Hösilage?

arabia

Trådstartare
Har nu börjat introdusera mina hästar på hösilage, de får både hö o hösilage nu för att vänja sig succesivt. Har ingen analys ännu för jag är inne på första balen o tar prov från några st. Nu undrar jag hur länge hösilaget står sig? Har 2 araber o 3 shettisar så en stor rundbal är ju ganska mkt att fodra upp. Fick iof hemkört en halv rundbal nu för att se hur mkt som går åt, men de får ju inte full dos ännu, "min" bonde kan iof fortsätta köra hem halva balar det är inget problem för honom (tar andra halvan till korna), kanske är en bättre idé.

Hur som helst så föredrar pållarna hösilaget o det mesta höt ligger kvar i boxarna på morgonen. :banana: :banana:
 
Hur torrt är silaget och hur varmt är det ute?

0 till +10 håller i ca 3-4 dagar. Är det minus, 4-5 dagar. Många minus längre!

Halva balar är nog en god idé.
 
Han är pappa till den jag hyr stallet av så det är super bra. Får köpa halm billigt, 21 rundbalar á 250kg ca betalde jag 1000kr för, ganska bra pris måste jag säga, kalasfin havrehalm. Hö köpte jag tidigare för 1 kr/kg hemkört. Om du vill kan du säkert låna honom lite. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 377
Senast: caradan
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 445
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hejsan! Jag har en kallblodstravare på 17 år som har en hel del övervikt. Jag har precis tagit över honom och där han varit innan har...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: Bufera
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp