Hög Mankhöjd/ hästraser?

Torihästar är ofta både höga och rejäla, men utan att vara kallblod.

Inte helt vanlgia i Sverige dock och därför inte helt lätta att få tag i om man inte vill importera från Estland.
 
Håller med föregående, Torihästar. Har själv en i stallet. Rejäl häst på alla sätt och vis :) just under 180cm i mankhöjd och grov. Har också "normala" hästar i stallet (runt 155+) och de ser ut som (shetlands)ponnyer i jämförelse :D :p
 
Finns ett Tori-stuteri i västra götaland :) jag har ridit deras gamla avelshingst som var utbildad svår dressyr. Underbar hingst som var en riktig gentleman :love:
 
Tori är väl körhästar i grunden? Jag hade ingen aning om att dom klassades som varmblod eftersom dom ser så grova ut i kroppen.
 
Tori är väl körhästar i grunden? Jag hade ingen aning om att dom klassades som varmblod eftersom dom ser så grova ut i kroppen.

Det är varmblod specifikt framavlade för att ha ett lugnt och tryggt temperament. Används både till ridning och körning men det finns inte så många kvar av rasen dock. Jag har ridit en för ett antal år sedan. Den var 183 i mkh och som en pansarvagn d v s gick varken styra eller stanna om den inte själv ville det men hoppa kunde den. :D Jag red den ett par gånger bl a på terrängträning och det var en spännande upplevelse. :angel:
 
Finns ett Tori-stuteri i västra götaland :) jag har ridit deras gamla avelshingst som var utbildad svår dressyr. Underbar hingst som var en riktig gentleman :love:

Den hingsten! :love:

Det är väl den enda godkända torihingsten i Sverige tror jag.. Där jag rider har vi en hingst, men är en otroligt trevlig individ och har tre föl efter sig.
 
Den hingsten! :love:

Det är väl den enda godkända torihingsten i Sverige tror jag.. Där jag rider har vi en hingst, men är en otroligt trevlig individ och har tre föl efter sig.

Den jag red heter Hilbek, vet inte om han är kvar i Sverige -men lever han så är han nog pensionär (blir 25 år nu).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 594
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
23
· Visningar
1 165
Senast: Grazing
·
Gnägg hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
20 065
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp