Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många ammar här inne?

Jag helammar, och denna gången känner jag mig så himla låst av det. Jag antar att orsaken är att jag dessutom studerar samtidigt, och att se till att det finns utpumpad mjölk till de gånger jag inte är hemma är en stress. Förra gången hade jag inga bekymmer alls med att amma men denna gången funderar jag allvarligt på att komplettera med ersättning när jag inte är hemma och lägga ner pumpandet. Samtidigt får jag så dåligt samvete, lillan har precis börjat bli sådär igenkännande glad då jag ammar. Såfort jag tar fram amningskudden och vi sätter oss tillrätta börjar armar och ben sprätta, och gör konstiga grymtande läten och ser ut som en piraya :D Hon går dessutom upp fint i vikt, över 400 g förra veckan. Dessutom misstänker jag att om jag börjar komplettera med ersättning blir det nog fort att det blir mer och mer. Som det är nu känner jag mig stressad av att gå ut till stallet eller liknande, om hon skulle bli hungrig då jag inte är inne. För det blir hon alltid. Så då skulle det bli ytterligare ersättning där...
 
@Emor
Jag helammar även jag! Nu har vi bara vart hemma från BB sen i onsdags, har dock redan märkt att planering krävs. :p
Håller på att pumpar emellanåt för att fylla på frysen, så att det alltid finns hemma.
Stallet blir nog värst, att amma precis innan man lämnar hemmet för stallet blir väl ett måste. Följer knodden med till stallet så kommer jag nog få amma inne hos stallägaren alternativ den varma sadelkammaren.
Just nu har vi order från BM att amma var tredje timma då hon föddes för tidigt, det är lite pillrigt, när man ska åka iväg iallafall.

Men! Hur bekvämt som helst att amma på natten! Behöver ju inte lämna sängen. :D
 
Hur många ammar här inne?

Jag helammar, och denna gången känner jag mig så himla låst av det. Jag antar att orsaken är att jag dessutom studerar samtidigt, och att se till att det finns utpumpad mjölk till de gånger jag inte är hemma är en stress. Förra gången hade jag inga bekymmer alls med att amma men denna gången funderar jag allvarligt på att komplettera med ersättning när jag inte är hemma och lägga ner pumpandet. Samtidigt får jag så dåligt samvete, lillan har precis börjat bli sådär igenkännande glad då jag ammar. Såfort jag tar fram amningskudden och vi sätter oss tillrätta börjar armar och ben sprätta, och gör konstiga grymtande läten och ser ut som en piraya :D Hon går dessutom upp fint i vikt, över 400 g förra veckan. Dessutom misstänker jag att om jag börjar komplettera med ersättning blir det nog fort att det blir mer och mer. Som det är nu känner jag mig stressad av att gå ut till stallet eller liknande, om hon skulle bli hungrig då jag inte är inne. För det blir hon alltid. Så då skulle det bli ytterligare ersättning där...
Vad roligt att hon är så glad :) OJ vad hon växer! Hur snabbt brukar bebisar öka i vikt?

Senast vi vägde H hade hon gått upp 240 g på två veckor. Men hon är ingen storätare, vi får ofta försöka truga i henne mat (idag med en kaskadspya som följd :crazy:). Bytet av ersättning hjälpte inte och inte heller att köpa nappar med större hål. Tänker jag rätt i att låta henne sova länge så att aptiten byggs upp ordentligt eller borde jag göra på annat sätt? Hon är 8 veckor nu.
 
Vad roligt att hon är så glad :) OJ vad hon växer! Hur snabbt brukar bebisar öka i vikt?

Senast vi vägde H hade hon gått upp 240 g på två veckor. Men hon är ingen storätare, vi får ofta försöka truga i henne mat (idag med en kaskadspya som följd :crazy:). Bytet av ersättning hjälpte inte och inte heller att köpa nappar med större hål. Tänker jag rätt i att låta henne sova länge så att aptiten byggs upp ordentligt eller borde jag göra på annat sätt? Hon är 8 veckor nu.
Jo, strl 68 har ingen växtmån längre så 74 används det med nu, funkar fint. Idag har hon brallor o strl 80 i en mjukismodell från lillephant och dom funkar redan nu. Hin har inte så mycket veck heller än, men dom kommer om hon blir som sin syster. Men hon är lång, och riktigt stadig, håller koll på sitt egna huvud när man bär henne, lyfter huvudet och tittar sig omkring då hon ligger på mage, så hon är tidig. Skönt med stabilt barn dock, ffa när storasyster vill hålla och så :)

Men jo, hon växer i raketfart. Tror dom säger att 100-200 g i veckan, men det är givetvis individuellt också. Och jag hade tänkt som du, lilla (haha) A får sova sålänge hon önskar, nattetid lan det bli 5-6 timmar. Jag tycker iaf det är skitsvårt att väcka småttingar, och upplever att när man väcker för att Mata äter dom lite, och sen somnar dom om. Får dom vakna av sig själva är dom piggare och orkar äta mer. Men det är bara cad jag tror. Och hon äter så mycket hon behöver! Jag ammar ju mest, men ibland får hon utpumpat i flaska, och jag tycker inte hon äter så mycket då per gång men uppenbarligen äter hon nog.
 
Världens senaste uppdatering kommer här :D
(läser från mobilen varje dag men orkar inte skriva för buke är tyvärr inte så mobilvänligt :()

Lilla Edith är nu drygt två veckor har växt 2,2 cm och gått upp från 2850 gram till 3264. Hon tittar sig omkring och fixerar blicken korta stunder, ligga på mage är ingen höjdare hon blir skitförbannad för att hon inte kan krypa :angel:

Mitt enda krångel har blivit amningen, det funkade fint i ca 1,5 vecka hon slog nästan rekord på sös gällande viktuppgång. men nu senaste dagarna så verkar det som att produktionen inte hänger med riktigt..
Natt, morgon och dagtid äter hon med "lagom" mellanrum så det hinner bildas ny mjölk hela tiden. Kvällarna däremot äter hon så ofta att det efter ett par timmar blir torrsnuttande och skitsur bebis :cry:
Jag kände att pumpa och mecka inte riktigt funkar, hinner helt enkelt inte med det så har köpt ersättning nu och tänkte kompletera med nån flaska på kvällen när brösten är tömda så hon slipper hungerskrika i en timme!
Gör jag helt galet tycker ni? och om nån har nått tips är det hjärtligt välkommet!
 
Världens senaste uppdatering kommer här :D
(läser från mobilen varje dag men orkar inte skriva för buke är tyvärr inte så mobilvänligt :()

Lilla Edith är nu drygt två veckor har växt 2,2 cm och gått upp från 2850 gram till 3264. Hon tittar sig omkring och fixerar blicken korta stunder, ligga på mage är ingen höjdare hon blir skitförbannad för att hon inte kan krypa :angel:

Mitt enda krångel har blivit amningen, det funkade fint i ca 1,5 vecka hon slog nästan rekord på sös gällande viktuppgång. men nu senaste dagarna så verkar det som att produktionen inte hänger med riktigt..
Natt, morgon och dagtid äter hon med "lagom" mellanrum så det hinner bildas ny mjölk hela tiden. Kvällarna däremot äter hon så ofta att det efter ett par timmar blir torrsnuttande och skitsur bebis :cry:
Jag kände att pumpa och mecka inte riktigt funkar, hinner helt enkelt inte med det så har köpt ersättning nu och tänkte kompletera med nån flaska på kvällen när brösten är tömda så hon slipper hungerskrika i en timme!
Gör jag helt galet tycker ni? och om nån har nått tips är det hjärtligt välkommet!

Det är ofta en period där vid två veckor som mjölken behöver ökas på. Om du börjar ge ersättning då så kommer inte amningen hänga med i produktionen. Amma på och ha bebis vid bröstet hela tiden kvällstid så ska du se att det stabiliserats om ett par dagar. :)
 
Det är återkommande ökningsperioder under amningen. Då blir det precis sådär, torrsnuttande en halv evighet och en bebis som inte riktigt blir nöjd. Det är för att bebis säger till brösten att snabba på tempot lite och producera mera. Brukar ta 2-3 dagar för brösten att fatta.

Och det är skitjobbigt, man känner sig som om man ammar dygnet runt, bebis blir aldrig nöjd och brösten gör ont. Men vips, så är bebis och bröst i fas igen. Om man ger ersättning kommer det dröja längre innan, ev aldrig ske beroende på mängd ersättning.

Men det är en chock att gå från "tittsen är överfulla" till "tomt?!?!?!" på ett ögonblick.

Och så kul med en uppdatering från dig! Vilket fint namn hon fick lillan din
 
Världens senaste uppdatering kommer här :D
(läser från mobilen varje dag men orkar inte skriva för buke är tyvärr inte så mobilvänligt :()

Lilla Edith är nu drygt två veckor har växt 2,2 cm och gått upp från 2850 gram till 3264. Hon tittar sig omkring och fixerar blicken korta stunder, ligga på mage är ingen höjdare hon blir skitförbannad för att hon inte kan krypa :angel:

Mitt enda krångel har blivit amningen, det funkade fint i ca 1,5 vecka hon slog nästan rekord på sös gällande viktuppgång. men nu senaste dagarna så verkar det som att produktionen inte hänger med riktigt..
Natt, morgon och dagtid äter hon med "lagom" mellanrum så det hinner bildas ny mjölk hela tiden. Kvällarna däremot äter hon så ofta att det efter ett par timmar blir torrsnuttande och skitsur bebis :cry:
Jag kände att pumpa och mecka inte riktigt funkar, hinner helt enkelt inte med det så har köpt ersättning nu och tänkte kompletera med nån flaska på kvällen när brösten är tömda så hon slipper hungerskrika i en timme!
Gör jag helt galet tycker ni? och om nån har nått tips är det hjärtligt välkommet!
Brösten blir aldrig tomma. Så fort dom börjar tömmas så fylls dom på med en gång. Det nybildas hela tiden.

Det är fullt normalt att dom gör så på kvällarna i början. Det är då man effektivast ökar produktionen.

Även om dom inte är hungriga så kan dom göra så. Dvs snutta lite släppa och gråta, snutta lite släppa och gråta. Ibland är det för att dom är trötta men inte "vill" sova (det är något dom måste "lära" sig och vissa barn verkar tycka det är väldigt obehagligt att somna.)

Vad du kan göra är att byta bröst hela tiden. Vissa barn blir lite otåliga när det inte kommer så mycket på en gång. Men det blir aldrig helt slut på mjölken då den som sagt nybildas hela tiden.

Detta är som sagt ett sätt att få upp mjölkproduktionen så om man börjar med ersättning så är risken att man aldrig får upp den tillräckligt. Detta är ju då bara ett bekymmer om man vill helamma.

Våga lita på att din mjölk räcker. Byt bröst ofta på kvällen (så fort bebisen släpper bröstet). Detta är det effektivaste sätter att få upp produktionen på.
 
Dom storlekarna hoppade vi över, vi gick på 62 direkt :cool:
Jag är lite nyfiken, hur ligger hon på bvcs kurvor i förhållande till normalkurvan? H ligger ändå 1-2 standardavvikelser över normalen på allt så jag tycker inte hon är så liten :) Hur utvecklas hon jämfört med storasyster?
 
Jag är lite nyfiken, hur ligger hon på bvcs kurvor i förhållande till normalkurvan? H ligger ändå 1-2 standardavvikelser över normalen på allt så jag tycker inte hon är så liten :) Hur utvecklas hon jämfört med storasyster?

Oj, nu har jag inte varit dit sist, var maken, men hon följer sina kurvor fint. Ja vikten tog något hack upp sist ;) hon ligger väl 2 hack över tror jag, är inte säker. Kurvorna hennes ser ut ungefär som storasysters. Dom är ju lite större båda två, men inte tokigt stora. Bvc har aldrig sagt någonting varken om storasyster eller om lillan, än iaf ;)

Men både jag och maken är rätt stora eller vad man ska säga, båda en bit över 180. Storasyster följde mina kurvor och vikt/längd ganska exakt.
 
@Emor

Jag helammar och det fungerar faktiskt riktigt bra. Mycket bättre än med storebror, trots att jag bara delammade där och gav ersättning som komplement. Tror mycket beror på att Annie i princip bara använder brösten för mat, hon tröstar sig näst intill aldrig med tuttande. Det gör mig trygg i att hon kan tröstas på ett enkelt vis även utan mig, är hon hungrig så har jag pumpat ur och fryst in mjölk. Har dock aldrig behövts, hon är regelbunden i sitt ätande. Storebror var mer för mystuttande och då blev det för mig ett större stressmoment att vara ifrån honom.

Sen tror jag att det varma vädret har gjort det lättare, jag led en hel del av kylan förra gången jag ammade.
 
@trazel @Emor @Tora TACK för svar!
Grejen är den att det va typ bara några dagar efter att mjölken rann till ordentligt som va "normala" tycker att tuttarna är jäkligt tröga om hon ska behöva torrsnutta 1,5 vecka för att få igång nått :mad:
När jag googlat lite så har det stått att brösten måste tömmas för att det ska börja fyllas på och öka produktionen. Så jag har låtit henne snutta ihjäl varje tutte för att verkligen tömma dom...
Ska testa att byta ofta och se om det funkar :)
Ger det några dagar till sen börjar jag använda den svindyra jäkla nappflaskan jag köpt :cautious:

Jajja mitt i tuttgnället tröstade jag mig med att klicka hem en ringsjal :D
Är helt jäkla omöjligt att amma i en ergobaby med spädbarnsinlägg har jag märkt.. kanske nån erfaren och klok kvinna här som vet hur man gör? Enligt instruktionerna ska man "bara" sänka ner hela paketet men sänker jag selen så hon sitter i tutthöjd har jag midjeremmen runt rumpan :o
Vore så smidigt att slippa knöla upp henne och ta av selen på tunnelbanan när det är matdags.
Hoppas ringsjalen är lättare att amma i :)
 
@Cocos jag kunde amma hur lätt som helst i sjal sist, men denna vill visst helst vara modell spik då hon ammar, så vi har inte haft någon jätteframgång på den punkten. Men, det jag gör är artiga tar upp bröstet till bebis, och inte tvärt om. Det kräver flexibla tuttar dock. Ergobaby med spädbarnsinsatsen vet jag dock en del som tycker är krånglig, jag har aldrig provat själv, köpte mig en ergobaby sist, avskydde den och sålde fort som attan.

Och angående matningen, känner du så, så prova och ge henne flaska en gång. Ibland kan man själv behöva den pausen. Du är ju själv dessutom. Jag har haft båda töserna, och djuren med intag av hästarna och lastning av hunden idag och jag tycker det var nog kämpigt, och då har alla skött sig galant (fast ingen av kidsen sover än....) så jag måste säga att jag är imponerad över dom som är själva, ffa med djur i bilden dessutom.
 
@Emor Edith är inte så knusslig hur hon får mat bara hon får den så tror det kan funka i sjal :) "som en spik" är knodden helt styv när hon äter? :D
Jag ska som sagt ge det nån/några dagar till men det börjar bli lite slitigt.. har som tur e bara en hund men hon vill ju ut iaf 1 gång varje kväll och det är förbaskat kallt om tuttarna att amma ute tycker jag :mad:
Varför gillade du inte ergobabyn? bortsett från amningskrånglet tycker jag om den.. har dock aldrig testat sjal så det kanske ändras när jag testar den ;)
 
@trazel @Emor @Tora TACK för svar!
Grejen är den att det va typ bara några dagar efter att mjölken rann till ordentligt som va "normala" tycker att tuttarna är jäkligt tröga om hon ska behöva torrsnutta 1,5 vecka för att få igång nått :mad:
När jag googlat lite så har det stått att brösten måste tömmas för att det ska börja fyllas på och öka produktionen. Så jag har låtit henne snutta ihjäl varje tutte för att verkligen tömma dom...
Ska testa att byta ofta och se om det funkar :)
Ger det några dagar till sen börjar jag använda den svindyra jäkla nappflaskan jag köpt :cautious:

Jajja mitt i tuttgnället tröstade jag mig med att klicka hem en ringsjal :D
Är helt jäkla omöjligt att amma i en ergobaby med spädbarnsinlägg har jag märkt.. kanske nån erfaren och klok kvinna här som vet hur man gör? Enligt instruktionerna ska man "bara" sänka ner hela paketet men sänker jag selen så hon sitter i tutthöjd har jag midjeremmen runt rumpan :o
Vore så smidigt att slippa knöla upp henne och ta av selen på tunnelbanan när det är matdags.
Hoppas ringsjalen är lättare att amma i :)
Prolaktin är det mjölkbildande hormonet som frisätts när barnet suger och mjölken lämnar bröstet. Ju OFTARE barnet suger desto mer hormoner frisätts och desto mer mjölk bildas. På natten frisätts extra mycket prolaktin, det är därför bra att amma fritt även på natten.
 
@Cocos jajamensan, styv och raklång :D hennes favoritposition tror jag, inget ergonomiskt grodposition och C-kurva på ryggen där inte om hon får välja.

Det låter klokt :) och jo,det är ju själva grejen att ta sig ut med alla, om man då rastar en eller två, släpper in några hästar eller vad man gör är liksom skitsamma. Jag ångrar mig så att jag inte satte upp hagen till ligghallen iår kan jag lova. Nu är det fruset i backen här.

Jag hade en manduca som jag trivdes bättre med, vill kunna korsa axelbanden vilket inte gick i sportmodellen iaf, så då behöll jag manducan och sålde ergon. Men snygg är den :)
 
@Tora hon sov med tutten i munnen första dagarna men nu ammar hon 2 ggr per natt.. vet inte hur länge för jag lyckas alltid somna :o
Ska kanske väcka henne en extragång och se om det sätter fart på eländet!?
tack för alla tips, jag har läst typ noll om amning för att inte stressa upp mig och det har funkat hiyyills men nu tog det stop, då är det guld att få tips här :)

@Emor hahaha... spikstilen låter lite festlig :D
Lösdrift verkar va en smart grej speciellt när man har bebis.. du kan inte typ borra stolphå? l :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp