Höstens och vinterns tävlingstråd.

Idag gick det bättre. 67.14% i msvB4 och första utanför placering. Dock 7,7,7,8 på skolorna!!:banana: Hon gjorde ett jättefint travprogram o snittade 72% där. Sen föll hon isär lite i galoppen men skitsamma! Är så glad för att hon var sitt vanliga hejiga jag idag efter förra helgens bedrövliga prestation.:)
 
Jag och Lilla M var på Vallentuna och red LA:3 idag. Han var snäll men stark, vilket gör att mina armar är helt sjukt trötta nu, och mina magmuskler... Precis innan vi skulle in kom en häst lös och det gjorde att han spände till ngt enormt. Och rädd för domarbordet blev han. Men i själva programmet skötte han sig fint, de avdrag vi får är för att han inte sätter in höger bak, blir rak i bålen och lägger huvudet på sned. 63,43 % är helt ok för ett program utan större missar, med en häst som jag nästan aldrig rider (och som det bestämdes i torsdags att jag skulle starta den här tävlingen på). Vi kom på plats 10 av 30!

Stort grattis till @PathOfClovers som vann klassen överlägset på drygt 70 %!
 
Jag och Lilla M var på Vallentuna och red LA:3 idag. Han var snäll men stark, vilket gör att mina armar är helt sjukt trötta nu, och mina magmuskler... Precis innan vi skulle in kom en häst lös och det gjorde att han spände till ngt enormt. Och rädd för domarbordet blev han. Men i själva programmet skötte han sig fint, de avdrag vi får är för att han inte sätter in höger bak, blir rak i bålen och lägger huvudet på sned. 63,43 % är helt ok för ett program utan större missar, med en häst som jag nästan aldrig rider (och som det bestämdes i torsdags att jag skulle starta den här tävlingen på). Vi kom på plats 10 av 30!

Stort grattis till @PathOfClovers som vann klassen överlägset på drygt 70 %!
Tusen tack!! :)

Vi var alltså på Vallentuna idag och lyckades på något sätt vinna båda klasserna!

Först LA:3 på 70,429% och sen MSV C:1 med 69,681%! :love: första vinsten i MSV C också! Trots typ 10 min framridning i bassäng och sen 5 min i supertrång collecting tillsammans med ett annat ekipage med min mötesskygga pålle...han är så fantastisk!!!

Bild från första klassen (det vita på bogspännena och randen där bak är bling!!! Haha)

Och efter andra klassen med båda rosetterna... :D
 
Jag tycker att slutor är myycket svårare än öppnor, då kan man ju böja och flytta mjed samma ben. Slutorna däremot, det verkar vara helt omöjligt att både böja och flytta... inte för att jag är någon expert på öppnor heller men har iaf lyckats komma upp i 7,5 enstaka gånger :p

För att inte vara för mkt OT kan jag meddela att jag ska ge mig ut igen för första gången på ganska exakt 3 månader till helgen. Tanken var ju att ta tävlingsuppehåll och kunna fokusera på träningen och komma tillbaka sååå mycket bättre. Känns dock inte som att det gått något alls frammåt under dessa månaderna men snart är ju säsongen slut så nu blir det tävling i alla fall :cautious:
 
Red MSV C:1 på hemmaplan igår. Hästen var spänd och het som ett strykjärn men ändå ett steg framåt då hon förra året hemma var helt bananas på framridningen, kunde bara rida lätt i trav, och inne på banan helt okontaktbar.
Massa små skitmissar som kostar mycket men vi lyckades skrapa ihop 61,8% ja 0,2% från kval.... inte för att vi är klara för MSV B på långa vägar men det är ändå surt som fan. Men det är svårt att rida ett program utan en enda halvhalt :p
Det var 37 starter och den ena var sämre än den andra så vi hamnade ändå på 14 plats, endast 8 poäng från placering.
 
Jag tycker att slutor är myycket svårare än öppnor, då kan man ju böja och flytta mjed samma ben. Slutorna däremot, det verkar vara helt omöjligt att både böja och flytta... inte för att jag är någon expert på öppnor heller men har iaf lyckats komma upp i 7,5 enstaka gånger :p

För att inte vara för mkt OT kan jag meddela att jag ska ge mig ut igen för första gången på ganska exakt 3 månader till helgen. Tanken var ju att ta tävlingsuppehåll och kunna fokusera på träningen och komma tillbaka sååå mycket bättre. Känns dock inte som att det gått något alls frammåt under dessa månaderna men snart är ju säsongen slut så nu blir det tävling i alla fall :cautious:

?

Hur fasen rider du slutor egentligen ;)
 
Alltså, rider jag en högeröppna så använder jag ju högerskänkeln både till att skåla ur innersidan och att se till att hästen flyttar sig åt vänster. Men i en högersluta måste jag ju använda högerskänkeln för att hålla hästen böjd i innersidan samtidigt som vänsterskänkeln flyttar in bakdelen och får hästen att flytta åt höger = jobbigt :p
 
Alltså, rider jag en högeröppna så använder jag ju högerskänkeln både till att skåla ur innersidan och att se till att hästen flyttar sig åt vänster. Men i en högersluta måste jag ju använda högerskänkeln för att hålla hästen böjd i innersidan samtidigt som vänsterskänkeln flyttar in bakdelen och får hästen att flytta åt höger = jobbigt :p

Jag tycker det är lättare att tänka att jag flyttar med ytterskänken-bogen (diagonalsluta) och håller böjningen bogen med vikt och mot innerskänkel mot förhållande yttertygel. Vill jag ha mer böjning så blir det en förhållning.
Ahh, ser att det ser lite snurrit ut. Förstår ni mitt tänk?
 
I lördags var vi på ännu en programridning och red fälttävlansprogrammet för första gången.
Han var jättefin på framridningen som var utomhus på stooor fin bana. Programet reds inomhus och han tyckte bortre kortsidan var lite läskig, tappade bjudningen där och blev spänd + att jag även gjorde avslutande halten på fel ställe :o Övriga delar var bra och vi fick många sjuor :) Slutade på 61,75% och det är jag nöjd med. Får jag honom lite mer avspänd så kan vi utan problem nå upp till 65 % som är mitt mål :)



 
Första starten efter skada är avklarad! ( tappsko som orsakade ligamentskada)
LA:3 64%
Efter att fröken hade stått på bakbenen en runda så gick det förhållande vis smärt fritt till trots att matte mest fick bära runt spänd häst.
Tur är ser hon inte så spänd ut som hon känns :p
 
Sista starten i år för oss idag.
Divan släppte bettet och vägrade gå fram hela travprogrammet. Så det gick ju åt helvete kan man säga. Galoppen var dock bra och vi skrapade ihop 65% och kom femma. Fjärde placeringen denna säsong. Tur att det kan gå bra fast det är dåligt :p
 
Lilla islandshästen överlevde sin första LC:2! Inga superprocent, men vi kom iaf trea.
Han var ljuvlig på framridningen, bästa ridkänslan i år, sen tog mina nerver över lite på banan... Men skräp samma, vi är glada :D
PA190059_zps65e90240.jpg
 
Jag och lilla M var på samma tävling som @Jfrelin

I första klassen, en LA:1, red jag mest vägen. Det bestämdes i onsdags att jag skulle starta den klassen så jag hade inte hunnit träna på programmet. Två missar men annars ok och 66,71% och en andraplacering. I klassen efter som var en LA:3 gick allt åt skogen. Han var plötsligt extremt bakskygg och tog inte förhållningar så bra. Dryga 60 % blev det, och ändå ett fall framåt i lägstanivå...
 
Ja, nu har vi alltså varit ute och luftat oss igen, första tävlingen på 3 månader.

Mjukstartade med en LA:3 som jag egentligen svurit att aldrig mer rida eftersom det aldrig går bra (59% hade vi senast...), men denna gången så släppte förbannelsen och vi blev till och med placerade! Halleluja! :p
66,57% sämsta poäng en 5a för ryggningen där Bruce fick syn på något utanför dörren som krävde hans omedelbara uppmärksamhet :cautious:, bästa poängen 7,5 på vänster-mellangaloppen på långsidan där vi tidigare haft väldigt svårt med upptaget men jobbat jättemycket med nu senaste veckorna, kommentar "mjuka övergångar" :banana:. Han var genomgående lite för hög i nacken hela programmet, hade nog behövt lite mer framridning för att komma riktigt igenom men ville spara energi till andra klassen, men var iaf ganska stadig. "Fin häst som behöver släppa igenom rörelsen genom kroppen. Spänd, stundtals hög i formen." 5a av 19 starter.

10154449_10152420779099290_5842387867618720667_n.jpg

Film:

Sedan red vi MsvC:1, kändes generellt bättre men tappade lite energi i galoppen när vi kom in i ridhuset jämfört med framridningen på gräsbanan, då hade jag svårt att få stopp på honom i de enkla bytena, här dog han direkt i svängen så det blev 4 och 5,5 på dem. Annars mest 6-6,5, 7or på en volt, en förvänd och sista halten. 61,38%. "Ganska trevlig uppvisning på en fin häst som idag var tidvis spänd". 8 av 18 så domren låg inte jättehögt.
Film:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 605
Senast: vilde
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 063
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 387
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp