Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha då har bf kommit och gått utan bebis i sikte. E iofs inställd på att g över men usch vilken trååkig tid det e nu. Ska till BM imorrn för hinnsvepning får vi se om det sätter fart ;). Hur går det för @Derivata, någon som vet?
 
Är det någon som har några bra tips på hur man får bebis att sova? Jag håller på att bli tokig. H, nu 7 veckor, blir bara svårare och svårare att söva. Jag försökte i fem timmar i natt, från 22 till 03, sen var jag tvungen att väcka min man.

Vi börjar nattningen varje kväll i samband med att hon äter ca 21-22, genom att byta blöja, sätta på pyjamas och dämpa belysningen. Igår kväll åt hon bra och jag bytte blöjs en extra gång vid 01 så hon blev aldrig för blöt. Jag skumpade henne i sjalen (så att jag har jätteont i fötterna idag), jag vaggade henne på armen, jag provade att lägga henne i babynestet och lägga en hand på och vagga henne och hyscha. Jag provade upprepade gånger att erbjuda både nappflaska och napp. Hon somnade korta stunder i sjalen men vaknade om jag slutade röra mig så jag fick ingen chans att vila medans hon gjorde det.

Jag vet att man inte kan skapa sovrutiner för så här små men "ska" det behöva vara så här illa??? Hon sover på ungefär samma sätt dagtid så det ger inte mycket chans till vila för mig då heller. Är det bara att försöka hålla ut eller vad gör jag? Jag har tyvärr en natt (och två dagar) framför mig nu i veckan då min man kommer vara borta och det känns svinjobbigt :(
 
@Derivata, det är segt det här du..:/. Vilket datum får du gå till som längst? Igår låg jag på soffan hela dagen o åt pannkakor och en hel ananas för att jag tyckte synd om mig själv, haha. Idag ska jag dock iväg o göra lite grejer så hoppas det sätter fart på eländet!
 
@Carand jag hade datum den 14:e och får gå tre veckor....Herregud det blir in i december :eek:. Det går inte, jag ska ju vara läkt och redo till början av januari när ridningen börjar om igen :nailbiting:

Men här sitter jag på jobbet, onekligen är jag en mycket intressant kollega just nu, aldrig tidigare har så många passerat mitt rum längst ned i korridoren för att konstatera "jaså, du är här ännu"...
 
@hvala först och främst, kram! Det är skit när man inte får sova. Jag har bara ett knep, bröstet. Och det går ju inte för din del, och inte heller för min makes del, sådär har han med äldre dottern provat sig fram till lite olika trix. (Lilla A är fortfarande oförskämt okomplicerad)

Först, så inne så är det kung att ha en pilatesboll att sitta på, då kan man hoppa/skumpa på stället men ändå få vila lite, och småttingar brukar somna eller iaf bli nöjda när man sitter där. Jag hade en framför tvn sist, för att se nyheter och liknande.

Sjal funkar ganska bra också, sjal på pilatesboll innebär händerna fria.

Sen var äldre dottern nöjd om hon fick ligga på ens arm när man bar runt henne, ned huvudet mot armvecket, så kunde man gunga henne ganska bra. Att ha henne på bröstet, men utåt fast fortfarande kind mot kind, gick också rätt bra korta stunder.

Funkar det att åka bil? Äldsta hatade bilstolen, men jag har en bekant som kör sin unge till sömns varenda natt.
 
Är det någon som har några bra tips på hur man får bebis att sova? Jag håller på att bli tokig. H, nu 7 veckor, blir bara svårare och svårare att söva. Jag försökte i fem timmar i natt, från 22 till 03, sen var jag tvungen att väcka min man.

Vi börjar nattningen varje kväll i samband med att hon äter ca 21-22, genom att byta blöja, sätta på pyjamas och dämpa belysningen. Igår kväll åt hon bra och jag bytte blöjs en extra gång vid 01 så hon blev aldrig för blöt. Jag skumpade henne i sjalen (så att jag har jätteont i fötterna idag), jag vaggade henne på armen, jag provade att lägga henne i babynestet och lägga en hand på och vagga henne och hyscha. Jag provade upprepade gånger att erbjuda både nappflaska och napp. Hon somnade korta stunder i sjalen men vaknade om jag slutade röra mig så jag fick ingen chans att vila medans hon gjorde det.

Jag vet att man inte kan skapa sovrutiner för så här små men "ska" det behöva vara så här illa??? Hon sover på ungefär samma sätt dagtid så det ger inte mycket chans till vila för mig då heller. Är det bara att försöka hålla ut eller vad gör jag? Jag har tyvärr en natt (och två dagar) framför mig nu i veckan då min man kommer vara borta och det känns svinjobbigt :(
Min erfarenhet är att när det är så illa så brukar det vara något som inte riktigt är okej. Tex mage eller öron.

Prata med BVC. Kolla upp öronen och fundera på om det kan vara ersättningen som ställer till problem. Kanske behövs det en annan sort?
 
Tack @Emor! Pilatesboll borde vi skaffa, bra tips! Sjalen är det som funkar bäst av det vi provar. Hon gillar inte när vi bär henne i armarna alls, det är bara okej om hon nästan sover redan eller om hon får vara upprätt och kika över axeln (men då somnar hon inte). Hon sover hyfsat i babyskyddet i bilen om bilen rör sig men vaknar när den stannar. Samma sak med vagnen.

Jag hoppas hoppas hoppas att det här är en snabbt övergående fas!
 
Min erfarenhet är att när det är så illa så brukar det vara något som inte riktigt är okej. Tex mage eller öron.

Prata med BVC. Kolla upp öronen och fundera på om det kan vara ersättningen som ställer till problem. Kanske behövs det en annan sort?
Tack Tora! Hon har haft en del magknip tidigare men i natt verkade magen vara i ordning. Men absolut, helt klart värt att prova en annan ersättning. Jag upplever att hon är lite rosslig i luftvägarna, hon andas ibland lite "bullrigt", men det är väl naturligt med såna små? Vi ska till bvc i eftermiddag så då ska jag höra mig för. Ska jag be om en läkartid tycker du? Jag är tyvärr inte speciellt förtjust i sköterskan vi går hos, hon gillar mest att visa broschyrer om Sempers och Nestlés produkter...
 
Tack Tora! Hon har haft en del magknip tidigare men i natt verkade magen vara i ordning. Men absolut, helt klart värt att prova en annan ersättning. Jag upplever att hon är lite rosslig i luftvägarna, hon andas ibland lite "bullrigt", men det är väl naturligt med såna små? Vi ska till bvc i eftermiddag så då ska jag höra mig för. Ska jag be om en läkartid tycker du? Jag är tyvärr inte speciellt förtjust i sköterskan vi går hos, hon gillar mest att visa broschyrer om Sempers och Nestlés produkter...

Ja jag tycker du skall be om en läkartid. Till öronen är det bäst om det är en öronläkare.

Öronen brukar det vara om de tjorvat någon dag eller två. Är det längre än så så skulle min gissning snarare vara magen.

Vad väger hon? Är det 5 kg? Vad du kan prova i så fall ikväll (om du inte får läkartid idag) är att ge lite Alvedon och se om det hjälper om 30-60 min.
 
Ja jag tycker du skall be om en läkartid. Till öronen är det bäst om det är en öronläkare.

Öronen brukar det vara om de tjorvat någon dag eller två. Är det längre än så så skulle min gissning snarare vara magen.

Vad väger hon? Är det 5 kg? Vad du kan prova i så fall ikväll (om du inte får läkartid idag) är att ge lite Alvedon och se om det hjälper om 30-60 min.
Hon har sovit dåligt på natten i en vecka (nattning tar ca tre timmar eller mer) men nu har det eskalerat med att hon sover dåligt även på dagen + bottenrekord i natt. Tack för dina råd! Vi börjar med att byta ersättning, det har vi pratat om att göra länge. Magproblem har hon ju, vi ger t ex inte d-droppar nu eftersom vi trott att hon får ont av dem.

Hon väger lite mindre än 5 kg, kanske 4,8.
 
Hon har sovit dåligt på natten i en vecka (nattning tar ca tre timmar eller mer) men nu har det eskalerat med att hon sover dåligt även på dagen + bottenrekord i natt. Tack för dina råd! Vi börjar med att byta ersättning, det har vi pratat om att göra länge. Magproblem har hon ju, vi ger t ex inte d-droppar nu eftersom vi trott att hon får ont av dem.

Hon väger lite mindre än 5 kg, kanske 4,8.
Även mitt råd är att prova med en dos alvedon, då får man snabbt veta om de har ont. Och kan då lättare börja nysta i det :)

Tror du magen, så prova de ersättningar med mindre laktos/ingen mjölk. Vet ni att hon har känslig mage så är mjölkprotein/soyaprotein ganska "starkt" för magen :)
 
Hon har sovit dåligt på natten i en vecka (nattning tar ca tre timmar eller mer) men nu har det eskalerat med att hon sover dåligt även på dagen + bottenrekord i natt. Tack för dina råd! Vi börjar med att byta ersättning, det har vi pratat om att göra länge. Magproblem har hon ju, vi ger t ex inte d-droppar nu eftersom vi trott att hon får ont av dem.

Hon väger lite mindre än 5 kg, kanske 4,8.
Det här blir jag kanske hängd för men jag hade absolut provat att ge den minsta dosen Alvedon. Hon väger ju nästan 5 kg.

Eftersom det är så pass kort tid hon varit kinkig så hade jag definitivt kollat öronen.

Min fick ju problem med örat och då var det hopplöst med sömnen, både dagtid och kvällstid. Men med lite Alvedon så blev det genast bättre och efter två dagar med penicillin så var hon "normal" igen.

Då ammar jag ändå min och risken för öroninflamation är lägre då än vid ersättning.

Det behöver givetvis inte vara något fel men när barnen gråter och sover oroligt så ger jag alltid smärtstillande och kollar öronen omedelbart.
 
Även mitt råd är att prova med en dos alvedon, då får man snabbt veta om de har ont. Och kan då lättare börja nysta i det :)

Tror du magen, så prova de ersättningar med mindre laktos/ingen mjölk. Vet ni att hon har känslig mage så är mjölkprotein/soyaprotein ganska "starkt" för magen :)
Tack till dig också för att du engagerar dig! :)

Jag har köpt hem bebisalvedon nu som vi kan prova. Många har skrivit på nätet att Hipp mjölkersättning är snäll mot magen och det har vi en förpackning av hemma så vi ska prova den. Och så ska vi be om en läkartid när vi är på bvc.
 
Stor kram till dig @hvala!
Jag sitter lite i samma sits så jag vet hur du har det.
Här somnade A inte förrän 03.30 i natt och sonen kliver gladeligen upp kl. 06... Just nu är jag mer än luddig i huvudet. Vanligtvis somnar hon mellan 01.30-03.00 någon gång. EN gång har hon somnat innan kl 00, då kunde jag inte somna för jag trodde att hon var sjuk eller skulle vakna vilken sekund som helst.
Hon sover dock ett sammanhängande pass mellan ca kl. 7-10 varje dag så de dagar som maken lämnar sonen på förskolan tidigt så får jag sova, det är i alla fall dagar. På helgerna får jag också oftast sova på morgnarna då maken går upp med båda barnen om inte dottern fortsätter att sova med mig.
Ingenting funkar, hon vill bara ha bröstet hela tiden och jag har fruktansvärt svårt att få till liggamningen. Jag ligger och spänner mig och kan bara ligga på ett och samma sätt hela tiden, mina bröst är verkligen inte flexibla så när bebis väl fått tag så gäller det att ligga blickstilla på samma sätt annars tappar hon taget. Nu har hon dessutom fått torsk som har smittat till mina bröst så det känns som att någon sticker en lång glödgad nål rakt in i bröstet när hon äter. Vi har börjat ge lite ersättning vid 00.30 ungefär så jag kan få sova en halvtimme när maken ger mat.
Som tur är så är sonen inte lättväckt! Han somnar i sin säng men kommer oftast in i vår säng under natten. Hans sovrum ligger bredvid vårt och har ingen dörr, men han har peppar peppar nästan aldrig vaknat när hon skriker.

Sjal funkar bra att söva i men det går inte att lägga ner henne eller att själv sätta sig still med henne i sjalen, utan man måste vara i rörelse.
Enligt BVC så är det såhär innan de får in sömnrytmen, det var precis samma sak med sonen. Runt 3 månader blev det bättre. Bara 1½ månad kvar nu då...

Ledsen att jag låter gnällig, men just nu är det inte skitkul att ha spädis. Hon är dock världens sötaste såklart och är väldigt okomplicerad att ha med sig och är "snäll" av sig. Det funkar också mycket bättre med sonen än vad vi trodde, han är väldigt mån om henne :love:
 
Kram till dig också @Nelle! Jag förstår inte hur du och andra mammor med sömnproblemsbebisar står ut. För mig går det förvisso upp och ner, vissa dagar går bra och andra - som idag - känner jag mig helt trasig. Jag skulle nog behöva gå och prata med någon.

Nu sover i alla fall H i sjalen, hon är nog trött efter den bökiga natten. Om det inte vore för att vi ska till bvc om en stund skulle jag också sova.
 
Stor kram till er som inte får sova, det måste vara fruktansvärt tärande.

Här rullar det på, jag har börjat tillbringa mer tid i stallet och vi har gjort lite små utflykter. Vi var på julmarknad i fredags och det tyckte Annie var väldigt spännande, hon har nog aldrig varit vaken så länge i sträck tidigare. Överlag är omgivningen intressant och hon spricker upp i ett stort leende när storebror kommer hem från förskolan.

Vårt problem är i stället kräkningar. Att det kommer lite i samband med rapning är ju inga problem, men i natt har vi fått byta sängkläder tre gånger för att hon kaskadkräks så stora mängder att allt blir blött. Jag är ärligt talat rätt less på att inte vara kräkfri mer än typ en halvtimme efter dusch också. Mina bröst läcker, så jag är ständigt blöt och kladdig, oh du glamorösa mammaliv... Hon följer sina kurvor, så BVC ser ingen anledning till oro, men jag tycker synd om henne. Försöker mata oftare så att hon inte äter så mycket och fort, men hon blir rätt förbannad när jag erbjuder bröstet om hon inte är hungrig. :cautious:

Igår var jag på efterkontroll hos läkare och snittsåret har läkt fint både utifrån och inifrån. Gjorde ett VUL för att konstatera att livmodern dragit ihop sig som den ska. Fick sen tips om östrogenkräm för mina väldigt sköra slemhinnor, så nu ska jag prova och utvärdera det. :)
 
Jag är ärligt talat rätt less på att inte vara kräkfri mer än typ en halvtimme efter dusch också.

Känner igen det där... Emellanåt så känns det som att man ska bryta ihop när man måste byta kläder på bebisen (och sig själv) hela tiden. Min son kräktes mycket tills han började äta välling och vanlig mat, sen gick det över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 942
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp