Hösilage..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vi har fått vårt hösilage nu, men det finns ingen analys och trots att jag bad och tiggde om att få en från bonden bestämde han att ingen göra..

Så hur sjutton ska jag veta vad jag ska ge lilla pållan?
Går det att ta analys från bara några få balar?
Bonden ansåg att man bara lurade sej själv med analys, eftersom silaget kommer från olika åkrar och olika ställen på åkrarna..
Och om man skulle börja gräva i balarna för att få ut prover, är inte risken stor att balarna förstörs..

Vad skulle ni göra, jag är helt rådvill../ Lavinia, mycket rädd om pållan som äntligen inte är halt och inte är sjuk..
 
Du tar ensilage från en öppnad bal och lägger in det i frysen och så håller du på så tills du fått från ett par balar från varje fält och så skickar du iväg från alla balar sen.
Du får ett medelvärde när det är balar från många olika fält.
 
Men.. Det silaget är ju redan uppanvänt och vi får ju bara hem 5 åt gången, typ. Så hur göra?? Har alla analys på sitt foder, ska man tro på saker som att det inte är lönt eftersom man lurar sej själv att tro nåt som inte stämmer. Vi vet nog inte ens själva från vilken åker silaget kommer, och herr bonde är ju inte direkt samarbetsvillig heller. Det är ju inte jag som köper in fodret, så jag har inte så mycket att säja till om, tyvärr.../ lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 935
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 877
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 445
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp