigt rann till igår för jag masserade ut knölen o nu när jag gick upp för första målet nattamat så droppar det mjölk från båda brösten :D Varför bröstvårtan gör så fantastiskt ont är dock fortfarande ett mysterium.. Nu kör vi med amningsnapp får vi se om det bättrar sig. Hur fort efter medicinering känner man av nån skillnad?
 
Det var vattnet :)
Kom hem vid ett och sedan dess forsar det typ konstant, lite smått obehagligt faktiskt. Ligger på ett berg av handdukar nu.

Började få rejält ont i ländryggen vid halv sex och har igång tensen (underbart) dock inga värkar än.

Ska in i morgon eftermiddag igen för kontroll om det inte startat innan dess.
 
Måste bara berätta att jag ringde bvc idag för att byta sköterska. Jag fick prata med chefen och hon förstod precis vad jag menade, jag är inte den första som har de här problemen med vår sköterska (att hon känns ointresserad av en och inte lyssnar utan bara pratar själv så man inte får en syl i vädret och när man väl lyckas säga något så misstolkar hon det och drar egna slutsatser - som inte går att motsäga eftersom hon inte lyssnar). Jag frågade inte hur det blir med föräldragruppen men jag tror nog jag kan överleva utan om det är så. Vi har två öppna förskolor i min stadsdel så jag kan väl gå dit och träffa folk istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp