Höstens och vinterns tävlingstråd.

@Amanda_F Jag red samma klass som du, fast jag hade det inte varit min klubb så hade jag tänkt stanna hemma då min donna inte var kul sist jag tävlade, en störtdykning mentalt som inte var rolig alls. Jag återhämtar mig ju sakta men säkert från att ha varit rädd, kommit över det, men hon är så svår och känslig och det är en balansgång hela tiden.
Sedan är det ju det där med domare. Den här domaren är tuff, så jag som alltid, alltid får nedslag på formen, visste att det var kört redan från början.

Men vi hade en bra dag och jag red för första gången ett helt program utan en kommentar om att formen var bakom lod eller låg. Dock vågade jag inte spänna bågen då jag inte kan ta hand om energin, utan jag satsade på takt och korrekt form.
I bakdelsvändningarna var hon inte framme för skänkeln, så jag red "bort" dom, och slutorna var för raka enl domaren, men annars hade jag kanske knipit sista placeringen. Jag som inte ens blir placerad i LA:3.

Så jag är väldigt nöjd. Tycker också min bedömning stämmer in på filmen när jag tittade efteråt.


Jag kan lätt hänga upp mig på domaren, men jag har bestämt att släppa det helt, utan bara rida bättre och bättre. Dock är det inte lätt när man har så svår häst..:crazy:
 
Jag har varit och tävlat en debutant fälttävlan och det inleds ju som bekant med dressyr. Programmet har jag aldrig ridit förut men det är ju ganska basic och jag hade tur med lottningen och min klass gick inomhus i ridhuset utan läktare så i vår lilla kokong kunde pållan slappna av och gå nästan som hon ska :)

Fick 62 % och med flyt i de andra två grenarna räckte det till placering!

10676362_10152731199080948_3077846576425279969_n.jpg

10613153_10152731199520948_1674283518113521228_n.jpg

10390408_10152731199155948_4280900031563225211_n.jpg

img_5005_541608baddf2b3798dc3d306.jpg

img_5029_5416091c2a6b22b8fd58c4f7.jpg
 
Jag och F har antagligen gjort vår sista start idag. Hon är ju en skolhäst och jag kände att jag blev tvungen att välja nu, att rida lätt klass på känn gick ok, men ska jag tävla msv så kräver det träning och då har jag valt att göra satsningen med Z, han kan gå längre.

F däremot, var så jäkla bäst idag! Hon som var svårlastad vår första tid ihop har idag lastat sig själv två gånger! Och på banan där vi startade MsvB:2 så red vi ihop 59,88 %, en halv p från godkänt. Vi hade en miss i ett byte, galoppinslag i första travökningen och en hastig halt innan ryggningen. I högra åttametersvolten i galopp vill hon göra en piruett i stället så där blir det studsigt. I övrigt jämnt! Man ska väl sluta när man är på topp?

Så nöjd även med domaren idag, sansade och konstruktiva kommentarer.

Bilder kommer i morgon i bildtråden.
 
Ja, för ni som har varit inne i bildtråden så har ni sett att jag och mitt röda lilla körsbärsyrväder varit iväg på vår allra första dressyrtävling :) Lite analys från min sida.. Åkte dit med noll förväntningar och krav, då träningarna har gått lite uppochner det senaste, men ville ändå komma iväg enbart för träning och rutin.

Kom dit i god tid och kunde i lugn och ro kolla in stället, mamma gick runt med pållan och sen gjorde vi oss iordning och började rida fram. Hade lyxen att ha ett litet ridhus helt för mig själv under hela framridningen, inte fel alls :D Lite knackigt till en början, vår problematik är att hon inte har befäst formen till 100%, hon slänger sig ur formen med huvudet så det är lite lirkande för att hon ska kunna slappna av. Men vissa stunder kändes det verkligen grymt bra, vilket känns gött! Att jag kan komma dit själv nu utan att ha min kära tränare Petra med mig :)

Tyvärr kunde inte vi hålla ihop det när vi kom in på banan. Medan jag väntade på min tur försökte jag hålla ramen utan att ställa för höga krav. Men hon spände till direkt när vi skulle gå in i tävlingsridhuset, och sen kunde vi inte ta oss ur det tyvärr. Programmets plus var första galoppen och den ökade skritten, där hon jobbade på i bra takt och energi. Det andra kan vi stryka :p

Resultatet blev iaf 53,94%.. Verkligen inga siffror att skryta om men försöker verkligen att se detta som en början till något bra. Domaren skrev "Vacker häst med utstrålning som för dagen tappar bjudning och blir ostadig i sin form. Behöver ridas i ett fräschare tempo fram till handen." Kan helt skriva under det uttalandet.
Men nu vet vi hur det är att tävla dressyr, vi har koll på vad vi måste träna på och börjar sätta lite rutiner :)

Bilbombade bild-tråden men kastar in ett par till här iaf :angel:
DSC_3337-001_zpse52ca9e7.jpg

DSC_3341-001_zps76b857b8.jpg

Min älskade fina prinsessa, vår resa har bara börjat :love:
 
Igår va det sista lokala starten för iår! Red LB:2 och LB:3. Pålle rätt så cool på tävlingsplatsen trots mkt rörelse runt omkring (bilar, cyklister, gångare, hästar...), tittig men inte seg som tuggummi utan mer nyfiken! Till första klassen hade jag mest fokus på avslappning och att det skulle vara som en uppvärmingsklass. Red fram i ridhus å han va så himla trevlig! Inte alls seg och bänglig som han kan va. Tävlingsbanan va ute å han spände till sig lite mer, men jag lyckades bli riktigt nervös dock för jag hörde knappt startsignalen och blev väldigt osäker på om jag fick startsignal eller inte?? Va såklart längst bort från domaren så borde väl ha vinkat frågande.. men jag såg väl ut som en förvirrad höna för sen fick jag en till startsignal, denna gång högre å tydligare ;) Spänd pålle men väldigt trevlig framåtbjudning! I traven klarar jag av lite bättre att rida igenom spändheten, men i galoppen hade jag svårt att hålla ihop det.. Han blev lite öppen i formen där, fick också ett omslag vid mellangaloppen. Tyvärr så fick jag hjärnsläpp mot slutet och missade halten vid domaren... Riktigt surt för om jag hade kommit ihåg den så hade jag fått 60% som var mitt mål, nu fick jag ist 59,33%.. Jättenöjd med hästen :love: Till andra klassen så ville jag spänna bågen lite mer, jobba mer med böjningen osv. Helt ok på framridningen, men i galoppen så märks det att jag har lite att jobba med. Hittade stundtals en finfin arbetsgalopp, men vi (jag) måste bli stadigare i den galoppen. Jag måste jobba ÄNNU mer med att få igenom böjningen å få honom mer lösgjord på framåtridningen, men det känns kul att jag känner så nu för förut så va jag ju glad om han kunde fokusera lite på mig å slappna av :angel: Lite mer spänd å tittig, men stundtals väldigt trevlig i traven! Svårt med böjningen när han blir spänd, där måste jag hitta ett sätt att rida så det inte blir så bängligt. Galoppen alldeles för dålig form, jag har en tendes att släppa alldeles för mkt fram så det blir glappande tyglar vilket ju inte hjälper direkt. O_o 58,78% skrapade vi ihop! Supernöjd med hästen, trots att han va spänd så va jag så lycklig att han tänkte FRAMÅT! :love: Nu gäller det för mig att lära mig att ta vara på det! Jag e lite besviken på mig själv att jag inte red honom bättre i galoppen, men det gör mig ju också taggad att träna ännu mer. :)

Det jag tar med mig:
- Glad och framåt pålle, trots spändheten!
- Fick 6,5p på hästens gångarter och det glädjer mig, samt 6 på framåtbjudning i båda programmen!
- Bästa resultatet i dessa klasser på bortaplan!
- 3 st 7or i LB3 å 7st 6,5or i LB2!
Nu laddar vi om för klubbtävling (LB:1) om 2 veckor å sen ser jag fram emot en härlig och läreorik träningsperiod! :bump:
 
Tror jag var på samma tävling som du @aprilia men red LA:3.
Jag var sista starten för dagen och när det var min tur hade det spöregnat konstant i 2 timmar och tävlingsbanan var en sjö. Red travprogrammet men sen ville inte hästen galoppera. Försökte fatta men hon galopperade 2 steg och började sedan trava. Vet inte om hon tyckte det kändes halt eller om det helt enkelt stänkte för mycket i galopp. Jag utgick iallafall.
Travprogrammet var bra men hon var ju spänd.
 
Jag var igår iväg och red lagdressyr.
Skit och pannkaka gick det.
Hästen har på några dagar genomgått en personlighetsförändring och är bufflig, brötig, okoncentrerad och skulle helt plötsligt inte gå på transporten. Känslan på ryggen var ju minst sagt sådäääär.. Vi höll på att krocka flera gånger på framridningen då han helt sonika inte skulle gå dit jag tyckte. Dessutom var det tre klasser igång och alla skulle dela på samma framridning så vi var ju inte själva direkt..
På banan var han i alla fall inte lat som han brukar, men fruktansvärt "all over the place". Han passade på att ge två rejäla sparkar i galoppen, och jag kände för att gråta när jag red ut.
MEN dels så var domaren så snäll i sin kritik (hon skrev bla typ "Flott häst med lätta rörelser men som tyvärr inte lyssnar på dig idag" och jag fick bra poäng på min sits vilket jag aldrig fått förr då jag krampat ihop till en fällkniv när hästen inte gör som jag vill) och dels så red lagryttare nummer två en sån jävla bra runda att jag kunde skita i min pissrunda och vara nöjd lagledare istället.
Mina 61% blev ju borträknade men vi fick lagrosett med oss hem ändå! Laget slutade tvåa och det är min första dressyrrosett!

Så ja, mitt livs andra dressyrtävling började skit och pannkaka men slutade med ett leende och en galen häst på ärevarv!

img_20140921_195359_54200270ddf2b31008624f77.jpg

20140921_160147_5420028b9606ee390880f6ee.jpg
 
Jag har varit ute två gånger den här veckan. Var tanken att gamle Kamel skulle få komma ut och rasta sig, men han har dragit på sig skavsår och rids barbacka så vi fick göra lite emergency casting och ta in Herr Röd i rollen som dressyrhäst.
Först en MsvC1 i tisdags, då hade jag bara hunnit rida honom 2 dagar och tja... i travprogrammet spelade de Johnossis "What's the point?" och det var väl ungefär så det kändes. En del bra, en del spänt, nån miss - 63.8% Boooring!

Igår var vi till Mariefred och lagtävling :) allsvenskan division nånting, LA3.
Här gick Herr Röd riktigt bra måste jag säga, är mkt nöjd med honom :) var bara nån hästätande dörr i ena änden av ridhuset som orsakade lite onödigt sprattel.
Men BLÄÄÄ för tråkig domare den här gången :yuck: - fint omdöme men pga vanlig dödlig häst med vanliga dödliga gångarter blev det bara 63 trista procent. Gah. Meningslös sport det här, tacka vet jag fälttävlan :D
Det räckte till en individuell placering, men tyvärr missade laget med några poäng.
Åskvädret från helvetet bröt löst i slutet av dagen så jag åkte hem sur, i dubbel bemärkelse :p

Så här såg vi ut på framridningen (Röd häst är val f.04 e.Stanford om ngn undrar)
boy.png

boy2.png
 
@PrinceFair Var har du gjort av Cosmopolite-hästen? Den måste ju domarna gilla gångartsmässigt iaf:).
Han har gått/ska gå fälttävlan alla andra helger den här månaden :)
Plus att för tillfället är inte dressyren vårt starkaste kort, såna små detaljer som att vara helt på tygeln tex :angel: vilket iofs inte brukar hindra dressyrdressyrdomare från att ösa poäng över honom :o
 
Jag är en riktig smygare som har hängt här på Buke i massa år. Men nu är jag så jävla lycklig så jag vill dela med mig av min och min häst tävlingsdebut. Jag har tävlat dressyr förut och tanken när jag köpte min häst var att komma ut och tävla. På grund av skador och barnafödande har det tagit oss 3 år :/

Till saken hör att min häst kan vara riktigt bökig i många situationen bland annat att lasta. Jag beslöt mig för att anmäla mig till en klubbtävling bara för att få ett mål med träningen och för att ta oss över trösken och ta oss ut.... Och vilken bra dag det blev. Lastningen gick över förväntan, "bara" 45 minuter och det bästa med det var att jag och hästen inte blev osams. På plats var hon lite skrikig och stissig men så fort jag gick in till hene var hon lugn och lätthanterlig. Ridningen gick över förväntan då jag inte ens var säker på att hon skulle galoppera. Sen brakade det ihop på slutet av programmet då hon blev sur åt sporren och tappade balansen. Men i sin helhet gick det bra. Och det bästa av allt var att lastningen hem tog 10 minuter och inget bråk =)

Nu har jag blivit massa inspirerad och nästa vår ska vi ta oss ut på fler tävlingar.

 
Hedwig har aldrig sett nyttan av att vara helt på tygeln,,tyvärr verkar vissa domare vi ridit för i sommar ha svårt att förbise denna lilla detalj.:confused::angel::D
Jag tror att det bara fungerar i lätt klass dessvärre ;) I de där avancerade programmen ni rider måste man ju kunna göra fler saker än att trava tjusigt rakt fram med stora gummiaktiga steg :idea::D
 
Nu har Z också debuterat MsvB. En lagom MsvB:2 fick det bli. Jag har haft så bra känsla i veckan och träningen igår var riktigt bra för jag fick lära mig att rida rakt fram längs fyrkantsspåret i trav. Galoppera kan jag tydligen, men inte att rida i högre form i trav utan knussel. Att göra grejer går oftast bra men inte att trava rakt fram. Idag var det lite annorlunda. Det är sällan jag går ut från en tävling med en riktigt dålig magkänsla men idag var det så. Jag red fram fem minuter för länge, och då var det inte han som blev trött, utan jag. Sen fick jag gå in på banan 4 minuter före utsatt tid, varpå jag stressade supermkt och kom intravande på halvlånga tyglar i någon sorts slängtrav. Z blev spänd och uppe i varv och sen lyckades jag precis få honom lite rundare innan jag fick startsignal. Då tog han tyvärr inte skänkeln längre och jag red sååååå dåligt.

Skitsluta åt höger då mitt vänstra sittben inte ville infinna sig i sadeln, en hel del taktmissar för han spände till och började galoppera med åtminstone ett ben (väldigt konstig gångart), huvudflax i halten innan ryggningen, studsade iväg i galoppfattningen från skritt och trav in i enkla bytet. Sen två katastrofala byten på det (ett med jämfotahopp och ett där han först inte tog hjälpen och sen bytte bak först, fram bytte vi inte för än framme vid långsidan kändes det som. Avslutade med att fega i galoppökningen som knappt blev en ökning. Trots detta knasande, och tack vare att vi lyckades med vänsterslutan, och uppridningarna på medellinjen så skrapade vi ihop 60,22 % och slutade 17/30 vilket nog får vara en godkänd debut. Nästa gång har jag med mig min tränare och då är vi på väg på meeting (Storvik) så då SKA det gå bra.

F.Ö red jag ganska bra på framridningen. Det var kul att känna den ridkänslan som jag fick då...

här kommer några bilder:

DSC_0683.JPG

DSC_0686.JPG

DSC_0697.JPG

DSC_0710.JPG
 
Var iväg på tävling idag. LA:3 hos @PathOfClovers
Fint väder var det och jag var ganska taggad efter förra helgen, då jag utgick i galopprogrammet pga total sjö på hela banan. Kändes ok på framridningen men när jag hörde vad för poäng andra hade fått blev jag lite orolig. Ledaren har 72% och tvåan och trean hade 68%, högre än vad vi någonsin fått.
Red programmet och det kändes bra men hade en miss i galoppfattningen från skritt. Hon tryckte mot skänkeln och då fick jag fel galopp. Bara att göra om. Fick 4a på det sen hade jag en 6,5 och en 6. Resten var 7 och så hade jag 3 8or, Längst ner hade jag 7,7,7,7,8 och domaren skrev: Mycket trevligt ekipage i god balans. Lycka till ni kommer gå långt!
Började nästan gråta.
69,85% och en andra plats!
Vi har en tävling kvar, MSV C hemma, men den räknar jag mer som träning för att 1. hon är vidrig på tävling hemma 2. hon är vidrig på tävling hemma :p
Välj HD för lite bättre kvalité.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 605
Senast: vilde
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 063
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 389
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp