Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Prolaktin är det mjölkbildande hormonet som frisätts när barnet suger och mjölken lämnar bröstet. Ju OFTARE barnet suger desto mer hormoner frisätts och desto mer mjölk bildas. På natten frisätts extra mycket prolaktin, det är därför bra att amma fritt även på natten.
Ett förtydligande. Ökningen av mjölkproduktionen är ett samspel av hur ofta och hur väl barnet tömmer bröstet. Men så fort barnet suger ut mjölk så börjar det bildas igen.

Det vanligaste är att det tar 1-3 dagar men även längre tid på 1-2 veckor är normalt.

Många tror att amning är något man kan. Nått som fungerar av sig själv. Men precis som man måste lära sig cykla så måste man lära sig amma. Och det gäller både barn och mor. Här är det alltså frågan om två individer som skall lära sig att samspela.
 
@Tora hon sov med tutten i munnen första dagarna men nu ammar hon 2 ggr per natt.. vet inte hur länge för jag lyckas alltid somna :o
Ska kanske väcka henne en extragång och se om det sätter fart på eländet!?
tack för alla tips, jag har läst typ noll om amning för att inte stressa upp mig och det har funkat hiyyills men nu tog det stop, då är det guld att få tips här :)

@Emor hahaha... spikstilen låter lite festlig :D
Lösdrift verkar va en smart grej speciellt när man har bebis.. du kan inte typ borra stolphå? l :angel:
Nej. Jag tycker inte du skall väcka henne. Min erfarenhet är att det oftast inte blir bra matningar då.

Vad du kan göra som första åtgärd är att amma vid minsta pip eller tecken på missnöje. Erbjud bröstet vid minsta lilla signal. Det betyder att du kan amma för att fem minuter senare ammar igen. Det är helt normalt.

På kvällen ammar du från ena bröstet och erbjuder sedan andra bröstet. Verkar barnet vilja ha mer så erbjuder du det första bröstet igen och så vidare.

I början så är det vanligt att man ammar flera timmar i sträck på kvällen.

Sen behöver det inte betyda att barnet är hungrigt. Min tex kan ha snutta, släppa, gråta när hon är väldigt trött.
 
@Tora Visst är det bra att lära sig men jag har mest undvikit för mycket fakta eftersom jag kan bli lite stressad och typ hypokondrisk när det gäller amning/bebisar. Använder amningen till allt, alltså hon får alltid bröstet som första lösning vid missnöje/pip/skrik.
Just det där med flera timmar känns igen, ikväll har det vart ganska lugnt. Ätit vid 18 sen mellan 20.00-nu (23.58) har hon snutta konstant med korta avbrott på max 5 min.
Är snart övertygad att knyttet kräver paltkoma för att kunna sova. Som du sägerså känns det som en ovilja att sova och då snuttas det lite extra.
Min bvc tant sa att bebisar ofta käkar mycket under kvällarna för att kunna sova längre på natten. Förlåt men jag uppfattar det verkligen inte som att Edith vet skillnad på natt och dag :D

TACK! för att du engagerar dig och svarar!!!
 
@Tora Visst är det bra att lära sig men jag har mest undvikit för mycket fakta eftersom jag kan bli lite stressad och typ hypokondrisk när det gäller amning/bebisar. Använder amningen till allt, alltså hon får alltid bröstet som första lösning vid missnöje/pip/skrik.
Just det där med flera timmar känns igen, ikväll har det vart ganska lugnt. Ätit vid 18 sen mellan 20.00-nu (23.58) har hon snutta konstant med korta avbrott på max 5 min.
Är snart övertygad att knyttet kräver paltkoma för att kunna sova. Som du sägerså känns det som en ovilja att sova och då snuttas det lite extra.
Min bvc tant sa att bebisar ofta käkar mycket under kvällarna för att kunna sova längre på natten. Förlåt men jag uppfattar det verkligen inte som att Edith vet skillnad på natt och dag :D

TACK! för att du engagerar dig och svarar!!!
Förlåt för det här men du skall ta det din BVC tant sa med en stor nypa salt. Tyvärr är det så att om inte BVC tanten har ett personligt intresse av amning och förståelse för hur det fungerar så är BVCs amningskunskaper ofta begränsade och ibland tom felaktiga.

Jag är absolut ingen expert på något sätt och med mitt första barn så höll jag på att få min amning saboterad pga BVC. Eftersom jag så gärna ville amma så var jag så tvungen att sätta mig in i hur det fungerade på riktigt.

Men jag fick mycket hjälp av min mamma som lärt sig av sin mamma osv. Denna kunskap har tyvärr idag många gånger gått förlorad.

Att amma är något man måste lära sig. Det är inget man kan räkna med kommer naturligt. Jag förstår varför du inte vill googla så mycket och på sätt och vis är det en bra inställning för det florerar en massa felaktiga myter där ute.

Men samtidigt måste man ju få hjälp när man skall lära sig något nytt. Svår avvägning.

Jag har helammat alla mina fyra barn. Lärde mig en massa med mitt första. Men inte förrän vid tredje barnet började jag känna den säkerhet man får när man börjar känna att detta börjar jag i alla fall kunna någotsånär.

Med mitt fjärde barn så lärde jag mig något nytt. Hade jag hamnat på fel sjukhus så hade min amning kanske fått en dålig start igen.

Trots att jag vet hur krånglig amningen kan vara i början så var det stressande. Hade det varit mitt första barn så hade jag kanske trott att jag inte klarade av detta med att amma.

Vad du inte får glömma är att amning är så mycket mer än bara mat. Det är din bebis viktigaste plats i hela världen för tillfället.

Där finns mat, värme, tröst och överlevnad. Dina hjärtslag, din lukt och din andning. Allt detta är bebisens hela värld.
 
Åh jag blir så frustrerad på min mor och min svärmor just nu. Det värsta är att det de gör gör de för att vara snälla osv så jag känner att jag egentligen bara borde vara tacksam. :crazy:

Svärmor håller i skrivande stund på att köpa en åkpåse till oss (om nu inte min man mot förmodan lyckas få henne på andra tankar), vi behöver ingen åkpåse. Vi har iofs ingen men det vet inte hon (vi har bestämt oss för att ha ett par olika filtar samt overall istället - lager på lager då det passar vår livstil och klimatet här bättre) mannen ska iaf försöka tala om för henne att vi redan har en åkpåse. Ljuga alltså.. :(

Igår ringde min mor och berättade att hon köpt en overall till pyret. Inte för att vi inte har någon i just den storleken, för det har vi och hon vet om det, utan för att hon tyckte att en vit var finare än den bruna vi har :(

Jag vet att de bara menar väl och att de vill vara delaktiga men varför inte fråga oss istället vad vi behöver och skulle vilja ha?? Båda har redan bestämt att om det blir en flicka så ska de köpa klänningar, jag VILL INTE ha klänningar på en bebis!!!!!! Det känns som om jag inte har rätt att välja själv. Har redan fått 12(!) par kalasbyxor i strl 62 av svärmor..

Min mor poängterar hela tiden att det där kan vi inte köpa för tänk om det blir en tjej osv. Vi köper enbart könsneutrala färger eftersom jag (min man är färgblind) inte är så förtjust i rosa, blått eller starka nyanser. Men de är så indoktrinerade i sina spår att jag känner mig inmålad i ett hörn. Svärföräldrarna har redan sagt att de inte kommer acceptera att de bara får ge en julklapp/ present per man sen. Jag har försökt påtala att det är bättre de köper ngt dyrare eller stoppar in pengarna på det sparkonto vi kommer sätta upp men nej, de har bestämt sig för att det ska köpas mängder av skitsaker redan nu. Det har vi föräldrar tydligen inte med att göra :arghh::banghead:

Jag älskar mina svärföräldrar och min mor men just nu gör de det väldigt svårt för mig att tycka om dem. :cry:
 
Åh jag blir så frustrerad på min mor och min svärmor just nu. Det värsta är att det de gör gör de för att vara snälla osv så jag känner att jag egentligen bara borde vara tacksam. :crazy:

Svärmor håller i skrivande stund på att köpa en åkpåse till oss (om nu inte min man mot förmodan lyckas få henne på andra tankar), vi behöver ingen åkpåse. Vi har iofs ingen men det vet inte hon (vi har bestämt oss för att ha ett par olika filtar samt overall istället - lager på lager då det passar vår livstil och klimatet här bättre) mannen ska iaf försöka tala om för henne att vi redan har en åkpåse. Ljuga alltså.. :(

Igår ringde min mor och berättade att hon köpt en overall till pyret. Inte för att vi inte har någon i just den storleken, för det har vi och hon vet om det, utan för att hon tyckte att en vit var finare än den bruna vi har :(

Jag vet att de bara menar väl och att de vill vara delaktiga men varför inte fråga oss istället vad vi behöver och skulle vilja ha?? Båda har redan bestämt att om det blir en flicka så ska de köpa klänningar, jag VILL INTE ha klänningar på en bebis!!!!!! Det känns som om jag inte har rätt att välja själv. Har redan fått 12(!) par kalasbyxor i strl 62 av svärmor..

Min mor poängterar hela tiden att det där kan vi inte köpa för tänk om det blir en tjej osv. Vi köper enbart könsneutrala färger eftersom jag (min man är färgblind) inte är så förtjust i rosa, blått eller starka nyanser. Men de är så indoktrinerade i sina spår att jag känner mig inmålad i ett hörn. Svärföräldrarna har redan sagt att de inte kommer acceptera att de bara får ge en julklapp/ present per man sen. Jag har försökt påtala att det är bättre de köper ngt dyrare eller stoppar in pengarna på det sparkonto vi kommer sätta upp men nej, de har bestämt sig för att det ska köpas mängder av skitsaker redan nu. Det har vi föräldrar tydligen inte med att göra :arghh::banghead:

Jag älskar mina svärföräldrar och min mor men just nu gör de det väldigt svårt för mig att tycka om dem. :cry:

Är det första barnbarnet?

Jag hade nog bara låtit dom hålla på. Försök se det positiva i att dom bryr sig om sitt barnbarn.

Det är ju som du skriver att dom bara vill väl. Vem vet en åkpåse kanske kommer till nytta ändå fast kanske som något helt annat än en åkpåse. :)
 
Är det första barnbarnet?

Jag hade nog bara låtit dom hålla på. Försök se det positiva i att dom bryr sig om sitt barnbarn.

Det är ju som du skriver att dom bara vill väl. Vem vet en åkpåse kanske kommer till nytta ändå fast kanske som något helt annat än en åkpåse. :)
Första för svärföräldrarna andra för min mor.

Jag känner mer att det blir ett tvång att sakerna ska användas. Jag vill ju inte ha dem av en anledning. Och jag vill inte att pyret ska få hur många skitleksaker som helst sen heller. Hellre saker som faktiskt uppskattas.
 
Första för svärföräldrarna andra för min mor.

Jag känner mer att det blir ett tvång att sakerna ska användas. Jag vill ju inte ha dem av en anledning. Och jag vill inte att pyret ska få hur många skitleksaker som helst sen heller. Hellre saker som faktiskt uppskattas.
Det finns en bra sak med många skitleksaker. Det är att då kan man lägga dom i lådor eller liknande och så får barnet sedan vända upp och ner på dessa lådor istället för lådorna med underkläder.

Att rota igenom lådor av alla de slag och dra fram sakerna i lådorna har varit en stor favorit bland alla mina tre barn (tyvärr) :D

Problemet för små barn är att om dom får många saker på en gång så har dom svårt att verkligen leka med dom. Det blir för mycket att greppa. Vi löste det så att dom fick en eller två saker varje/varannan dag en längre tid. På detta sätt fick dom tid att leka med en sak i taget och själv välja vad som var favoriterna att leka med.

Men om du säger "En åkpåse har vi inget behov av men däremot en svart elefant". Funkar inte det?
 
Det finns en bra sak med många skitleksaker. Det är att då kan man lägga dom i lådor eller liknande och så får barnet sedan vända upp och ner på dessa lådor istället för lådorna med underkläder.

Att rota igenom lådor av alla de slag och dra fram sakerna i lådorna har varit en stor favorit bland alla mina tre barn (tyvärr) :D

Problemet för små barn är att om dom får många saker på en gång så har dom svårt att verkligen leka med dom. Det blir för mycket att greppa. Vi löste det så att dom fick en eller två saker varje/varannan dag en längre tid. På detta sätt fick dom tid att leka med en sak i taget och själv välja vad som var favoriterna att leka med.

Men om du säger "En åkpåse har vi inget behov av men däremot en svart elefant". Funkar inte det?
Problemet med presenter är att det lär bli väldigt många ändå även om alla håller sig till max en per man så pratar vi om minst 20st (bara närmsta familjen dvs våra föräldrar och syskon) och det räcker långt och väl. Det finns en risk att det mer handlat om ca 30-40 paket även om ingen get mer än ett..

Hade det gått att be om ngt annat så hade jag gjort det men både hon och min mor är så inställda på vad vi ska ha och hur det ska vara att jag känner mig totalt ignorerad :(
 
Problemet med presenter är att det lär bli väldigt många ändå även om alla håller sig till max en per man så pratar vi om minst 20st (bara närmsta familjen dvs våra föräldrar och syskon) och det räcker långt och väl. Det finns en risk att det mer handlat om ca 30-40 paket även om ingen get mer än ett..

Hade det gått att be om ngt annat så hade jag gjort det men både hon och min mor är så inställda på vad vi ska ha och hur det ska vara att jag känner mig totalt ignorerad :(
Jaha okej. Det var ju lite skillnad i storleken på min släkt :D

Ja 30-40 paket kan ju vara en aaaaaning för mycket :p

Jag trodde det rörde sig om 10-15 paket :o
 
Jaha okej. Det var ju lite skillnad i storleken på min släkt :D

Ja 30-40 paket kan ju vara en aaaaaning för mycket :p

Jag trodde det rörde sig om 10-15 paket :o

Jupp och tänk dig då om min mor och svärföräldrarna inte lyssnar utan ger totalt 20 paket bara på de tre (tror det är ungefär där det lär hamna) då pratar vi alltifrån 40 paket i bästa fall till upp mot 60.. Det är vansinne :meh:

Bättre att pengarna isf läggs på ett sparande som kommer pyret till gagn längre fram :idea:
 
Jupp och tänk dig då om min mor och svärföräldrarna inte lyssnar utan ger totalt 20 paket bara på de tre (tror det är ungefär där det lär hamna) då pratar vi alltifrån 40 paket i bästa fall till upp mot 60.. Det är vansinne :meh:

Bättre att pengarna isf läggs på ett sparande som kommer pyret till gagn längre fram :idea:
Förlåt men jag ser framför mig en hög med julklappar som är högre än granen :D

Men om du lägger fram det här räkneexemplett till dom ser dom då inte själva det onödiga i det hela?
 
Jupp och tänk dig då om min mor och svärföräldrarna inte lyssnar utan ger totalt 20 paket bara på de tre (tror det är ungefär där det lär hamna) då pratar vi alltifrån 40 paket i bästa fall till upp mot 60.. Det är vansinne :meh:

Bättre att pengarna isf läggs på ett sparande som kommer pyret till gagn längre fram :idea:
Men menar du att båda eras hela släkter är omöjliga att tala allvar med? :confused: Även om du inte kan få din mamma och svärmor att ändra sig kanske du ändå kan försöka prata med de andra.
 
Jag helammar också och det fungerar jättebra :)
@Cocos Akta dina tuttar så du inte får mjölkstockning! Min barnmorska ska mycket strängt till mig när jag fick mitt första barn att jag inte fick bli kall alls på hela bröstet, det vill säga ända upp till halsen. Svettas man på vintern så ska man dra upp jackan nere från och kyla ner magen.
Jag följde råden och klarade mig från mjölkstockning sist :) Gå in och amma när det inte är behagligt ute.
 
@TeamLundVer
Vilka respektlösa släktingar! Jag hade blivit vansinnig! Jag skulle sagt att om ni inte respekterar ett paket per person så kommer jag kasta sakerna. Man har ju inte hur mycket plats som helst! :(
 
Jag helammar också och det fungerar jättebra :)
@Cocos Akta dina tuttar så du inte får mjölkstockning! Min barnmorska ska mycket strängt till mig när jag fick mitt första barn att jag inte fick bli kall alls på hela bröstet, det vill säga ända upp till halsen. Svettas man på vintern så ska man dra upp jackan nere från och kyla ner magen.
Jag följde råden och klarade mig från mjölkstockning sist :) Gå in och amma när det inte är behagligt ute.
Förlåt för att jag besserwissrar men att kyla orsakar mjölkstocking är en seglivad myt :)
 
Men menar du att båda eras hela släkter är omöjliga att tala allvar med? :confused: Även om du inte kan få din mamma och svärmor att ändra sig kanske du ändå kan försöka prata med de andra.

Fast jag har räknat med att övriga släkten gör som jag ber dem om. Problemet är att vi är så fruktansvärt många att det ändå blir en massa paket. (I-landsproblem, jag vet). Vi kommer själva inte ge pyret ngt materiellt alls nu i jul utan enbart investera lite pengar istället till ett sparande. Till våra gudsöner + min brorson så ger vi alltid en bok + aktier. Investering i deras framtid alltså. :up:
 
Oj vad alla skriver mycket. Hinner ju knappt med :)
Jag helammar. Alice äter varannan/var tredje timme dagtid och lite mer sällan på nätterna. Hittills har hon sovit tre till fyra timmar första passet på natten och sen vaknat för att äta varannan timme. Inatt sov hon 00-06!! Helt otroligt. Sonen sov aldrig så långa pass förrens han slutade både ammas och dricka välling på natten. Så runt 1,5 år. Har ännu inte riktigt hämtat mig från chocken när jag kollade på klockan. Tyckte jag var väl pigg när hon började gruffa:D.
Kvällarna snuttar hon mycket. Äter gärna helt tomt på båda tuttarna. Jag har ju ingen massiv mjölkproduktion. Behöver inte ens sova med bh och amningsiläggen behöver jag inte heller. Men det är väl kanske därför hon äter så ofta. Dock går hon upp 300g per vecka än så länge:o Så maten räcker helt klart.
En sak till chockade mig idag. Hon vaknade med torr blöja! Kissade henne på toa direkt när hon vaknade:banana:. Såhär får hon hemskt gärna fortsätta.

Ang julklappar. Jag säger inget om mängden paket. Sonen har ju innan varit enda barnet på sambons sida så han har fått massor! Men tycker att vill de så gärna köpa så får de det. Eftersom sambons kusiner inte har barn än så får han även paket från det hållet. Dock träffar vi inte alla samma dag, så det blir tre dagar med julklappar och tomte;). Vi brukar dock inte köpa något större eftersom han får så mycket av alla andra. Mina svärföräldrar fullkomligt älskar att köpa saker till barnen, men vi har kommit dit att de oftast frågar vad de behöver. Dock har sonen flera jackor han knappt använt tex:angel:. Jag tackar dock och tar emot. Allt kanske inte används, men då får det vara så. Hade jag varit du så hade jag skrivit en önskelista med saker ni behöver. Be om bra ullkläder eller så istället. Dock var en åkpåse ganska smidigt när barnet blir runt ett. Vi har en med fårskinn i dynan där man kan ta bort locket. Den har varit toppenbra och fårskinnsdynan har vi använt året runt! De kan ju köpa en sådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp